دو ضربه مهلک در سال 98  به سرب و روی ایران وارد شد

رییس خانه معدن استان زنجان درخصوص وضعیت صنعت سرب و روی کشور اظهار کرد: در سال گذشته 2 ضربه مهلک به صنعت سرب و روی کشور وارد شد. نخست عوارض صادراتی وضع شده برای این محصولات بود که از 8درصد به 25درصد رسید و شوک عظیم به صنعت سرب و روی به ویژه استان زنجان وارد کرد.

آرمین سلسانی در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: افزایش عوارض صادراتی برای سرب وروی عواقب بسیارسنگینی برای تولیدکنندگان این دو محصول داشت. چراکه تولیدکنندگان در استان زنجان بعد از محاسبه هزینه خاک خریداری شده از انگوران و اعمال هزینه فرآوری و تبدیل آن به شمش سرب و روی و اضافه شدن 25درصد عوارض صادراتی، به این نتیجه رسیدند که تولید و صادرات با زیان همراه است و صرفه اقتصادی نخواهد داشت. این موضوع به ویژه برای خاک‌های کم عیار که راندمان فرآیندی آنهادر مقایسه با خاک های پرعیار پایین تر می باشد، تاثیر شدیدتری داشت و باعث رکود در صادرات و فروش محصولات سرب و روی شد.

به گفته وی، ایران رتبه پانزدهم تولید شمش روی در جهان را دارد و صادرات شمش روی در منطقه تحت تاثیر کشورهایی مانند قزاقستان، ایران و ترکیه است و رقبای ایران در منطقه تمایل بسیار زیادی جهت بدست آوردن بازارهای فروش ایران به نام خود را دارند. متاسفانه با سیاست های موضعی و تصمیمات موقتی دولت و افزایش عوارض صادراتی این موضوع تا حدودی به حقیقت پیوسته و تولیدکنندگان و صادرکنندگان شمش روی ایران از گردونه بازار رقابتی خارج شدند و بخش بزرگی از بازارهای خارجی ایران به دست ترکیهو قزاقستان افتاد و صنعت ما از این حیث ضربه مهلکی خورده است.

سلسانی افزود: در این راستا نامه نگاری های مختلف توسط انجمن سرب و روی، خانه اقتصاد ایران، خانه معدن ایران و سایر تشکل های بخش خصوصی با وزارت صمت انجام شد و بعد از تلاش‌های فراوان و انجام مطالعات و بررسی های کارشناسی، دولت تغییری را در بخشنامه ابلاغی انجام داد و تعرفه را از 25درصد به 12 درصد کاهش داد که باز هم مورد قبول صنایع سرب و روی نبوده اما باعث شد شرایط برای صادرات کمی بهتر شود.

رییس خانه معدن زنجان به دومین ضربه مهلک وارد شده به صنعت سرب و روی در ایران اشاره کرد و گفت: در انتهای سال 98 با شیوع ویروس کرونا دومین ضربه به صنعت سرب و روی کشوروارد شد. نگرانی واحدهای صنعتی در استان زنجان نسبت به شیوع این بیماری و ترس از همه گیری کرونا در استان زنجان و همچنین انتظار جهت نگارش پروتکل های بهداشتی و ایمنی جهت ایجاد شرایط کاری امن در کارخانجاتدر نهایت منجر به عقب افتادن تولید در اسفند 98 و فروردین ماه امسال شد.

وی ادامه داد: اکنون نیز واحدها به نوعی با احتیاط بسیار زیادی در حال فعالیت هستند و تعداد پرسنل و همچنین شیفت‌های کاری را بر اساس پروتکل‌های بهداشتی تعیین شده تغییر دادند. در حال حاضر تولید وجود دارد اما به خاطر شیوع کرونا هنوز واحدهای تولیدکننده و شهرک‌های صنعتی با مشکل روبرو هستند و گاها مجبور می شوند که از داشتن نیروهای متخصص خود به دلیل درگیر شدن با این بیماری مدتی محروم شوند؛ در نتیجه راندمانفرآیندی را در استان پایین آورده است.

وی افزود: اکنون منتظر هستیم تا آمار اتاق بازرگانی در خصوص وضعیت صادرات اعلام شود و انجمن ها نیز گزارش خود را ارائه کنند. اما به طور قطع چشم اندازی که وجود دارد از افت صادرات خبر خواهد داد و برای اینکه بتوانیم بازار سرب و روی خود را بدست آوریم باید تلاش مضاعفی داشته باشیم. مسائلی مانند انتقال ارز و مبادلات بانکی  و تغییر رفتار شرکتهای خریدار محصولات به دلیل اعمال تحریم‌ها  همه در کنار هم از آشفتگی در بازار سرب و روی در کشور خبر می‌دهد.

وی درباره اینکه چه آینده‌ای در انتظار صنعت سرب و روی در بازار جهانی وجود دارد نیز گفت: بازار جهانی سرب و روی نیز به دلیل شیوع کرونا با کاهش قیمت روبرو شده و شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سرب و روی در جهان نیز با مشکلاتی در تولید مواجه هستند. در واقع بازار جهانی تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته و پیش‌بینی می‌شود تا زمانی که مشکل کرونا در مقیاس جهانی پابرجا باشد، نزول قیمتی در سرب و روی تا چند ماه وجود خواهد داشت؛ بنابراین باید شرکتهای تولید کننده بزرگ کم کم رویه خود را با شرایط موجود تنظیم و سازگار کرده و آهسته آهسته تولید را افزایش داده و ظرفیت را به شرایط نرمال برسانند تا بعد از آن شاهد افزایش قیمت برای سرب و روی باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =