فولاد

امروز بعد از 4 ماه بحث و گفت‌وگو میان تشکل‌های معدنی و فولادی، جلسه ای برای تعیین ضریب قیمتی زنجیره فولاد در محل وزارت صمت برگزار شد، اما باز هم بی نتیجه ماند.

به گزارش ایراسین، در این جلسه که انجمن فولاد، انجمن سنگ‌آهن، خانه معدن و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی ایران، دکتر آقامحمدی رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند جای خالی تعدادی از شرکت‌های فولادی بزرگ همچون فولاد خوزستان، فولاد هرمزگان و فولاد خراسان مشهود بود، اما در مقابل شرکت‌های معدنی همگی در این جلسه حاضر بودند.

در این میان اختلاف نظر میان فولادی ها و معدنی ها مبنی بر نوع قیمت‌گذاری و تعیین ضریب قیمت وجود داشت. چرا که به عقیده فعالان صنعت فولاد با توجه به شرایط موجود، افزایش هرگونه قیمت در زنجیره منجر به افزایش قیمت نهایی فولاد خواهد شد و در مقابل نیز معدنی ها بر این موضوع تاکید داشتند که باید قیمت‌های کنسانتره و گندله به قیمت جهانی رسانده شود.

حال نکته ای که در این زمینه وجود دارد، رعایت انصاف و تقسیم سود عادلانه در میان این زنجیره است که به نظر می رسد، با انجام کار کارشناسی توسط افراد متخصص و غیر ذی نفع این امر میسر خواهد شد و در نهایت منجر به تعیین قیمت نهایی برای این زنجیره می شود.

گفتنی است که در شرایط فعلی قیمت کنسانتره 16درصد شمش فولاد خوزستان و گندله 23.5درصد شمش فولاد خوزستان است و به نظر می رسد تغییر در این قیمت و افزایش ضریب به ضرر مصرف کننده نهایی که مردم هستند، خواهد بود. بنابراین انتظار می رود که قیمت‌گذاری که قرار است توسط کارگروه 5 نفره که از سوی معاونت معدنی مشخص می شود، با تکیه بر تحلیل های کارشناسی و رصد بازار صورت گرفته و به دور از هرگونه مصلحت اندیشی انجام گیرد.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =