کارخانه فولاد ۲۵ ساله شد

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به اهمیت تامین فولاد برای صنایع پایین دستی اظهار کرد: زنجیره تامین فولاد برای صنایعی که یکی از مواد اولیه تولید آنها فولاد است الزامی است و شیوه نامه جدید اگرچه دستاوردهایی دارد، اما تمام مشکلات را برطرف نمی‌کند.

ابوالفضل حجازی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: فولاد به عنوان یکی از محصولات استراتژیک در کشورها شناخته می‌شود که صنایع پایین دستی بسیاری به آن وابسته هستند، بنابراین تامین به موقع و همچنین با قیمت مناسب یکی از امتیازاتی است که می‌تواند این صنایع را همواره در مدار تولید نگه دارد.

حجازی در ادامه افزود: این درحالی است که اگرچه ایران در زمینه تولید فولاد پتانسیل‌های بالایی داشته و جزو تولید کنندگان مطرح در این صنعت است اما علی‌رغم مازاد تولید بالایی که از ماده اولیه در کشور داریم می‌بینیم متاسفانه طی 10 ماه گذشته اغلب صنایع پایین دستی مرتبط با فولاد درگیر مشکلات و کمبود شده‌اند.

به گفته  وی عرضه کم فولاد در بازار طی این دوره باعث شد تا قیمت آن جهش قابل توجهی داشته باشد و بسیاری از تولیدکنندگان یا توان تامین ماده اولیه مورد نیاز خود را نداشته باشند یا اینکه قیمت تمام شده محصول تولیدی آنها از شرایط رقابتی خارج شد و با کاهش جدی تقاضا در محصولات نهایی روبرو شده‌اند که هر دو حالت باعث زمینگیر شدن تولید آنهم در سال رونق تولید است.

وی تاکید کرد: بسیاری از اتفاقات چند ماه اخیر دقیقا متضاد سیاست‌های رونق و جهش تولید رد ایران بوده و نکته جالب توجه اینکه دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های صادره از سوی مقامات و مسئولان سیاست‌گذار نیز نتوانسته این مشکل را برطرف کند آنهم فقط به این دلیل که تصمیم‌گیری‌ها پشت درهای بسته بدون توجه به نظرات کارشناسی بخش خصوصی اتخاذ شده است.

این عضو اتاق بازرگانی معتقد است نکته اصلی در کمبود فولاد برای صنایع پایین دستی از ابتدای سال مشکل سوء مدیریت و نظارت بسیار ضعیف نهادهای مسئول بوده است تاجایی که این سوء مدیریت‌ها باعث ورود دلال‌ها و سودجویانی شده که در واقع شیره تولید را مکیده و پیکر نیمه جان آن را روی زمین رها کرده‌اند.

حجازی همچنین تصریح کرد: ایران از نظر بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولید در بخش‌های مختلف خودکفایی بالایی داریم اما همین سوء مدیریت و کمبودنظارت‌های دقیق باعث شده تا تولیدکنندگان برای تامین مواد اولیه ایرانی درگیر سوء استفاده دلال‌ها شده و قدرت رقابتی محصولات خود در بازارهای داخلی و البته خارجی را از دست بدهند چون مواد اولیه‌ای چون فولاد را گرانتر خریداری می‌کنند.

وی در ادامه افزود: البته این دور باطل در برخی موارد باعث شده تا واردات مواد اولیه‌ای که داخل ایران تولید می‌شود حتی با تعرفه‌های سنگین بازهم مقرون به صرفه‌تر از خرید داخلی باشد که زیان اصلی یعنی خروج ارز از کشور که بازهم مخالف سیاست‌های اقتصادی و البته اقتصاد مقاومتی است.

این عضو اتاق بازرگانی بااشاره به شیوه‌نامه اخیر برای خرید فولاد واحدهای تولیدی نیز به خبرنگار ایراسین گفت: اگرچه این شیوه نامه می‌تواند مشکلاتی را برطرف کند اما درصورتی که بازهم به بخش نظارتی بی‌توجه باشیم شاهد بروز مشکلاتی به مراتب بیشتر خواهیم بود.

حجازی معتقد است یکی مشکلات شیوه نامه اخیر این است که مبنای حجم مورد نیاز فولاد برای تولیدکنندگان سال 1397 است که همین روند باعث کمبود برای تولید می‌شود چون اغلب تولیدکنندگان در برنامه کاری سال جاری افزایش تولید را با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری لحاظ کرده‌اند.

وی تصریح کرد: فرمایشات رهبری همواره نقشه راه تولید کنندگان به عنوان سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی است که امسال به دلیل همه‌گیری کرونا و بسته شدن مرزها برای مدتی فرصت مناسبی برای کالاهای با کیفیت ایرانی در افزایش سهم بازارشان مهیا کرد، از این رو تامین مواد اولیه به موقع و با قیمت مناسب در تضمین سیاست‌های جهش و رونق تولیدی صنعتگران ایرانی تعیین کننده است.

این عضو اتاق بازرگانی در پایان اظهار کرد: برای برطرف کردن مشکلات تولید و همچنین کارآمد کردن شیوه‌نامه اخیر فولادی بهتر است مسئولان و سیاست‌گذاران نسبت به استفاده از نظرات کارشناسی بخش خصوصی و تولیدکنندگان بیشتر توجه داشته باشند، چون بدنه تولید و بخش خصوصی می‌توانند اطلاعات و آمارهای دقیقی در اختیار مسئولان برای تصمیم‌گیری قرار دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =