مهدی تقوی

یک اقتصاددان با اشاره به اهمیت جذب سرمایه‌های خارجی در توسعه اقتصاد کشور گفت: ایران برای توسعه اقتصادی و زیرساخت‌هایش نیازمند جذب سرمایه‌ خارجی است.

مهدی تقوی در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: براساس اصول اقتصادی، هر کشوری در دهکده جهانی برای ادامه روند رشد و توسعه اقتصادی خود نیازمند استفاده از سرمایه‌های خارجی یا همان جذب سرمایه‌گذاران خارجی است که این سرمایه‌ها عموما به صورت نقدی یا اعتباری هستند.

تقوی در ادامه افزود: این موارد در کنار انتقال فناوری‌ به عنوان سرمایه‌های غیر نقدی نیز امکان‌پذیر است که همه و همه در راستای اجرای سیاست‌های تشویقی و تضمینی مختلفی از سوی کشورهای جهان صورت می‌گیرد که ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی با تاکید بر اینکه ایران دارای جاذبه‌های فراوان و متنوعی برای سرمایه‌گذاران است به خبرنگار ایراسین گفت: کشور ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی، منابع و حتی نیروی متخصص دارای امتیازاتی است که می‌تواند برای جلب نظر به کار گرفته شود.

این اقتصاددان همچنین بااشاره به میزان سرمایه‌گذاری خارجی در ایران تصریح کرد: متاسفانه به دلایل مختلف خارجی و همچنین برخی سوء مدیریت‌های داخلی از ابتدای سال 2010 میلادی روند جذب سرمایه‌های خارجی در کشورمان سیر نزولی داشته است که این برازنده امکانات و امتیازات ایران زمین نیست.

به گفته تقوی بررسی‌ آمارها نشان می‌دهد در نیمه ابتدایی سال جاری میلادی در مقایسه به نیمه دوم سال 2010 سرمایه‌گذاری در ایران 50 درصد کاهش داشته است که بخش عمده‌ای از این روند مرتبط به کارشکنی‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان است و بخشی هم مرتبط با سوء مدیریت‌های داخلی است.

وی معتقد است اگر برای جذب سرمایه‌های خارجی برنامه‌ریزی اصولی داشته باشیم علی‌رغم تمام کارشکنی‌های انجام شده آمریکا، فرصت‌های بیشماری در اختیار داریم که بازهم پذیرای سرمایه‌گذاران و علاقمندان به حضور در بازار ایران باشیم.

تقوی به خبرنگار ایراسین گفت: اصلی‌ترین نکته که باید مسئولان و سیاست‌گذاران مدنظر داشته باشند این است که بتوانیم با ارسال سیگنال‌های صحیح از ایران به سرمایه‌گذاران امنیت و آرامش و همچنین ضمانت سرمایه‌هایشان را به آنها نشان دهیم تا رفته رفته شاهد ورود دلارهای خارجی به اقتصاد کشورمان باشیم.

این اقتصاددان تاکید کرد: جاذبه‌های ایران برای سرمایه‌گذاری آنچنان بالاست که شاید بتوان گفت که کارکشنی‌های خارجی تاثیر بالایی در این زمینه ندارد، بلکه آنچه برای خارجی‌ها و سرمایه‌هایشان مهم است امنیت و تضامین مورد نیاز آنها برای سرمایه‌هایی است که وارد خاک کشورمان می‌کنند است.

تقوی اظهار کرد: البته شاید نکته پنهان از دید مسئولان مربوط به سرمایه‌های ایرانیان مقیم خارج است که باید برای آن برنامه و سیاست‌های ویژه‌ای داشته باشند چون بسیاری از ایرانیان مقیم خارج دارای سرمایه‌هایی هستند که علاقمند به استفاده از آنها داخل مرز و بوم کشورشان بوده فقط به دنبال دریافت نشانه‌های دقیق و قابل اعتماد از ایران نشسته‌اند.

این اقتصاددان با اشاره به سرمایه‌ ایرانیان مقیم خارج از کشور به خبرنگار ایراسین گفت: برآوردهایی وجود دارد که سرمایه ایرانیان خارج از کشور نزدیک به 1000 میلیارد دلار است که اگر این سرمایه به داخل کشورمان سرازیر شود بخش عمده‌ای از برنامه‌های توسعه‌ای ناخودآگاه انجام می‌شود و شاهد جهش قابل توجهی در اقتصاد ایران خواهیم بود.

به گفته وی البته استفاده از سرمایه‌های خارجی علاوه بر بعد اقتصادی می‌تواند یک بعد بسیار ملموس در بخش سیاسی هم برای ایران داشته باشد چون وقتی سرمایه‌های خارجی در ایران زمینگیر شده باشد و منافع اقتصادی کشورهای دیگر در این سرزمین وجود داشته باشد قطعا آمریکا و سایر دشمنان ایران نمی‌توانند یکه‌تازی کرده و علیه اقتصاد ایران کارشکنی کنند.

تقوی در ادامه افزود: با توجه به افق‌های روشنی که در دولت آینده آمریکا برای مبادلات سیاسی ایران ایجاد شده بد نیست از همین امروز مسئولان اقتصادی کشور برای ورود سرمایه‌ ایرانیان خارج از کشور اصولی، منطقی و با استفاده از نظرات کارشناسی برنامه‌ریزی کنند تا عقب‌افتادگی‌های ایجاد شد طی چند سال اخیر رفته رفته برطرف شود و این راهی برای ورود سرمایه‌های خارجی دیگر از سایر نقاط جهان باشد.

وی در پایان تاکید کرد: ایجاد شرایط ورود سرمایه‌های خارجی بدون تردید در شرایط فعلی که بسیاری از بنگاه‌های اقتصادی نیاز به سرمایه دارند و اغلب زیرساخت‌های کشورمان نیازمند نوسازی هستند می‌تواند زمینه جهش تولید قابل توجهی در اقتصاد ایران ایجادکند تا این جهش در سایر نقاط تولید و البته فرصت‌های شغلی پایدار بیشتری خودنمایی کرده و مقاومت قابل قبولی به اقتصاد کشورمان هدیه دهد تا از این پس کارشکنی‌های خارجی اثرگذاری کمتری داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =