• ۱۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
  • کد خبر: 10250
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه تغییر «ضریب اعتباری در بورس» یکی از ابزارهای کنترل بازار سهام است، گفت: باتوجه به کاهش قیمت سهام و نقدینگی موجود در بازار، ضریب اعتباری سهام برای تقویت سمت تقاضا افزایش یافته است اما این اقدام تاثیر آنی بر بازار نخواهد داشت.

همایون دارابی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین درباره افزایش ضریب اعتباری سهام در بازار سرمایه اظهار کرد: ضریب اعتباری سهام یکی از متغیرهایی است که می‌توان به وسیله آن بازار را تنظیم کرد. برای مثال در مردادماه به دلیل تقاضای بالای خرید سهام، این ضریب تا ۱۰ درصد و حتی پنج درصد نیز کاهش پیدا کرد. اکنون با توجه به اینکه قیمت‌ها در حال کاهش بوده و نقدینگی در بازار نیز کم شده است، ضریب اعتباری افزایش پیدا می‌کند تا سهامداران بتوانند وام بیشتری دریافت و اقدام به خرید کنند. اگرچه این سیاست یک سیاست انبساطی برای تقویت طرف تقاضا محسوب می‌شود اما تاثیر آنی بر بازار ندارد. نتیجه این اقدام زمانی در بازار قابل مشاهده خواهد بود که انگیزه معامله‌گران برای خرید در بازار تقویت شود. در حال حاضر این انگیزه به دلیل ابهامات موجود مانند آینده قیمت دلار، کالاهای جهانی و سیاست‌های دولت پایین است.

وی درباره زمان پایان روند نزولی فعلی در بازار سرمایه گفت: برای پاسخ دادن به این سوال باید ابتدا عواملی که باعث ایجاد این روند نزولی در بازار شده است را شناخت؛ نرخ بالای سود بانکی، قیمت‌گذاری دستوری و سیاست‌های انقباضی که در کلیت اقتصاد برای مهار تورم وجود دارد، باعث می‌شود که افراد انگیزه لازم برای خرید نداشته باشد.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این روند تا زمانی که حمایتی از طریق تزریق نقدینگی در بازار صورت نگیرد یا قیمت‌ها به اندازه‌ای کاهش پیدا نکند که جذابیت لازم برای خرید را به وجود آورد، ادامه خواهد داشت. در ابتدای سال حمایت‌های سنگینی از بازار می‌شد. برای مثال نرخ بهره حدود هشت درصد تعیین شده بود در حالی که این نرخ اکنون حدود ۲۰ درصد است. سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی نیز برای کنترل تورم به سیاست‌های انقباضی تبدیل شده است. در سایر بازارهای مالی نیز نقدینگی چندانی وجود ندارد و همین امر کاهش تعداد معاملات را منجر شده است.

تاثیر مرحله سوم آزادسازی سهام عدالت بر بورس

 دارابی در پاسخ به این سوال که با نزدیک شدن به ۲۲ بهمن و مرحله سوم آزادسازی سهام عدالت، بازار از این اقدام تاثیر منفی می‌گیرد؟ گفت: اگر دوباره آزادسازی توام با فروش باشد، قطعا تاثیر منفی بر بازار خواهد داشت. پیشنهاد ما این است کسانی که قصد دارند سهام عدالت خود را بفروشند، سهامشان را در قالب یک صندوق قابل معامله (ETF) در بازار عرضه و از عرضه خرد سهام خودداری کنند. هر اقدامی که قرار است انجام شود، باید در حوزه مدیریت صندوق‌های قابل معامله انجام شود. آزادسازی سهام بر کدهای معاملاتی و فروش آن توسط میلیون‌ها سهامدار، اتفاقات مردادماه را تکرار خواهد کرد؛ آزادسازی سریع مرحله دوم سهام عدالت باعث نزول سریع شاخص کل بورس در مردادماه شد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، سازمان بورس و اوراق بهادار، پیرو اجرای ابلاغیه صورتجلسه سوم مرداد ۹۷ هیات مدیره سازمان بورس در خصوص اصلاح دستورالعمل خرید اعتباری اوراق بهادار در بورس تهران و فرابورس و همچنین ابلاغیه‌های اصلاح ضرایب تعدیل اوراق بهادار قابل محاسبه در حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار و با استناد به اختیارات اعطایی به کمیته پایش ریسک بازار، مصوبه بند یک صورتجلسه ۲۴ دی ۹۹ کمیته پایش ریسک در خصوص افزایش ضرایب تعدیل سهام، حق تقدم سهام و واحدهای سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری در محاسبه حساب تضمین موضوع معاملات اعتباری اوراق بهادار، ضریب اعتباری به ۴۵ درصد افزایش یافت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =