مهدی تقوی

مسئولان درحالی در جلسات مختلف نرخ‌های متفاوتی از دلار ارایه می‌کنند که با هریک از این اخبار شاهد نوسان معنادار تابلو تالار شیشه‌ای هستیم، نوسانی که به این نکته اشاره می‌کند که برای اقتصاد نمی‌توان نرخ دستوری تعیین کرد.

دکتر مهدی تقوی اقتصاددان در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: وقتی صحبت از نرخ دلار در تمام جلسات مرتبط و غیر مرتبط بیان می‌شود کاملا طبیعی است که شاهد واکنش بازار به این اظهار نظرها باشیم.

تقوی در ادامه افزود: با توجه به شرایط اقتصادی حال حاضر جامعه شاید اثرگذاری نرخ دلار در اقتصاد کشورمان متفاوت از شرایط عادی باشد و بیشتر نوسان‌ها واکنشی به اظهارنظرها و کاملا روانی بوده تا بتوان این نوسان‌ها را از نظر تکنیکال تحلیل و بررسی کرد؛ از این رو بهتر است درباره تعیین نرخ دستوری دلار کمی بیشتر تامل کنیم.

به گفته این اقتصاددان اثرگذاری دلار در اقتصاد ایران امروز به دلیل توجه بیشتر مردم به بازار سرمایه کمی محسوس‌تر شده به این ترتیب که هرگاه سخن از کاهش نرخ دلار به میان می‌آید می‌بینیم یکباره تمام نمادها قرمز پوش شده و درست زمانی که سیگنال گرانی دلار به بازار القاء می‌شود دوباره شاهد افزایش رنگ سبز در این تابلوها خواهیم بود.

وی معتقد است بادرنظر گرفتن اینکه نرخ دلار در تعیین میزان سود و زیان اغلب شرکت‌های حاضر در بورس اثرگذار است می‌توانیم این تغییر رنگ‌های معنادار روی تابلوهای اتاق شیشه‌ای را بررسی کنیم.

تقوی تاکید کرد: اثرگذاری دلار در  میزان سود یا زیان شرکت‌ها به دو گونه کاملا مشخص است چون این ارز یا در تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید شرکت‌ها مستقیما اثرگذاری دارد یا اینکه در کاهش یا افزایش میزان صادرات کالاهای تولیدی آن به بازارهای خارجی خواهد بود.

این اقتصاددان به خبرنگار ایراسین گفت: بنابراین نرخ دلار هرچه باشد بالاخره در یک طرف اثرگذاری بالای خود را نشان می‌دهد حالا زمانی که باعث افزایش صادرات است منافع اقتصادی به ارمغان دارد و سهامداران را خرسند از میزان سود دریافتی می‌کند یا اینکه با افزایش قیمت تمام شده محصولات به دلیل مواد اولیه گران نگرانی را روی تابلو شاخص‌ها کاملا واضح و شفاف نمایان می‌کند.

تقوی با اشاره به این فرآیند تصریح کرد: بهترین راهکار درباره وزن سنگین نرخ دلار بر دوش تالار شیشه‌ای این است که اجازه دهیم اقتصاد  کاملا طبیعی و بدون دخالت کار خود را انجام دهد که این فرآیند با ایجاد بسترهای مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی مهیا خواهد شد.

وی همچنین معتقد است القاء نوسان‌های بی‌مورد به بازار نیز می‌تواند زمینه‌ای برای کاهش سودآوری شرکت‌های بورسی ایجاد کند به این دلیل که مدیران و برنامه‌ریزان در این شرکت‌ها نمی‌توانند افق‌های میانمدت اقتصادی برای خود و فعالیت‌هایشان ترسیم کنند و ناخواسته درگیر حاشیه‌هایی می‌شوند که در نهایت باعث کاهش سودآوری و بعضا حتی زیان اقتصادی آنهاست.

این اقتصاددان در ادامه افزود: شاهد مثال واقعی در این زمینه که شرکت‌های تولیدی و صنعتی نمی‌توانند افق دقیقی برای برنامه‌های اقتصادی داشته باشند نیز موضوع بازگشت دلارهای بلوکه شده ایران به دلیل سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان در کره جنوبی است. به این ترتیب که با اعلام احتمال رفع تحریم‌ها و آزاد شدن دلارها سیگنال‌های مثبت به بازار القاء شد و نرخ دلار شکست، اما اخیرا که این گمانه‌زنی کمرنگ شده دوباره نرخ دلار روند صعودی به خود گرفته است.

تقوی درباره کاهش نرخ دلار به سطوح قیمتی که رئیس جمهور اعلام کرده نیز به خبرنگار ما گفت: ببینید اصولا همه از کاهش نرخ دلار خرسند خواهند بود چون اثرگذاری مناسبی در سیر نزولی قیمت‌ها ایجاد می‌کند اما واکنش تابلوهای بورس به این اتفاق در ابتدا کاملا منفی خواهد شد؛ چون نرخ دلار ترازنامه‌های مالی شرکت‌ها را دستخوش تغییرات معناداری می‌کند که نتیجه آن قرمز پوش شدن شاخص روی تابلو است؛ اما این اثر کوتاه مدت است و در میان مدت تغییر از راه می‌رسد.

وی معتقد است با درنظر گرفتن اینکه اغلب شرکت‌های بورسی در ایران صادرات محور هستند کاهش نرخ ارز منجر به کاهش قیمت تمام شده محصولات این شرکت‌ها در نتیجه قدرت رقابت بالاتر محصولات با کیفیت ایرانی در بازارهای صادراتی و در نهایت میزان صادرات بیشتر است که بیلان اقتصادی مثبتی برای این شرکت‌ها ایجاد می‌کند و نهایتا دوباره شرکت سودآوری بالایی در کارنامه مالی ثبت خواهد کرد.

این اقتصاددان در پایان تاکید کرد: مهمترین نکته برای فعالیت اقتصادی ثبات است به این صورت که حتی فارغ از همه تبعات افزایش نرخ دلار فقط درباره تولید اظهار نظر کنیم به این ترتیب است که در چنین شرایطی اگر ثابت اقتصادی وجود داشته باشد بازهم تولیدکنندگان می‌توانند با مدیریت شرایط به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند که مستقیم در شاخص‌های بازار سرمایه نیز اثر مثبت دارد؛ درحالی که کابوس این گروه نوسان و بی‌ثباتی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =