کارخانه دستمال کاغذی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرانی نرخ پول برای تولیدکنندگان گفت: نرخ سود تسهیلات بانکی هیچ تناسبی با تولید ندارد و این وزنه سنگین را لازم است از پای تولیدکنندگان باز کنیم.

لطف‌الله سیاهکلی در گفتگو با ایراسین با اشاره به نرخ سود 18 درصدی تسهیلات برای تولیدکنندگان گفت: بررسی‌ها و برآوردهای مجلس نشان می‌دهد روی کاغذ و دستورالعمل‌های بانکی این نرخ 18 درصد لحاظ شده است، اما وقتی یک تولیدکننده برای دریافت تسهیلات اقدام می‌کند این اعداد بیشتر از 30 درصد است.

سیاهکلی در ادامه افزود: میزان سپرده‌گذاری، مدت‌زمان پرداخت وام و همچنین کارمزدهای جانبی که به تولیدکنندگان تحمیل می‌شود عملا درصد کارمزد یک وام را برای آنها در محدوده 30 درصد قرار می‌دهد که هیچ تناسبی با شرایط تولید نه تنها در ایران بلکه هیچ کجای دنیا ندارد.

وی تاکید کرد: نرخ سود تسهیلات در جوامع توسعه یافته و پیشرفته در محدوده 2 تا 4 درصد و در برخی موارد حتی صفر است، اما این تعجب‌آور است که از تولیدکنندگان ایران انتظار داریم علی‌رغم تمام مشکلات موجود بتواند وام‌های خود را با نرخ‌های فعلی پرداخت کنند و بازهم سرپا باشند؟

این عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است در شرایط فعلی که موضوع حمایت و جهش تولید مطرح شده است لازم است سود نرخ تسهیلات بانکی برای تولیدکنندگان واقعی در محدوده 2 تا 4 درصد باشد تا کارآفرینان بتوانند علاوه بر پرداخت اقساط خود برای پرداخت حقوق و دستمزد و حتی توسعه کسب و کارشان برنامه‌ریزی کنند.

سیاهکلی با اشاره به سود 12 درصدی تولیدکنندگان با درنظر گرفتن هزینه‌های جاری و مواردی از این دست به خبرنگار ایراسین گفت: این گروه از جامعه که هم اکنون سربازان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند نمی‌توانند ادامه راه را تضمین کنند و آن گروه از تولیدکنندگان که می‌توانند در این شرایط اقساط خود را پرداخت کنند و کسب و کارشان را هم مدیریت کنند قطعا درآمدهای جانبی دارند و تنها از کسب و کارشان درآمد ندارند.

وی تاکید کرد: برای خروج از این بحران بهترین راهکار استفاده از منابع موجود در بازار سرمایه یا همان بورس است تا با استفاده از منابع بورسی در بخش تولید علاوه بر مدیریت نقدینگی جامعه سرمایه مورد نیاز بخش تولید را هم با کمترین هزینه و البته شفاف تامین کرده‌باشیم، درحالی متاسفانه تاکنون سیستم تامین مالی برای واحدهای تولیدی ایران بانک محور بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: براساس اصول اقتصادی کارخانه‌ای که درحال تولید است و روال عادی را طی می‌کند نیاز به دریافت وام از بانک ندارد مگر اینکه طرح توسعه‌ای در ذهن داشته باشد یا اینکه موضوع عقد قرارداد بزرگی در میان باشد که برای خرید مواد اولیه نیازمند سرمایه باشد، اما ساختار اشتباهی که قبلا به آن اشاره شد امروز همه تولیدکنندگان را نیازمند دریافت وام کرده که این ساختار باید اصلاح شود.

سیاهکلی درباره اثرگذاری تحریم‌ها در مشکلات تولید به خبرنگار ایراسین گفت: اگرچه این کارشکنی آمریکا علیه اقتصاد کشورمان اثراتی به کشورمان تحمیل کرده اما نباید فراموش کنیم موانع داخلی بیشتر تولید را با چالش مواجه کرده‌اند که نمایندگان مجلس در تلاش هستند تا متناسب با شرایط فعلی موانع قانونی را به حداقل خود برسانند و آمادگی کامل دارند با وزرای مربوطه هم همکاری کنند.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقد است حمایت از تولید و تسهیل شرایط تنها البته با پول‌پاشی در اقتصاد انجام نمی‌شود بلکه در اغلب موارد حذف قوانین دست و پاگیر یا ایجاد هماهنگی میان نهادهای مرتبط بهترین تسهیلات برای تولیدکنندگان است و این مهم از سوی بسیاری از تولیدکنندگان مطرح شده که اصولا نیازی به وام ندارند تنها موانع قانونی باعث کندی کسب و کارشان شده است.

سیاهکلی در پایان با اشاره به موفقیت‌های گسترده در بخش صنایع مختلف تصریح کرد: باید با استفاده از ظرفیت‌های قانونی و تسهیلات موجود بگونه‌ای برنامه‌ریزی شود که وزنه سنگین سودهای بانکی بالا از پای تولیدکنندگان باز شود تا بتوانند با سرعت هرچه بیشتر به سمت آبادانی کشور گام بردارند و زمینه ایجاد اشتغال پایدار در سراسر ایران فراهم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =