سعید مؤتمنی

درحالی با انتشار فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو از سوی شورای رقابت بازار خودرو علی‌رغم نبود هرگونه تقاضای خرید دوباره شاهد افزایش قیمت بوده ایم که بسیاری از کارشناسان براین باورند که برای مدیریت بازار خودرو استفاده از فرمول یا دستورالعمل کارآمد نیست و تنها تعادل عرضه و تقاضا می‌تواند مفید فایده باشد.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران در گفتگو با خبرنگار ایراسین گفت: از اواسط ماه گذشته با توجه به انتظار کاهشی قیمت که در بازار ایجاد شده تقریبا خریداری در بازار خودرو وجود نداشت، به همین دلیل یکباره شاهد کاهش قیمت‌ها نسبت به یک ماه قبل بودیم.

مؤتمنی در ادامه افزود: البته افق‌های روشنی که درزمینه آینده اقتصاد کشور ایجاد شده بود و به دنبال آن کاهش نرخ ارز اتفاق افتاد در ایجاد این انتظار کاهشی اثرگذاری داشت و خوشبختانه متقاضیانی که تعجیلی برای خرید خودرو نداشتند هم از بازار خارج شدند تا جایی که واسطه‌ها همه فروشنده بودند و شرایط بهتری برای معامله نیز مدنظر قرار دادند.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران این روند ادامه یافت تا اینکه اواخر هفته گذشته جلسه تعیین قیمت خودرو با فرمولی جدید به پایان رسید و دوباره التهاب به بازار خودرو بازگشت که در برخی موارد از خودروهای داخلی یکباره افزایش 20 میلیون تومانی و خارجی‌ها تا100 میلیون تومانی را به ارمغان آورد.

این مقام صنفی معتقد است تا زمانی که به جای درمان مشکل اصلی به دنبال تشکیل جلسه یا کشف فرمول قیمت‌گذاری جدید باشیم همواره همین روند ادامه دارد و بازار خودرو هیچ ثباتی به خود نمی‌بیند که دقیقا طی سنوات اخیر شاهد همین روندبوده‌ایم، اما درس عبرت از آن نگرفته‌ایم و دوباره به جای حل مشکل به حاشیه می‌رویم.

مؤتمنی به خبرنگار ایراسین گفت: تنها راهکار مدیریت بازار خودرو این است که عرضه و تقاضا با هم برابر باشد تا قیمت‌ها منطقی شده و ثبات به بازار خودرو بازگردد، درحالی که امروز بازهم موفقیت فرمول جدید قیمت‌گذاری به عرضه خودرو گره خورده و تاکنون اراده‌ای جدی در کنترل عرضه تولیدکنندگان از سوی مسئولان نبوده است.

وی درباره جریان سازی و ایجاد انگیزه‌های خرید خودرو از سوی تولید کنندگان با گرانی‌هم تاکید کرد: امروز بعد از اینکه روند افزایشی قیمت محصولات در بازار آغاز شد یکباره شاهد تغییر شیوه‌های فروش و همچنین بعضا شرایط ویژه‌ بودیم که از سوی خودروسازان اعلام شد که همه دست اندرکاران و بازار براین باورند که شیوه‌های اخیر تنها به دلیل ایجاد انگیزه خرید در بازار بوده و احتمالا دوباره تجربه‌ای مانند چندسال قبل داریم که وام 25 میلیون تومانی خرید خودرو از سوی بانک مرکزی پارکینگ خودروسازان را خالی کرد؛ خواهیم بود.

مؤتمنی در ادامه اظهار کرد: بازار خودرو هر ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال روند صعودی قیمت‌ها را تجربه می‌کند و به قول معروف تب و تاب تازه‌ای در این زمینه ایجاد می‌شود که امروز هم با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و آغاز سیر صعودی قیمت‌ها می‌بینیم انتظار افزایشی قیمت به بازار بازگشته و برخی کارشناسان احتمال افزایش 20 تا 30 درصدی در بازار را دور از انتظار نمی‌دانند.

رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران تاکید کرد: ارایه فرمول جدید شورای رقابت و همچنین اظهار نظر وزیر محترم یا حتی نمایندگان مجلس درباره مدیریت بازار خودرو و منطقی شدن قیمت این کالا در جامعه همه درحد اخبار رسانه‌ها باقی خواهد ماند مگر اینکه نظارت جدی در روند تولید و توزیع خودرو در بازار وجود داشته باشد، چون عرضه و تقاضا تعیین کننده در این بازار مثل سایر بازارهاست است.

وی در پایان تصریح کرد: اگر خودروسازان بتوانند با افزایش تولید و عرضه به موقع و کافی محصولات در سراسر کشور اقدام کنند بدون تردید قیمت‌ها به سطوح منطقی باز گشته و التهاب بازار و البته از همه مهمتر بلاتکلیفی فروشنده و خریدار از بازار خودرویی ایران رخت برخواهد بست، چون در چنین شرایطی جایی برای ورود واسطه‌ها و سودجویی‌های مقطعی نیست.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 14 =