سید امیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: فولاد مبارکه به دلیل محدودیت های گازرسانی روزانه تولید 16 هزارتن آهن اسفنجی را از دست می دهد.

سید امیر طباطبائیان مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره محدودیت گازرسانی به این شرکت گفت: هرساله با شروع فصل سرما فولاد مبارکه با محدودیت های گازرسانی مواجه می شود. موضوعی که نگران کننده است این است که سال به سال این محدودیت ها بیشتر می شود. ما سال 97، هفت روز محدودیت داشتیم. سال 98 از 13 دی ماه به مدت 50 روز محدودیت وجود داشت و امسال زودتر از سال قبل این موضوع شروع شده و ما از 4 دی ماه با کاهش ۵۰ درصدی تامین گاز فقط در سایت فولاد مبارکه مواجه شده ایم. محدودیتی که باعث می شود فولاد مبارکه روزانه تولید 16 هزارتن آهن اسفنجی را از دست بدهد و خسارت های سنگینی به آن وارد شود.

طباطبائیان با بیان این مطالب گفت: در شرایط عادی فولاد مبارکه روزانه نیازمند 9.5 میلیون تا 10 میلیون مترمکعب گاز طبیعی است و در حال حاضر با محدودیت 50 درصدی، بیشتر از 5 میلیون متر مکعب اجازه برداشت نداریم. گاز طبیعی نیاز اصلی تولید واحد اسفنجی است و قابل جایگزینی نیست. مثلا در نیروگاه ها می توان به جای گاز طبیعی؛ گازوئیل، مازوت یا سوخت دوم جایگزین کرد ولی در تولید آهن اسفنجی یا مگا مدول های احیاء این قابلیت وجود ندارد.

وی خاطر نشان کرد: این نگرانی وجود دارد که اگر این محدودیت استمرار داشته باشد اثر خودش را در واحدهای دیگر نشان دهد، زیرا خطوط تولید فولاد مبارکه پیوسته است و هر واحد خوراک واحد بعدی را تامین می کند و اگر این محدودیت شدید شود ما مجبور به اعمال محدودیتدر  واحدهای بعدی هستیم و این تولید ورق سرد و گرم را تحت الشعاع قرار می دهد و اثرات آن هم در بازار و صنایع پایین دستی بخودش را نشان می دهد.

مدیر انرژی و سیالات فولاد مبارکه در خاتمه گفت: درخواست ما این است که سهمیه هر صنعتی یکسان باشد و اینگونه نباشد که شرکتی مثل فولاد مبارکه با 50 درصد محدودیت روبرو باشد و شرکت دیگری ده، بیست درصد و یا حتی کمتر محدود شوند. لذا باید شرکت گاز این محدودیت ها برای همه به صورت عادلانه و با برنامه ریزی قبلی اعمال کند. باید جهت محدودیت ها به شرکت ها زمان و برنامه اعلام شود که این با پیش بینی هواشناسی تا حدودی قابل برنامه ریزی است. ما اصلا نمی دانیم هر ساله قرار است چه زمانی و با چه میزان محدودیتی مواجه شویم. در صورتی که ما تعمییرات واحدهای پر مصرف گاز طبیعی مثل احیاء مستقیم را در زمستان انجام می دهیم، ولی برنامه مشخصی به ما اعلام نمی شود که طبق آن برنامه ریزی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =