مصالح ساختمانی

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش قابل توجه نهاده‌های تولید ساختمان از ابتدای سال تا به امروز گفت: بررسی‌های انجام شده در کمیسیون عمران نشان می‌دهد در زمینه قوانین هیچ مشکلی نداریم و هرمشکلی داریم مربوط به اجرای سلیقه‌ای قانون یا سوء مدیریت است.

محمدرضا رضایی کوچی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: وقتی صحبت از افزایش قیمت در بازار برای کالاها می‌کنیم به این معنی است که کمبودی در این بخش وجود دارد درحالی که همین امروز وقتی به آمارهای منتشر شده از وزارت صمت در زمینه فولاد، مواد پتروشیمی و نهاده‌های ساخت مسکن دقت می‌کنیم می‌بینیم حداقل مازاد 50 درصدی تولید در این موارد داریم.

رضایی کوچی در ادامه افزود: سئوال اصلی اینجاست که چرا زمانی که مازاد تولید داریم و خود وزارتخانه مربوطه اعلام می‌کند به دلایلی رکود در بازار هم ایجاد شده بازهم شاهد روند افزایشی قیمت این اقلام بوده‌ایم؟

به گفته وی تنها پاسخ به مشکل مورد نظر این است که سوء مدیریت و مشکلات نظارتی باعث شده تا در بخش توزیع نقص قابل توجهی را تجربه کنیم و فروشندگان در مواردی کاملا سلیقه‌ای براساس منافع شخصی خود اقدام کنند؛ هرچند تولیدکنندگان نیز کاملا هدفمند در این زمینه گام برداشته‌اند به این صورت که گاهی محصول به بازار عرضه  و گاهی هم محصولات را به خارج از مرزها ارسال می‌کنند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تاکید کرد: هیچ مشکلی در زمینه قوانین مربوطه نداریم و هرزمان که بررسی کردیم در بخش نظارتی یا اجرای قانون خلاء دیده‌ایم، بنابراین مسئولان دولتی باید برای ساماندهی بازار و جلوگیری از سوء استفاده گروهی خاص اقدام لازم را داشته باشند.

کوچی معتقد است در سال‌های اخیر مقام معظم رهبری کاملا هدفمند نام‌گذاری سال‌ را در بخش‌های اقتصادی تعیین فرموده‌اند اما می‌بینیم این مهم از سوی بخش اجرایی درست سیاست‌گذاری نشده و نتایج آنطور که شایسته ماست انجام نمی‌شود، بنابراین مسئولان مربوطه در این زمینه باید عمل کنند نه اینکه بجای انجام وظیفه حاشیه ساز باشند.

وی با اشاره به دعوت وزیر صنعت، معدن و تجارت به مجلس برای توضیح درباره افزایش قیمت قابل توجه مصالح ساختمانی و فولاد به خبرنگار ما گفت: اگرچه نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی از وزیر برای دلایل گرانی توضیح خواستند و قرار شد رسیدگی و مدیریت دقیقی در این زمینه انجام شود اما امروز می‌بینیم این رفت و آمدها به مجلس بی‌نتیجه بوده و بازار همچنان در تلاطم قرار گرفته و خبری از آرامش بازار نیست.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: در سال‌های گذشته خوشبختانه برنامه‌ریزی‌های دقیقی در زمینه توسعه صنایع مادر برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی کشورمان انجام شده است و با تلاش متخصصان داخلی می‌بینیم علی‌رغم کارشکنی‌های غرب و شرق علیه جمهوری اسلامی ایران امروز حجم بالایی از تولیدات مربوطه مثل فولاد، سیمان، مواد پتروشیمی و .... را در کارنامه داریم اما همانطور که قبلا اشاره شد سوء مدیریت و برداشت‌های شخصی از قانون باعث شده تا توسعه این صنایع اثرگذاری قابل توجهی در پایین دستی‌ها نداشته باشد.

رضایی کوچی با اشاره به اهمیت توجه به بازار نهاده‌های تولید در بخش‌های مختلف اقتصاد به خبرنگار ما گفت: درسالی که سال رونق و جهش تولید نام گرفته است مسئولان مربوطه باید بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که تولید در بخش‌های مختلف تسهیل شده باشد و تولیدکنندگان هیچ دغدغه‌ای جز تولید و تحویل سفارشتان خود نداشته باشند درحالی که امروز دقیقا برعکس عمل شده و می‌بینیم سیاست‌های بانک مرکزی یا برخی وزارتخانه‌ها دقیقا تولید را با چالشی جدی روبرو کرده است.

وی همچنین تأکید کرد در بخش برنامه‌ریزی‌های مدیریت مسکن در کشور لازم است برای مدیریت بازار مصالح برنامه‌های دقیق و عملی از سوی مسئولان ارایه شود چون با این شیب صعودی قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف که هیچ کدام قابل قبول نیست یا حداقل درصد قابل توجهی از آنها منطقی نیست تولید مسکن با مشکل مواجه خواهد شد و در نهایت قیمت‌ها دوباره افزایشی می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پایان به خبرنگار ایراسین گفت: قطعا نمایندگان در زمینه افزایش قیمت محصولات صنایع بالادستی بی‌تفاوت نیستند و براساس ابزارهای قانونی که در اختیار دارند وارد موضوع شده و برای تثبیت شرایط اقدام می‌کنند چون بخش عمده‌ای از نمایندگان معتقدند این شرایط هیچ منطقی و تناسبی با میزان تولید محصولات در کشور ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =