نوسان در سوددهی شرکت‌های بزرگ، سرمایه‌گذاران را از بازار سرمایه دور می‌کند

مدیر بخش کالایی کارگزاری مفید گفت: بعضی از سرمایه گذاران برای بلندمدت ( بازه 3 تا 5ساله) در بورس برنامه‌ریزی می‌کنند. این دسته از افراد روی برنامه‌های تولید و فروش شرکت‌های بورسی متمرکز می شوند و تغییر و یا نوسان در سوددهی شرکت‌های بزرگ می‌تواند آنها را از سرمایه گذاری در بازار سرمایه دور کند.

علی اصغر بهرامی در گفت وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه افزود: شفافیت قیمت مهم‌ترین فاکتوری است که در سودآوری شرکت‌ها موثر واقع می‌شود و این شفافیت قطعا از طریق بورس به منصه ظهور می‌رسد و دیگر هیچگونه زیرمیزی یا تغییرات قیمتی اعم از فروش ارزان یا گرانتر از نُرم بازار در کار نخواهد بود.

وی افزود: تابلوی بورس به گونه ای است که در هر نقطه از کشور خریدار می‌تواند وارد شده و از طریق کارگزاران قیمت خود را اعلام کند. معمولا رقابت هایی که روی قیمت کالاهای عرضه شده در بورس اعم از  فولاد و پتروشیمی و ... انجام می‌شود، ضمن افزایش شفافیت و قرارگرفتن در این ویترین، سودآوری شرکت‌ها را  افزایش می‌دهد و از ایجاد رانت و سودجویی واسطه ها نیز جلوگیری می‌کند.

وی درباره اینکه اگر میزان سود و درآمد شرکت های بزرگ فعال در بورس همچون شرکت‌های فولادی طی سال کاسته شود یا تحت نوسان قرار گیرد، تا چه اندازه می‌تواند به ضرر بازار سرمایه تمام شود نیز گفت: این امر می‌تواند تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق بیافتد که یکی از آنها تامین مواد اولیه با قیمت های متفاوت و شاید بالاتر از نرخ قابل قبول در بازار است.

بهرامی ادامه داد: برای مثال شرکت فولاد مبارکه درصورتی که تختال مورد نیاز خود را با قیمت مناسب تولید و تامین کند به سودش خواهد بود تا اینکه بخواهد مواد اولیه را وارد کند و یا قیمت بالایی به تولید آن بپردازد. زیرا تنها در صورت برخورداری از قیمت مناسب است که سوددهی شرکت تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. البته تولید تختال نیز تحت تاثیر نرخ قیمتی زنجیره‌های قبلی تولید یعنی مواد اولیه از کنسانتره تا گندله است که با تغییر قیمتی در آن و افزایش نرخ بر روی قیمت تمام شده، در نهایت بر سود حاصل اثر گذار خواهد شد.

به گفته وی، در صورتی که سودآوری کاهش یابد قطعا سهام در بورس اوراق بهادار ضربه خواهد خورد و فروشندگان زیادی برای فروش سهام خود به صفحه فروش رفته و در نهایت شاهد ریزش سهم خواهند شد.

بهرامی گفت: مولفه های زیادی روی سودآوری یک شرکت می‌تواند دخیل باشد. قیمت مناسب مواد اولیه و دستمزد برای تولید و سربار شرکت سه محور اصلی برای تعیین میزان سود کالایی است که قرار است تولید شود. بنابراین شرکتی که سهام خود را از طریق بورس عرضه می کند اگر بتواند این سه مورد را به خوبی مدیریت کند سود آور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =