شمش آلومینیوم

یکی از مباحث مطرح شده در سومین همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران، مروری بر صنعت آلومینیوم کشور ، فرصتها و تهدیدهای موجود در این صنعت بود؛ فعالان و کارشناسان این صنعت بر این باور بودند که ما در ایران نیازمند احداث شرکتهای بزرگ هستیم و با تکیه بر ذخایر هرچند کوچک بوکسیت با عیار پایین‌ در کشور و اعتقاد و اعتماد به آنها، می‌توان بین 40تا 50درصد از نیاز صنایع آلومینیوم کشور را تامین کرد.

به گزارش ایراسین، محمد آقاجانلو  مدیر طرح و توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو در این زمینه اظهار کرده است: خوشبختانه ظرفیت آلومینیوم تقریبا ٢ برابر شده و این موضوع با همت سازمان ایمیدرو محقق شده است. همچنین انتظار می‌رود امسال نیز تولید در حوزه آلومینیوم افزایش یابد که در این راستا لازم است شاخص تولید  افزایش پیدا کند.

به عقیده وی، سرمایه گذاری در صنعت آلومینیوم نسبت به سایر بخش ها مثل فولاد کمی فاصله داشته و در صنعت آلومینیوم تنها مزیت کشور در این حوزه انرژی بوده و در کنار آن نیروی انسانی از دیگر پتانسیل های موجود در ایران برای این صنعت است.

مدیر طرح و توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو گفته: اعتقاد بر این است که باید در صنایع پایین دستی نیز تسهیل انجام شود. باید ظرفیت های متوازن در بالادست و پایین دست داشته باشیم و شرکت های بزرگ در صنایع پایین دستی احداث کنیم.

(لازم به ذکر است امروز نزدیک به ٥٠٠ محدوده مستعد برای بوکسیت شناسایی و در این حوزه شرکت آلومینای ایران وارد کار شده است).

گفته می شود که ایران، آنچنان که باید مستعد تشکیل بوکسیت نیست در نتیجه لازم است به دنبال منابع خارجی رفت که در این مورد گینه یکی از منابع مهم برای ایران است.

به عقیده مدیر طرح و توسعه معدن و صنایع معدنی ایمیدرو، در مجموع موارد یادشده، زنجیره آلومینیوم می‌تواند مانند زنجیره فولاد توسعه خوبی داشته باشد.

تورج زارع مدیرعامل آلومینای جاجرم نیز در این زمینه گفته است: تقریبا ۷۷۰هزارتن ظرفیت تولید آلومینیوم کشور است که یک میلیون و ۶۰۰هزارتن آلومینا برای آن نیاز داریم؛ بنابراین بازار آلومینا تا سالهای سال در ایران وجود دارد و سرمایه گذاری روی آن مطمئن خواهد بود. اما نکته اینجاست که در ایران تنها کارخانه آلومینای جاجرم برای تولید این ماده وجود دارد؛ البته در کنار آن نیروی انسانی و دانش ویژه در کشور به ویژه در آلومینای جاجرم یافت می‌شود.

به گفته زارع، اکتشافات در معدن برای تامین نیاز صنعت آلومینیوم نتیجه خوبی داشته با این حال لازم است تا در خصوص اکتشاقات تغییر نگرش داشته باشیم. زیرا ذخایر زیادی از بوکسیت در کشور وجود ندارد و اگر به سراغ بوکسیت خارجی برویم در عمل خواهیم دید که قیمت آن به صرفه نیست، پس باید به بوکسیتهای با عیار پایین‌در کشور اعتقاد پیدا کنیم.

لازم به یاد آوری است که در ۵ساله حفاری های زیادی انجام گرفته و ذخایر بوکسیت به بالای ۳۵میلیون تن رسیده است؛ اکنون ۳معدن جدید بوکسیت در یزد سال گذشته حدود ۳۰۰هزارتن بوکسیت را به آلومینای جاجرم تحویل داده اند.

همانگونه که اشاره شد، در ایران محدوده های زیاد اما کوچک از بوکسیت وجود دارد. این در حالیست که با توجه به نیاز همه کشورها به بوکسیت تا چندسال آینده واردات آن به صرفه خواهد شد.

مدیرعامل آلومینای جاجرم با اشاره به اینکه ۷۰میلیون تن بوکسیت در ایران به صورت شیل وجود دارد گفته است: با توجه به این ذخیره بزرگ که ۱۵ میلیون تن آن استخراج شده، فعالیت و برداشت مابقی آن بخشی از هزینه ها پوشش داده می‌شود.

یکی از موارد مهم مطرح شده از سوی زارع در خصوص وجود ذخایر بوکسیت در حوزه زاگرس است که میتوان روی آن کار کرد. بنابراین به نظر میرسد که باید ایمیدرو در کنار پهنه خود در سمنان یک پهنه هم در زاگرس تعریف کند.

به عقیده مدیرعامل آلومینای جاجرم، اگر روی ذخایر کوچک بوکسیت کشور فعالیتی صورت گیرد، بسیار به صرفه تر از واردات آن خواهد بود و می‌توان ۵۰ تا ۶۰درصد بوکسیت کشور را تامین کرد.

در مجموع میتوان گفت صنعت آلومینیوم ایران به عنوان یکی از صنایع مهم و استراتژیک در کشور بوده و سرمایه گذاری های کلانی روی این صنعت انجام شده تا در نهایت بتوانیم اهداف تعریف شده در افق چشم انداز 1404 را برای تولید یک میلیون و 500هزار تن آلومینیوم محقق کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =