سرما و سیاست می‌تواند بازار فولاد را دگرگون کند!

با نگاهی بر قیمت محصولات فولادی در ابتدای هفته جاری، می‌بینیم نرخ فولاد در بسیاری از بازارها با کاهش مواجه شده و تنها در بازار داخلی چین قیمت شمش فولاد با رشد همراه گشته است. همچنین سنگ آهن نیز که روند روبه رشد قیمتی را تا پایان آخرین روزهای سال 2020میلادی تجربه می‌کرد، اکنون با روند کاهشی قیمت مواجه شده است.

به گزارش ایراسین، در تاریخ 10 بهمن(29 ژانویه)، قیمت شمش فولاد در بازار آسیا با کاهش 15 دلاری قیمت نسبت به هفته گذشته روبه رو شد و از 597.5دلار به 582.5 دلار بر هرتن CFRرسید. همچنین در بازار ترکیه نیز با کاهش 20دلاری قیمت از 595دلار به 575دلاربرهرتن CFR رسید و همچنان روند کاهش قیمت در بازار فولاد ترکیه حفظ شد، اما این کاهش قیمت در بازار دریای سیاه نسبت به دو بازار قبلی که به آن اشاره داشتیم کمتر بود و قیمت شمش فولاد با کاهش 13دلاری از 563دلار به 550دلار رسید.

در کنار بازار ترکیه، آسیا و دریای سیاه، قیمت شمش فولاد در بازار داخلی کشور چین با رشد همراه بود و از 537.5دلار که در هفته گذشته قیمت گذاری شده بود به 543دلار رسید.

به نظر می رسد وضعیت بازار شمش منطقه CIS به درستی مشخص نیست و شاید همین چشم‌انداز منفی ایجاد شده در بازار است که منجر به کاهش قیمت شمش فولاد شده، همچنین نداشتن اطمینان کافی از بازار سبب شده تا بیشتر فعالان بازار، رویکرد انتظار را در پیش بگیرند تا در نهایت بعد از حصول اطمینان از بازار برای قیمت‌های واقعی خود پیشنهاداتی را ارائه کنند.

کاهش قیمت سنگ آهن                                        

طی هفته گذشته قیمت سنگ آهن نیز در بازار با کاهش همراه شد؛ به این ترتیب که سنگ آهن با عیار 65درصد که در 22ژانویه به قیمت 194دلار معامله شده بود، در ابتدای این هفته یعنی 29ژانویه به 184دلار رسید. همچنین قیمت سنگ آهن با عیار 62درصد نیز از 171دلار به 163 دلار رسید و بیشترین کاهش قیمت مربوط به سنگ‌آهن با عیار 58درصد بود که از قیمت 157دلار به 146دلار رسید.

نکته جالب درخصوص بازار قیمتی محصولات زنجیره فولاد، قیمت زغالسنگ است که طی یک هفته گذشته با رشد قیمتی قابل قبولی همراه گشت؛ به این شکل که قیمت زغال سنگ استرالیا از 133دلار بر هرتن FOB به 154.5دلار بر هرتن رسید. همانگونه که در گزارش‌های قبلی نیز اشاره داشتیم، این افزایش قیمت به دلیل تغییرات آب و هوایی در کشور استرالیا و نگرانی خریداران از اختلالات احتمالی در عرضه و جهش بیشتر قیمت بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =