بورس

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره افزایش میزان سپرده‌های بانکی و علت آن گفت: افزایش میزان سپرده‌ها در نهایت منجر به افزایش تورم خواهد شد، دلیل این مسئله نیز کاهش شدید و روند نزولی بازار بورس در چند ماه اخیر است، بنابراین اولویت اول ما باید تقویت بازار سرمایه باشد.

فرزانه عالی زاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی میزان سپرده‌های بانکی اظهار کرد: زمانی که ذخیره بانک‌ها افزایش پیدا می‌کند، به تناسب این مقدار، قدرت وام دهی بانک‌ها نیز افزایش می‌یابد و ممکن است این مسئله منجر به ایجاد تورم شود.

وی افزود: با سرمایه‌گذاری مردم در بانک‌ها، بخشی از این ذخایر ( سپرده‌های بانکی ) به عنوان ذخایر قانونی و بخشی دیگری به عنوان ذخایر آزاد در نظر گرفته می‌شود که بانک‌ها از این بخش (ذخایر آزاد) برای پرداخت وام به مشتریان خود استفاده می‌کنند. این مسئله در نهایت به وام بیشتر منجر می‌شود که پول در اختیار مردم را افزایش می‌دهد؛ در این شرایط هرچه پول بیشتری در اختیار مردم باشد، منجر به تورم خواهد شد.

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی درباره علت سرمایه‌گذاری مردم در این بخش علی رغم نرخ بازدهی واقعی منفی گفت:‌ عده‌ای از افراد ریسک گریز هستند و نمی‌توانند در بازارهای مالی سرمایه گذاری کنند به همین دلیل سپرده‌های بانکی را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند.

عالی زاد اضافه کرد: دلیل دیگر این مسئله نیز کاهش شدید و روند نزولی بازار بورس در چند ماه اخیر است. در واقع اطمینان مردم به بازارهای دیگر کاهش پیدا کرده است. از طرفی با توجه به اینکه از نظر سیاسی تغییراتی در ایالات متحده آمریکا رخ داده، انتظار کاهش قیمت میان بخش عمده‌ای از مردم به وجود آمده و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که دارایی‌های خود را تبدیل به پول نقد کرده و در فرصت مناسب مجددا این دارایی‌ها را در بخش‌های دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: من این روش سرمایه‌گذاری را تائید نمی‌کنم. حتی در شرایطی که بازار سرمایه در حال سپری کردن یک روند نزولی است، همچنان بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود البته مشروط به اینکه سیاست‌های درستی در این خصوص این بازار اتخاذ شود. البته سیاست‌ها در شرایط حاضر ثبات نداشته برخی مردم را از سرمایه‌گذاری در این بازارها ترسانده‌اند

عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: باید توجه داشت که مردم همیشه در گام اول تمایل به حفظ سرمایه خود و در مرحله بعدی تمایل به کسب سود از محل سرمایه‌گذاری این دارایی‌ها دارند. به دلیل اینکه انتظارات تورمی در حال کاهش است و بازارهای مالی نیز جذابیت سرمایه‌گذاری خود را از دست داده‌اند، برخی از سرمایه‌گذاران ترجیح داده‌اند که سرمایه ‌خود را در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

عالی زاد خاطرنشان کرد: سیاست‌ها باید به گونه‌ای باشد که مردم به بازار سرمایه اعتماد کنند نه اینکه شاهد صعود و نزول‌های یکباره‌ای باشیم. کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند باعث سرمایه‌گذاری مردم در بازارهای دیگری شود البته این به شرطی است که بازارهای جایگزین نیز وجود داشته باشد و در بازارهایی مانند مسکن تبدیل به تقاضای مازاد نشود.

وی ادامه داد: اولیت اول ما باید تقویت بازار سرمایه باشد بنابراین در شرایط فعلی نرخ سود بانکی به صورت واقعی باید حدود ۱۵ درصد باشد. درباره کاهش میزان نرخ سود بانکی باید توجه داشت که وقتی نرخ بهره بانک‌ها کاهش یابد، تقاضا برای دریافت وام افزایش پیدا می‌کند و حتی افرادی که نیازی به دریافت وام ندارند، اقدام به دریافت وام کرده و آن را در مسیرهایی هزینه می‌کنند که در نهایت تورم زا است. بهتر است در کنار پایین بودن نرخ بانکی، سیاست‌های دیگر بانک مرکزی انقباضی باشد، یعنی اینکه تنها به کسانی که تولیدکننده‌های واقعی محسوب می‌شوند وام بانکی پرداخت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =