صادرات

رئیس هیات‌مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب با اشاره به اهمیت صادرات برای واحدهای تولیدی گفت: دستیابی به بازارهای بین المللی به عنوان پاشنه آشیل تولید کنندگان فولاد است، از این رو فولاد روهینا جنوب نیمه ابتدای سال جاری 90 هزار تن صادرات به نام خود ثبت کند.

به گزارش ایراسین، محمد جابریان در این زمینه گفت: در شش ماهه ابتدای سال جاری 140 هزار تن انواع میلگرد تولید شده و 65 درصد آن به بازارهای صادراتی ارسال شده که دستاورد قابل قبولی برای این واحد فولادسازی است.
جابریان در ادامه افزود: البته توان تولیدی بیشتر وجودداشت اما به دلیل مشکلات ایجاد شده در زمینه حمل و نقل جاده‌ای به دلیل اعتصاب‌ رانندگان طی دوره یاد شده کمتر از ظرفیت اصلی تولید روانه بازارهای داخلی و خارجی شده است که پس از پایان یافتن مشکل حمل و نقل تولید به روال عادی خود بازگشت.
وی درباره پروژه‌ توسعه‌ کارخانه روهینا جنوب تصریح کرد: فاز اول کارخانه سال گذشته با ظرفیت 450 هزار تن سالانه به بهره‌برداری رسید و درنظر داریم در بهار سال آینده فاز دوم را افتتاح کنیم تا بتوانیم در زمینه تولید انواع میلگرد سهم بیشتری در اقتصاد کشورمان داشته باشیم.
رئیس هیئت مدیره مجتمع فولاد روهینا جنوب به خبرنگار ما گفت: سرمایه‌گذاری فاز اول کارخانه از طریق سرمایه‌ آورده سهامداران بوده که در دو بخش ریالی و ارزی برای افتتاح فاز اول هزینه شده است و برای فاز دوم نیز اعتبار اسنادی استفاده شده است.
وی ضمن تاکید بر پیشرفت 90 درصدی فاز دوم اظهار کرد: در فاز دوم علاوه بر سرمایه‌گذاری ریالی 100 میلیون یورو از محل صندوق توسعه ملی بکار گرفته شده تا با ظرفیت پیش بینی شده وارد مدار تولید بشود.
جابریان درباره اثرگذاری کارشکنی اقتصادی امریکا علیه اقتصاد و صنعت فولاد کشورمان نیز گفت: خوشبختانه آینده نگری و تکمیل خریدهای اصلی مورد نیاز فاز دوم کارخانه قبل از آغاز کارشکنی آمریکا باعث شده تا هم اکنون بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز وارد خاک کشورمان شده باشد و به همین دلیل نگرانی از اثرگذاری تحریم‌ها بر افتتاح فاز دوم کارخانه نداریم.
وی در ادامه تصریح کرد: البته این سیاست‌ خصمانه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان باعث شده تا برخی از کارخانه‌های جانبی مرتبط با کارخانه اصلی مشکلاتی را تجربه کرده باشند به عنوان مثال اکسیژن پلنت، خط کلاف و پست ۴۰۰ که اخیرا اعتبار اسنادی آنها باز شده مشکل ساز خواهد شد.
مدیرعامل مجتمع فولاد روهینا جنوب تصریح کرد: فاز اول کارخانه اشتغالزایی دویست نفری ایجاد کرده است که همگی مشغول به انجام وظیفه خواهد بود و با افتتاح فاز دوم تقریبا 400 نفر دیگر در مجموع بکار گرفته خواهند شد، بنابراین مجتمع فولاد روهینا جنوب 600 نفر در دو فاز بکار خواهد گرفت.
جابریان درباره سهم اشتغالزایی مجتمع به صورت مستقیم و غیرمستقیم اظهار کرد: با توجه به اشتغالزایی گسترده مجتمع به صورت غیر مستقیم، برآورد شده است که با تکمیل هر دو فاز و تکمیل ظرفیت هر دو فاز تقریبا 6 هزار فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد خواهد شد.

Marzie Zare, [۱۵.۱۲.۱۸ ۱۲:۴۱]
خوب تحریم شاید کار را کمی تاخیر انداخته باشد اما به هیچ عنوان کار تعطیل نشده است. اجازه بدهید صادقانه بگویم با توجه به همت تمامی فعالان صنعت فولاد ایران این نکته کاملا مشهود است که کمر صنعت فولاد ایران زیر بار تحریم‌های خصمانه آمریکا خم نخواهد شد. البته نکته اینجاست که افتتاح این طرح‌ها دقیقا در دوران تحریم خود بیانگر واقعیت و اراده متخصصان ایرانی است.
•  در بخشی از سخنان به استفاده از فاینانس جهت احداث پروژه واحد اکسیژن اشاره کردید، لطفا در این زمینه بیشتر توضیح دهید.
براساس برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده در این بگونه‌ای فعالیت کرده‌ایم که پروژه با چالش توقف روبرو نشود به این ترتیب که اوبر بانک اتریش 900 میلیون یورو فاینانس قرار بسته‌ایم که به محض اجرایی شدن بسته مالی اروپا به جریان خواهد افتاد؛ این درحالی است که همزمان با صندوق توسعه ملی نیز برای تامین مالی 460 میلیون یورو هماهنگ شده و در نهایت اگر هرکدام از موارد یاد شده با چالش روبرو شود از بخش صادرات محصولات خودمان برای تامین نیاز مالی استفاده خواهیم کرد که به آن «آف تیک» می‌گویند.
•  به صادرات اشاره کردید لطفا آماری در این زمینه ارایه بفرمایید.
اولین محموله صادراتی از این مجتمع ارزشی معادل 15 میلیون یورو دارد که از نظر وزنی هم چیزی حدود 55 هزار تن خواهد بود.
•  گل گهر برای پروژه انتقال آب خلیج فارس آیا مشارکتی داشته است؟
بطور کلی تامین آب یکی از کلیدی‌ترین سیاست‌های مجتمع‌های معدنی و صنعتی در هرجای دنیاست که ایران نیز از آن مستثنی نیست. بنابراین پروژه‌های مختلفی در این بخش مدنظر قرار گرفته که شاید مهمترین آن موضوع انتقال آب خلیج فارس به فلات مرکزی است. در این پروژه مجتمع گل‌گهر تقریبا 1200 میلیارد تومان تاکنون هزینه کرده است و در آینده نیز مشارکت مشخصی خواهد داشت.
•  برسیم به موضوع اهمیت توسعه زیرساخت‌های ریلی برای توسعه معادن و صنایع معدنی، نظر شما در این بخش چیست و اصولا گل‌گهر چه کرده است؟
خوب همه می‌دانیم چندی پیش اعتصاب کامیون‌داران باعث شد وقف قابل توجهی در صنایع معدنی ایجاد شود؛ اما دستاورد مهم این نکته یادآوری وابستگی و عقب‌ماندگی حمل و نقل ریلی در این بخش بود که خوشبختانه مسئولان نیز متوجه اهمیت آن شدند. در این زمینه با اعتباری حدود 2 هزار میلیارد تومان که با مشارکت گل‌گهر و دولت است برای احداث خط مورد نیاز سیرجان به کرمان برنامه‌ریزی شده که به زودی مراحل انتخاب پیمانکار آن آغاز می‌شود و امیدواریم قبل از سال جدید فعالیت برای تکمیل این پروژه تقریبا 60 کیلومتری آغاز شود. در این زمینه البته حدود 1000 واگن و 15 لوکوموتیو هم خریداری شده که در صورت تکمیل طرح جهش قابل قبولی در زمینه میزان حمل و نقل ریلی کشورمان در صنایع معدنی ایجاد می‌شود.
•  آیا شما برنامه‌ای اختصاصی در زمینه توسعه حمل و نقل ریلی خود نیز جدای طرح اصلی دارید؟
بله؛ براساس براوردی که انجام داده‌ایم روزانه چیزی حدود 17 هزار تن گندله توسط راه‌آهن شرکت به برخی از واحدهای تولیدی حمل می‌شود که تصمیم‌گرفتیم برای تکمیل ناوگان حمل ریلی خود 10 لکوموتیو و یک هزار واگن خریداری کنیم. این درحالی است که برنامه‌ریزی کرده‌ایم تقریبا 70 کیلومتر هم خط آهن داخل سایت ایجاد کنیم .

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =