خودرو

افزایش بین 2 تا 10 میلیون تومانی خودروهای داخلی و روند صعودی چند ده میلیون تومانی برای خودروهای وارداتی حکایت از این دارد که ظاهرا تب بازار خودرو فکر فروکش کردن در سر ندارد.

به گزارش ایراسین، روز گذشته علی‌رغم تمام تلاش مسئولان برای مهار قیمت‌ها در بازار خودرو بسیاری از محصولات وطنی شاهد روند صعودی قیمت از 2 تا 10 میلیون تومان بودند و خارجی‌ها هم از تب و تاب نیافتند تا جایی که برخی از خودروهای پرتقاضای وارداتی شاهد افزایش 30 میلیون تومانی شدند.

به عنوان مثال قیمت هر دستگاه پراید مدل111 به حدود 90 میلیون تومان، مدل 131 تقریبا 79 میلیون تومان و پراید132 هم 79 میلیون برچسب قیمتی خورد این درحالی است که تیبا هم در بازار آزاد 90 میلیون و تیبا2 نیز مرز 100 میلیون تومانی را رد کرد.

روند افزایشی قیمت‌ها در محصولات ایران خودرو نیز تجربه شد تاجایی که قیمت پژو206 تیپ2 به حدود 150 میلیون تومان و پژو 206 تیپ5 و صندوقدار به 185 میلیون میلیون تومان رسید؛ همچنین قیمت پژو 207 دنده‌ای در بازار آزاد امروز حدود 225 میلیون و پژو 207اتوماتیک 275 میلیون تومان قیمت خورد.

قیمت اعلام شده برای پژو 405 جی‌ال‌ایکس و پژو پارس ال‌ایکس در بازار آزاد امروز هم به ترتیب حدود 131 و 194میلیون تومان بود؛ سمند ال‌ایکس هم با قیمت تقریبی 135 میلیون تومان معامله می‌شود؛ همچنین قیمت رانا ال‌ایکس در بازار آزاد امروز تقریبا 145 میلیون و دنا تیپ1 حدود 244 میلیون تومان است.

نکته جالب توجه اینجاست که تغییرات قیمتی اعلام شده درحالی ثبت شده است که هیچ خریداری در بازار نیست و اغلب افرادی که به اگهی‌ها تماس می‌گیرند به دنبال کشف قیمتی به دلیل نبود قیمت در سایت‌های خرید و فروش بوده‌اند.

خریدار در بازار نیست

سعیدمؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل تهران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: از ابتدای خردادماه تا امروز علی‌رغم تمام سال‌های گذشته که با آغاز فصل تابستان بازار خودرو هم رونق می‌گرفت خریداری در بازار نیست و تنها همه مشغول گرفتن قیمت هستند.

مؤتمنی در ادامه افزود: بازار امسال با توجه به همه‌گیری کرونا و همچنین نوسان‌های ارزی موجود بازاری عجیب و غیرقابل پیش بینی شده است به صورتی که امروز حتی اگر خریداری هم وجود داشته باشد فروشنده‌ای نیست و مالکان تنها به ارایه قیمت بسنده می‌کنند یا در شرایطی که پول نیاز داشته باشند قیمت‌های غیرواقعی اعلام می‌شود.

این مقام صنفی معتقد است بسیاری از مالکان خودروها به این فکر می‌کنند اگر امروز خودروی خود را بفروشند زیان کرده‌اند و برای جایگزینی مجدد خودرو باید دوباره از جیب پول بگذارند این درحالی است که بسیاری از خریداران هم دست نگهداشته‌اند تا تغییراتی در بازار ایجاد شود و قیمت‌ها منطقی‌تر باشد.

مؤتمنی به خبرنگار ما گفت: شرایط فعلی بازار خودرو ناشی از سیگنال‌هایی است که خودروسازان و بازار به مالکان داده‌اند و بگیر بو ببندها نیز نمی‌تواند تغییری در این زمینه ایجاد کند چون بالاخره افرادی که به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند و به بازار خودرو وارد شده‌اند راهی برای دور زدن قانون پیدا کرده و نهایتا منافع خود را هم حفظ می‌کنند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان اتومبیل در ادامه افزود: اصولا قیمت خودروهای داخلی به نوعی از قیمت خودروهای وارداتی متاثر می‌شود و از آنجا که احتمال آزاد شدن واردات خودرو در اینده نزدیک تقریبا صفر درصد است قیمت خودروهای وارداتی زیر سایه گرانی دلار روند افزایشی به خود گرفته‌اند از این رو خودروهای داخلی هم تمایل به گران شدن دارند.

وی معتقد است سیاست پیش‌فروش خودروسازان در ماه‌های گذشته دقیقا به خریداران این سیگنال را داد که امسال تولید خودرو زیاد نیست و کمبود کاملا محسوس است بنابراین دیدیم که یکباره نزدیک به هشت میلیون متقاضی برای خرید صف کشیدند و نکته اینجا بود که این هشت میلیون با توجه به محدودیت‌های تعیین شده در صف قرار گرفتند.

این مقام صنفی تاکید کرد: از همان روز تا اکنون می‌بینیم علی‌رغم تمام اخبار مرتبط با افزایش تولید توزیع و تحویل خودرو قطره‌چکانی بوده و متناسب با عطش بازار نیست که بخواهیم انتظار کاهش قیمت داشته باشیم و تا زمانی که این معادله ادامه داشته باشد هیچ خبری از کاهش نرخ در بازار نیست و می‌بینیم خریداران تازه‌ای از راه می‌رسند تا بلکه بتوانند ارزش دارایی‌های خودشان را حفظ کنند.

سایه دولت در صنعت خودرو

در همین حال عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره شرایط فعلی بازار و صنعت خودرویی ایران به خبرنگار ما گفت: بررسی‌هایی که تاکنون از سوی کارشناسان اقتصادی انجام شده و مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در این زمینه فعالیت‌هایی داشته نشان می‌دهد تمام مشکلات صنعت خودروی ایران به دلیل دخالت‌های دولتی است.

اکبری در ادامه افزود: زمانی که کارشناسان اقتصادی یا حتی نمایندگان از دولت انتقاد می‌کنند که در این صنعت دخالت دارد، مقام‌های دولتی به این موضوع اشاره می‌کنند که سهم بالایی از کارخانه‌های خودروسازی ایران در اختیار عموم مردم و سهامداران است و تنها بخش اندکی به دولت مربوط است، بنابراین فرضیه دخالت اشتباه است. درحالی که نباید فراموش کنیم دولت با این سهم اندک تعیین کننده‌ترین شرایط را در خودروسازی‌های ایران دارد.

به گفته رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این دخالت‌های دولتی عاملی بوده تا عقب‌ماندگی معناداری در صنایع خودرویی ایران ایجاد شود و هزینه آن تنها تحمیل به خریداران بشود، به همین دلیل بهترین راهکار این است که دولت دخالتی در این زمینه نداشته باشد.

وی به خبرنگار ما گفت: سیاست‌های دولت در صنعت خودروی ایران باعث شده تا اکنون بازاردر اختیار دلال‌ها قرار گیرد و ناتوانی خودروسازان در تامین نیازهای واقعی خودروسازان به روند صعودی قیمت‌ها دامن بزند تاجایی که می‌بینیم علی‌رغم اینکه هیچ خریدار واقعی در بازار نیست اما بازهم قیمت‌ها هر روز گران می‌شود.

اکبری در ادامه افزود: برای رسیدگی به مشکلات صنعت خودرو جلسات فشرده‌ای انجام شده و کارگروهی هم در این زمینه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، قطعه‌سازان و برخی کارشناسان برگزار شده است تا بتوانیم برای برطرف کردن مشکل برنامه‌ریزی کنیم.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره اثرگذاری نرخ ارز در قیمت تمام شده خودرو معتقد است اکنون ارتباط قیمت خودرو با نرخ ارز منطقی نیست و اصولا باید ارتباط براساس میزان وابستگی خودرو به ارز تعیین شود نه اینکه برای تمامی خودروها با یک نسبت افزایش داشته باشیم.

وی به خبرنگار ما گفت: درصورتی که روند داخلی‌سازی از سوی مسئولان جدی گرفته شده بود اکنون این نوسان‌ها ایجاد نمی‌شود چون وابستگی به نرخ ارز در خودروسازی کاهش یافته بود بنابراین یکی از اولویت‌های مجلس برای ساماندهی صنعت خودرو کاهش وابستگی به ارز و افزایش سطح داخلی سازی قطعات است.

آشفتگی بازار ناشی از بازارسازی خودروسازان است

فیاض رحیمی یکی از فعالان بازار خودرودر محدوده خیابان انقلاب پایتخت درباره روند افزایش قیمت خودرو در ماه‌های اخیر می‌گوید: سیاست‌های اشتباه چندسال اخیر خودروسازان عاملی بود تا نابسامانی رفته رفته در بازار ایجاد شود.

وی با اشاره به جهش قیمت خودرو در اوایل دهه 90 شمسی اظهار کرد: در آن دوره هم عدم عرضه درست خودرو به بازار یکباره روند افزایش قیمت این کالا در بازار را ایجاد کرد و اینبار هم عرضه قطره چکانی خودرو عطش بازار را ایجاد کرد که در نهایت ناتوانی در تولید عامل شرایط فعلی شد.

رحیمی معتقد است اکنون همه جامعه می‌دانند اوضاع خودروسازان بسیار نابسامان و سخت شده و امکان تامین نیاز بازار از سوی تولیدکنندگان داخلی نیست بنابراین همه تلاش می‌کنند به نوعی خودرو خریداری کرده تا منافع آینده سهمی داشته باشند.

این فعال بازار خودرو معتقد است تنها زمانی اوضاع بازار آرامش خواهد داشت که خودروسازان بتوانند به هر میزان تقاضای بازار خودرو در کوتاه‌ترین زمان تحویل دهند تا تقاضای کاذب حذف شده و خریداران واقعی به بازار واردشوند.

به گفته وی ادامه روند فعلی قطعا افزایش قیمت مجدد خودرو را درپی دارد و هیچ سامانی درکار نیست و سیاست‌های دولت و ایجاد محدودیت‌ها نیز هیچ تاثیری جز افزایش دلالی و سودجویی گروهی خاص نخواهد داشت.

وی درباره اثرگذاری سایت‌های فروش اینترنتی در افزایش قیمت تاکید کرد: ممنوعیت درج قیمت در این سایت‌ها اگرچه در محدوده‌ای توانست بازار را مدیریت کند اما به سرعت دیدیم راهکارهای دیگری برای بازارسازی ایجاد شد که می‌توان به کانال‌های تلگرامی، تلفنی و حتی اینستاگرام اشاره کرد که در این پلت‌فرم‌ها نیز قیمت‌ها جابجا می‌شود و تمامی مراجعان بازار این روزها تنها به دنبال قیمت هستند و خبری از معامله نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =