منصور پوریان

سال «جهش تولید» این شعاری است که مقام معظم رهبری با توجه به نیازها و آینده اقتصاد کشورمان تعیین فرموده و با اعلام این شعار اهداف کلان را به مسئولان و سیاست‌گذاران در لایه‌های میانی مدیریت یادآوری کرده‌اند، اما در برخی موارد بی توجهی مسئولان دولتی و البته مدیران میانی باعث شده تا علی‌رغم توانمندی‌های بالای تولید مشکلاتی برای تولیدکنندگان ایجاد شود.

به گزارش ایراسین، از ابتدای بهار امسال با توجه به بارش‌های مناسب بهاری و البته سرمایه‌گذاری‌های انجام شده روند روبه‌رشد تولید دام در کشور مثبت و قابل توجه بود که حکایت از بهبود اوضاع تولیدکنندگان در این بخش می‌داد، اما همه‌گیری بیماری کرونا و البته تعطیلی بازارها به منظور اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی عاملی شد تا تولید کنندگان با عدم تقاضا و نبود بازار مواجه شوند و اکنون انبوهی از دام روی دستشان مانده باشد.

نکته نگران کننده‌تر اینجاست که انتشار اخبار توزیع گوشت یخ‌زده وارداتی جهت تنظیم بازار صورت انجام شده و قرار است این روند ادامه داشته باشد. اتفاقی که نه تنها در راستای دستیابی به اهداف تعیین شده اقتصادی یا همان جهش تولید بوده بلکه می‌تواند عاملی قابل توجه در خروج سرمایه‌گذاران از این بخش و وابستگی هرچه بیشتر به کشورهای خارجی در آینده نزدیک باشد.

نیازی به واردات نداریم

منصور پوریان، دبیر شورای تامین کنندگان دام کشور با اشاره به انباشت قابل توجه دام سنگین در مراکز تولیدی به خبرنگار ما گفت: با توجه به شرایط خاص کرونا در کشور و تعطیلی بسیاری از مراکز خرید تقاضای خرید مردم برای گوشت قرمز کاهش چشمگیری داشته است که این روند عاملی در انباشت دام در مراکز تولید شده است.

پوریان در ادامه افزود: این اتفاق که تقریبا سه ماه ادامه داشته عاملی شده تا به دلیل تقاضای کم بازار دام در مراکز تولید سنگین تر شده باشد به‌صورتی که اکنون گوساله‌ها وزن گرفته و بعضا به بیش از 800 کیلوگرم رسیده‌اند و خریداری برای آنها در بازار نیست.

وی تاکید کرد: تقاضای بازار در شرایط عادی و عرف خرید گوساله‌های 400 تا 500 کیلوگرمی بوده اما به دلیلی که قبلا به آن اشاره کردیم اکنون گوساله‌ها سنگین‌تر از همیشه شده‌اند و باید با استفاده از راهکارهایی این دام‌ها به چرخه مصرف ارسال شوند درغیر این صورت زیان تولید کنندگان عاملی در خروج آنها برای تولید آتی می‌شود، چون عمده تولیدکنندگان جزو تولیدکنندگان خرد بوده و قدرت مالی بالایی ندارند.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه افزود: این درحالی است که متاسفانه شاهد توزیع گوشت قرمز یخزده وارداتی در سطح جامعه به منظور تنظیم بازار هستیم ولی خبری از خرید مازاد تولید گوشت قرمز تولیدی دامپروری‌های نیست.

پوریان به خبرنگار ما گفت: قانون حمایت از تولید داخلی که از سوی مسئولان تدوین و اجرایی شده متاسفانه درباره موضوع دامپروری اصلا اجرا نمی‌شود درحالی که یکی از صنایع و بخش‌های اقتصادی و مولد کشورمان که واقعا نیاز به حمایت دارد همین بخش است.

وی ضمن تاکید مجدد بر توانمندی تامین نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان گوشت قرمز داخلی اظهار کرد: تا پایان سال بخش خصوصی می‌تواند چیزی در حدود 25 هزار تن گوشت برای تامین نیاز بازار تحویل دهد بنابراین قاطعانه باید بپذیریم که واقعا نیازی به واردات گوشت قرمز نداریم.

به گفته پوریان سالانه مصرف گوشت قرمز منجمد کشور چیزی در حدود 40 هزار تن برآورد شده است که با درنظر گرفتن توان تولیدی ایران در سال جهش تولید می‌توان نه تنها کل نیاز را داخل کشور تامین کرد بلکه بخشی از مازاد تولید را هم یا بصورت یخ‌زده یا محصولات تکمیلی روانه بازارهای خارجی کنیم.

تکمیل زنجیره تولید تا مصرف الزامی است

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور درباره تعداد گوساله‌هایی که اکنون وزن بالایی به خود گرفته‌اند اظهار کرد: آمارهایی که در اختیار داریم چیزی حدود 200 تا 300 هزار راس گوساله در واحدهای دامپروری وجود دارد که در محدوده وزنی 900 کیلوگرم هستند و هیچ تقاضایی برای خرید آنها نیست و تنها راهکار آن صدور مجوز صادرات یا انجماد آنها است.

پوریان به خبرنگار ما گفت: البته مسئولان می‌توانند با استفاده از راهکارهایی کاملا عملی در زمینه تحویل این گوشت به صنایع غذایی یا صنایع تبدیلی چرخه تولید را همچنان پایدار نگهدارند تا باتبدیل این گوشت به محصولات مختلف در زمان مقتضی به مصرفه جامعه برسد یا در بازارهای خارجی با ارزش افزوده بالاتر فروخته شود.

رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در ادامه افزود: جالب توجه اینجاست که اکنون بسیاری از صاحبان رستوران‌ها و سلف‌سرویس‌ها از گرانی و بعضا کمبود گوشت مورد نیاز خود گلایه دارند و از سوی اتحادیه مربوطه اعلام شده این اتفاق عاملی در تعطیلی واحدها شده است، خوب حالا سئوال اینجاست که چرا مازاد تولید که اتفاقا خریداری هم در بازار ندارد برای تامین نیاز این واحدها بکار گرفته نمی‌شود؟

پوریان معتقد است عدم ایجاد زنجیره کامل از تولید تا مصرف باعث شده تا در بخش‌های مختلف عدم توازن داشته باشیم که نهایتا یا به زیان تولید کننده تمام می‌شود یا خریداران را از دستیابی به محصول با کیفیت محروم می‌کند. درحالی که با یک برنامه‌ریزی دقیق این معضل برطرف خواه شد و هم تولید حمایت می‌شود و هم مصرف‌کنندگان با قیمت‌های مناسبی گوشت قرمز مورد نیازشان را تامین می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: حمایت واقعی از این بخش از تولید کشورمان می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی پایدار صرفه‌جویی ارزی قابل توجهی در ایران ایجاد کند که امروز با درنظر گرفتن کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان یک امرضروری و جدی است و نباید به آن بی‌توجهی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =