قدیمی

صنعت ریخته‌گری یکی از مهمترین صنایع پایه برای رشد و رونق صنایع دیگر در یک منطقه جغرافیایی است و معمولا سیاست‌گذاری‌ها بگونه‌ای انجام می‌شود که این صنعت همواره در رونق کامل و شرایط تامین نیازهای صنایع پایین دستی برقرار شده باشد.

به گزارش ایراسین، صنعت ریخته‌گری یکی از مهمترین صنایع پایه برای رشد و رونق صنایع دیگر در یک منطقه جغرافیایی است و معمولا سیاست‌گذاری‌ها بگونه‌ای انجام می‌شود که این صنعت همواره در رونق کامل و شرایط تامین نیازهای صنایع پایین دستی برقرار شده باشد.

در این زمینه ایراسین گفت‌وگویی با عبدالحمید قدیمی، دبیر انجمن صنفی کارنجات ریخته‌گری داشته که در ادامه می‌خوانیم.

•  اهمیت صنعت ریخته‌گری ایران چیست؟

اصولا ریخته‌گری در بسیاری از صنایع کاربرد دارد که اگر بخواهیم درباره کشورمان صحبت کنیم تقریبا 50 درصد از محصولات نهایی این صنعت در خودروسازی کاربرد دارد و باقی در بخش‌های دیگری صنعتی بکار گرفته می‌شود.

•  اصلی‌ترین چالش صنعت ریخته‌گری ایران در شرایط فعلی چیست؟

مشکل اصلی عدم هماهنگی میان نهادها و سازمان‌های مسئول است، به عنوان مثال برای واردات مواد اولیه اکنون هماهنگی مناسبی بین بانک مرکزی، گمرک، استاندارد و سازمان‌های مرتبط نیست به همین دلیل تولیدکنندگان نمی‌توانند مواد اولیه مورد نیاز را در موقع مناسب تهیه کنند و از این رو مشکلاتی برای خطوط تولید ایجاد شده است. این اتفاقی است که می‌تواند سایر صنایع را نیز تحت تاثیرقرار دهد چون محصول ریخته‌گری درواقع مواد اولیه برخی صنایع دیگر است.

•  مشکل اصلی نوسان نرخ ارز برای ریخته‌گری چیست؟

ببینید؛ فراموش نکنیم افزایش نرخ ارز به خودی خود شاید مشکل‌ساز نباشد اما شرایطی بر بازار حاکم است که متاسفانه افزایش نرخ ارز باعث شده تا هزینه‌های تولید صعودی شده باشند و در نهایت نقدینگی کافی برای تولیدکنندگان جهت ادامه حیات اقتصادی باقی نمانده باشد. این مشکلی است که باید برای آن راهکار ارایه کنیم. چون اگر ارز گران شود ولی رونق داشته باشیم و بازار کشش افزایش قیمت‌ها را داشته باشد بدون تردید مشکلات کمتری در تولید تجربه خواهد شد.

•  راهکاری در نظر دارید؟

راهکار مشخص است، بانک‌ها باید به کارکرد واقعی خود بازگردند و بتوانند نقدینگی مورد نیاز تولیدکنندگان واقعی را با نرخ پایین بهره تامین کنند. البته دولت می‌تواند در بخش تامین تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز هم از وجوه در اختیارش استفاده کند تا با تامین مالی به موقع ماشین‌آلات مورد نیاز تولید کنندگان با قیمت‌های مناسب تامین شود.

•  چند درصد از کمبودهای مربوط به ماشین‌آلات مربوط به تحریم‌ها و کارشکنی آمریکاست؟

اجازه دهید اینگونه پاسخ دهم که مشکل اصلی ما تحریم نیست، صنعت حمایت‌هایی لازم دارد که فقط پول نیست. بسیاری از تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت ریخته‌گری داخل ایران قابل تولید هستند و مواد اولیه را هم می‌توانیم با استفاده از ارتباطات بخش خصوصی با دور زدن تحریم‌ها تهیه کنیم. اما همانطور که اشاره کردم نیاز به حمایت واقعی داریم و تسهیل امور در زمینه تولید از واجبات است.

•  بازگردیم به ارتباط ریخته‌گری و خودروسازی؛ با توجه به مشکلات صنعت خودرویی ایران، ریخته‌گری هم با چالش روبرو شده است؟

به نکته خوبی اشاره کردید، همانطور که قبلا اشاره شد نیمی از تولیدات صنعت ریخته‌گری ایران در صنعت خودرویی کاربرد دارد، بنابراین درشرایطی که خودروسازی ایران حال و روز خوبی ندارد بدون تردید ریخته‌گری ایران نیز مشکلاتی را تجربه می‌کند.

•  این صنعت آیا در زمینه صادرات نیز فعالیت می‌کند؟

هیچ صنعتی یا هیچ تولیدکننده‌ای بدون صادرات نمی‌تواند به آینده‌ای روشن دلخوش باشد بنابراین پاسخ شما بله است. براساس برآوردهایی که انجام شده تقریبا 30 درصد از تولیدات صنعت ریخته‌گری ایران صادرات می‌شود که می‌تواند افزایش چشمگیری داشته باشد و البته درحال رشد است. چون نوسان نرخ ارز مزیت‌هایی در اختیار صنعت قرار داده است. باید بدانید در این بخش توان صادراتی نزدیک به 20 هزار تن در سال داریم که عمدتا به قاره سبز و ترکیه صادر می‌شود.

•  این میزان صادرات چه میزان ارزآوری برای کشورمان خواهد داشت؟

با توجه به قیمت‌هایی که اکنون داریم تقریبا 20 میلیون یورو می‌توانیم به اقتصاد کشورمان هدیه کنیم اگر بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها مانع از دستیابی به بازارهای صادراتی ما نباشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =