معادن

فعال در حوزه معدن با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان سیستان و بلوچستان گفت: سرمایه‌گذاری در زمینه اکتشاف معادن نکته‌ای است که هرگز نباید به آن بی‌توجه کنیم، از این رو تشویق سرمایه‌گذاران برای انجام اکتشافات جدید در استان را می‌توان جان تازه‌ای در کالبد بخش معدنی منطقه نامید.

غلام سرور نوتی‌زهی در گفت‌وگو با خبرنگار ایراسین گفت: در حال حاضر ذخیره قطعی کل مواد معدنی استان بالغ بر 1/1 دهم میلیارد تن تعیین شده است که 721 میلیون تن دارای پروانه بهره‌برداری  و 378 میلیون تن دیگر از ذخایر برای واگذاری به سرمایه‌گذاران بخش معدن شناسایی شده است.

نوتی‌زهی درباره تعداد معادن فعال در استان نیز افزود: هم اکنون 242 معدن در این استان وجود دارد که 227 معدن درحال فعالیت بوده و باقی درحال تجهیز و آماده سازی برای بهره‌داری است، اما همانطور که قبلا نیز اشاره شد درصورت انجام اکتشافات جدید قطعا تعداد معادن افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

رئیس خانه معدن زاهدان درباره سهم مواد معدنی موجود استان در معادن مربوطه نیز تصریح کرد: 62 درصداز معادن استان از نوع مصالح ساختمانی، 11درصد از نوع سنگ‌های تزئینی و نما، 9درصد معادن از نوع غیرفلزی و 18درصد معادن نیز از نوع فلزی تعیین شده‌اند که استخراج و ورود آنها به صنایع پایین دستی یا بخش صادرات در شرایط فعلی می‌توانند کمک شایانی به ارزآوری و اشتغالزایی برای منطقه انجام دهند.

وی معتقد است برخی مشکلات امنیتی و همچنین بی‌توجهی مسئولان به حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش معادن باعث شده تا این استان علی‌رغم پتانسیل بالایی که در این بخش به خودیده همچنان تشنه ورود سرمایه‌های جدید باشد، درحالی که اغلب کشورهای توسعه یافته در تلاش هستند تا از کوچکترین فرصت‌هایشان بخصوص در بخش معدن استفاده بهینه داشته باشند.

نوتی‌زهی با اعلام تعداد اشتغال معدنی استان به خبرنگار ما گفت: آنطور که آمارها نشان می‌دهند هم اکنون تقریبا 7200 نفر اشتغال مستقیم بخش معادن استان است، اما اگر شرایط سرمایه‌گذاری در اکتشافات جدید استان مهیا شود قطعا این میزان اشتغالزایی چندین برابر خواهد شد، چون تنوع مواد معدنی سیستان و بلوچستان بالاست و فرصت‌های زیادی وجود دارد.

این فعال بخش معدن معتقد است، اگرچه پتانسیل‌های بالایی از نظر معدنی در استان وجود دارد و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ابراز تمایل کرده‌اند، اما شرایط خاص منطقه در واقع مانعی غیرقابل انکار برای ورود و جذب سرمایه‌ها شده است، درحالی که مسئولان می‌توانند با استفاده از قانون امنیت سرمایه‌گذاران در سیستان و بلوچستان را تامین کرده و اجازه دهند سرمایه‌های سرگردان آنها در این منطقه آرام گیرد.

وی تصریح کرد: جذب سرمایه‌گذاران بهترین نوع پدافند غیر عامل در منطقه است به این دلیل که وقتی رونق کسب و کار و اشتغال در معادن استان که عموما خارج از شهرها و مناطق دور افتاده قرار دارند داشته باشیم، بومیان برای حمایت از فرصت‌های شغلی خود امنیت را برقرار خواهند کرد و در اینده کمتر شاهد شیطنت‌های اشرار خواهیم بود.

رئیس خانه معدن زاهدان به خبرنگار ما گفت: البته نباید فراموش کنیم رونق معادن در سیستان می‌تواند علاوه بر تولیدات صنعتی و صادرات غیر نفتی زمینه رونق صادرات نامرئی یا همان گردشگری نیز باشد، به این دلیل که امروزه بازدید از معادن یکی از سوژه‌‌های پررونق گردشگری در سراسر جهان است.

نوتی‌زهی در ادامه افزود: برای جلب توجه سرمایه‌گذاران در بخش اکتشافی معادن استان بهترین گزینه برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های تخصصی برای فعالان داخلی و خارجی است تا با استفاده از این فرصت امتیازات و پتانسیل‌های موجود را معرفی کنیم و با استفاده از تسهیلات اصولی دولت رفته رفته معادن سیستان را در جایگاه اصلی خود قرار دهیم.

وی معتقد است ورود سرمایه‌گذاران در بخش اکتشاف در شرایط فعلی عاملی خواهد بود برای ارتقاء سطح اکتشافی معادن منطقه به این دلیل که بیشتر اکتشاف‌ها در استان هم اکنون به صورت سنتی صورت گرفته یا می‌گیرد؛ درحالی که نباید فراموش کنیم اکتشاف سنتی دقت بالایی نداشته و در نهایت اطلاعات قابل توجهی نیز در اختیار فعالان قرار نخواهد داد.

رئیس خانه معدن زاهدان در ادامه افزود: اهمیت اکتشاف با سیستم‌ها و فناوری‌های نوین در این است که علاوه بر دقت بالا در عمق بیشتری می‌توان اکتشاف صورت پذیرد که این نکته باعث افزایش کشف ذخایر جدید و بهبود جایگاه استان در میان انواع ذخایر کل کشور باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =