دکتر محمد محرابیون محمدی

مشاور پروژه های تحول دیجیتالی گفت: با تحول دیجیتال فولاد مبارکه و با استفاده از اینترنت اشیاء، تمام فرآیندهای تولید به صورت لحظه ای از طریق داشبوردهای اطلاعاتی قابل رصد و کنترل و اصلاح هوشمند است.

دکتر محمد محرابیون محمدی، دکترای مدیریت فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد تحول دیجیتال فولاد مبارکه گفت: فرآیندهای تولید فولاد، فرآیندهای پرهزینه و پیچیده ای هستند، مثلا اگر اشکالی در یک خط ایجاد شود می تواند خسارت های عظیمی به بار بیاورد، لذا اگر این اتوماسیون با استفاده از اینترنت اشیاء درست اتفاق بیفتد، یعنی از زمانی که این مواد اولیه وارد خط تولید می شود تمام فرآیندها و مدیریت تولید به صورت لحظه ای از طریق داشبوردهای اطلاعاتی قابل رصد، اصلاح و پایش هوشمند است و ما با بهینه سازی سیستم روبرو خواهیم بود.

وی در ادامه افزود: حتی در آموزش فرآیندهای تولید ما می توانیم با استفاده از تحول دیجیتال با هزینه بسیار پایین تری یک خط تولید یا یک کارگاه را شبیه سازی کنیم و با ایجاد یک محیط مجازی تمام آموزش ها را به پرسنل خود بدهیم و بعد از یادگیری تمام فرآیندها افراد وارد خط تولید شود تا هزینه های آموزش و یادگیری و کسب تجربه به شدت کاهش پیدا کند.

مشاور پروژه های تحول دیجیتالی موضوع مدیریت دانش در فرآیندهای تولیدی اشاره کرد و افزود: مدیریت دانش و تجربه ای که توسط افراد مختلف طی سالیان متمادی بدست می آید و به انباشت دانش تبدیل می شود موضوع بسیار مهمی در تولید است. اینکه من بتوانم انگیزه لازم برای افراد ایجاد کنم تا این دانش را در اختیار دیگران قرار دهند نیز یکی از موضوعات تحول دیجیتال است که با استفاده از ابزارهای دیجیتال می توان آن را ایجاد کرد. به عنوان مثال با بحث بازی سازی (Gamification) که زیر مجموعه‌های دانش طراحی برای تغییر رفتار است این کار می تواند اتفاق بیفتد. فرض کنید من مدیر تولید یک اطلاعاتی را در اختیار بقیه قرار دهم و در سیستم یک امتیازی بگیرم. اینگونه نفرات دیگر هم علاقمند می شوند که اطلاعاتشان را در اختیار هم قرار دهند.

محرابیون محمدی ضمن بیان این مطالب گفت: در سیستم مدیریتی تحول دیجیتال انتظار این نیست که پرسنل من در تمام طول روز همه دغدغه اش این باشد که تولید به همین شیوه ادامه داشته باشد، بلکه باید هر پرسنلی به یک نیروی R&D تبدیل شود و به تحقیق و توسعه فکر کند و حتی وقتی به خانه هم می رود به این فکر کند که من می توانستم تولید بهتر انجام دهم؟ میتوانستم پیشنهاد بهتری برای کارم داشته باشم؟ حتی ممکن است فرد به خاطر این شیوه انگیزه پیدا کند و در این زمینه تحصیلاتش را ادامه بدهد و عملا به نیروی تحقیق و توسعه تبدیل شود. چرا؟ چون در این سیستم دیده می شود و امتیاز می گیرد. مثل کاری که موتور جستجوگر گوگل انجام می دهد. برای شما انگیزه ایجاد می کند که اطلاعات خودتان را در قالب وب سایت و... منتشر کنید و هرچه این اطلاعات شما بهتر باشد و بقیه بیشتر از آن استفاده کنند؛ شما هم منتفع می شوید. یعنی یک فضایی برای شما ایجاد می کند که شما از دیده شدن سود مالی می برید.

این متخصص مدیریت فناوری اطلاعات در خاتمه گفت: من می گویم مجتمع فولاد مبارکه یک دانشگاه است. شما در نظر بگیرید این مجتمع حدود 25 هزار نفر پرسنل دارد. اگر به طور میانگین در نظر بگیرید این 25 هزار نفر هر کدام 10 سال تجربه و دانش داشته باشند؛ می توانید بفهمید چقدر در این مجتمع دانش و تجربه انباشته شده است و اگر این تجربه ها بین افراد مختلف به اشتراک گذاشته شود فرآیند جالب و تاثیرگذاری به وجود خواهد آمد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =