علیرضا کلاهی صمدی

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به اینکه صنایع فلزات اساسی و مواد شیمیایی از یارانه های بسیار بالایی در قالب دسترسی به منابع طبیعی کشور مثل گاز، برق و آب ارزان برخوردارند و همچنین حاشیه سود بالایی در بورس دارند، نیازی به یک مشوق مضاعف و مختل کننده بازار مثل معافیات مالیاتی برای کمک به صادرات در این صنایع وجود ندارد.

علیرضا کلاهی صمدی عضو اتاق بازرگانی ایران در گفتگو با خبرنگار ایراسین درباره معافیت مالیات بر درآمد در بخش صادرات مواد خام گفت: هیئت دولت مصوب کرده است ۹۰ درصد صادرات مواد خام مشمول هیچگونه معافیت مالیات بر درآمد نشود و فقط باید لیست مواد خام نهایی شود. اما ما پیشنهادمان این است که دولت به جای دخالت در قیمت گذاری با سیاست های مالیاتی و تعرفه ای بازار را تنظیم کند. به همین منظور اتاق بازرگانی طی یک بسته پیشنهادی به دولت داده و خواستار لغو این معافیت مالیاتی شده است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در ادامه افزود: یکی از بزرگترین معضلات ما گران فروشی در داخل و ارزان فروشی در خارج است. زمانی که صادرات به طور کلی از مالیات معاف است و این معافیت شامل فروش داخل نمی شود و باعث می شود که به میزان کافی نیاز صنایع داخل تامین نشده و گرایش به سمت صادرات آن هم با قیمت های پایین تر از بازار داخلی وجود داشته باشد.اصطلاحا به این کار عامل مختل کننده بازار (market distorter) گفته می شود و باعث غیر همسنگ کردن شرایط بازار برای خریداران داخلی و خارجی می شود.

کلاهی صمدی گفت: مثلا بر سنگ آهن عوارض 25 درصد در نظر گرفته شده است و ما نمی گوییم روی فلزات عوارض بگذارید. چون هم سنگ آهن عوارض دارد، بهره مالکانه معدن پایین است و هم انرژی ارزان است اما نباید  مشوق مضاعف مالیاتی هم برای صادرات اعمال شود.یعنی با توجه به اینکه این صنایع چه فلزات اساسی چه مواد شیمیایی از یارانه های بسیار بالایی در قالب دسترسی به منابع طبیعی کشور مثل گاز، برق و آب ارزان برخوردارند و همچنین حاشیه سود بالایی در بورس دارند، نیازی به یک مشوق مضاعف و مختل کننده بازار مثل معافیات مالیاتی برای کمک به صادرات این صنایع وجود ندارد.

وی به ابزارهای مالیاتی برای کنترل بازار در همه دنیا اشاره کرد و گفت: ما مخالف دخالت دولت در قیمت گذاری هستیم. در همه جای دنیا هم از ابزارهای تعرفه ای و مالیاتی برای تنظیم بازار استفاده می کنند. پیشنهاد لغو معافیت مالیاتی شامل کل مواد خام، فلزات اساسی و شیمیایی و پتروشیمی است که هم معافیت مالیات بر عملکرد دارند و هم معافیت مالیات بر ارزش افزوده و ما در این بسته پیشنهاد داده ایم که باید مالیات عملکرد بر اساس سودش پرداخت شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران در خاتمه مثالی از دریافت مالیاتی به صورت پلکانی در کشورهای خارجی زد و گفت: در استرالیا و شیلی وقتی LME مس به 9 تا 10 هزار دلار رسید؛ مالیات سود بادآورده در این کشورها تنظیم شد و این در حال حاضر در قراردادهای واگذاری معادن این کشورها وجود دارد. می گویند شما هزینه بهره برداری تان این مقدار است و به فرض تا 6 هزاردلار یک فرمول مالیاتی وجود دارد و بالای 6 هزار دلار مالیات متفاوتی باید پرداخت کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =