شکوری1

رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران: به نظر من این شیوه نامه می‌تواند بازار فولاد را متعادل کند و من با کلیات این شیوه نامه موافقم.

بهرام شکوری در گفتگو با خبرنگار ایراسین در مورد شیوه نامه ابلاغی تنظیم بازار فولاد گفت: امروز این شیوه نامه می گوید همه زنجیره باید محصولاتشان را در بورس عرضه کنند و در بورس کشف قیمت ها انجام شود. این چیز بدی نیست و هیچ مشکلی هم برای فولادی ها ایجاد نخواهدکرد اتفاقا در آینده می تواند باعث بقای فولادی ها شود چون فولادی ها به مواد اولیه نیازمندند و طی سال های گذشته با قیمت گذاری دستوری کار به جایی رسیده بود که کسی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در صنایع بالا دستی نداشت و این تامین مواد اولیه فولادی ها را در آینده با مشکل مواجه می کرد. اما اگر این شیوه نامه اجرا شود و همه محصولات زنجیره با قیمت جهانی عرضه شود این سبب ورود سرمایه گذاران به بخش بالادستی زنجیره خواهد شد.

 رییس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی در ادامه ضمن حمایت از صنعت فولاد گفت: حرف ما این است که صنعت فولاد، صنعت مهم و استراتژیک کشور ماست و باید از آن حمایت کنیم، اما این حمایت با ایجاد رانت صورت نمی گیرد بلکه با عادلانه شدن قیمت ها اتفاق می افتد و این شیوه نامه می تواند در این راستا کمک کند.

عضو هیئت مدیره خانه معدن ایران در خاتمه خاطر نشان کرد: البته این شیوه نامه ایراداتی دارد و ماهم ایراداتی به آن وارد می دانیم که این ایرادات با مذاکره و صحبت کردن قابل حل شدن است. یکی از ایرادهای حذف معافیت های مالیاتی زنجیره است که ما اعتقادی به آن نداریم و می گوییم وقتی محصولی در کشور عرضه می شود و مازاد آن باقی می ماند چرا در این شرایط سخت اقتصادی اجازه صادرات به آن ندهیم و آنهایی را که این کار پر زحمت را انجام می دهند؛ تشویق نکنیم. این یکی از ایرادات است، ایراد بعدی این است که در این شیوه نامه گفته شده 50 درصد بهای قیمت جهانی سنگ آهن به صورت عوارض از کل زنجیره تامین شود و این هم بی معنا و بی منطق است. لذا این دو اشکال از دید ما مهمترین اشکالات این شیوه نامه است وگرنه مشکل خاص دیگری ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =