رییس خانه معدن یزد

رییس خانه معدن استان یزد در خصوص شرایط فعلی معادن با شیوع کرونا، اظهار کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در معادن استان یزد موجب شد تا میزان آسیب‌های ناشی از کرونا در این بخش به حداقل برسد و حتی یک آزمایش مثبت کرونا برای معادن این استان ثبت نشود. البته باید توجه داشت که متناسب با هر استان لازم است تا پروتکل تدوین شود تا تولید به روند قبلی خود بازگردد.

سعید افضلی پور در گفت وگو با "ایراسین" با بیان این مطلب در ادامه افزود: به دلیل شیوع ویروس کرونا، محدودیت‌هایی همچون فاصله گذاری اجتماعی از 25 اسفند 98 تا اواخر فروردین 99 از طریق ستاد پیشگیری از شیوع کرونا که در استانداری یزد مستقر بود برای همه صنوف اعمال شد تا همه گیری این ویروس را به حداقل ممکن برساند. در بخش معادن و صنایع معدنی نیز، شیفت‌های کاری به حداقل رسید و تلاش برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت گرفت تا بخش تولید آسیب کمتری دیده و فعالیت در معادن و کارخانه های صنایع معدنی ادامه پیدا کند.

وی افزود: در این مدت بسیاری از معادن اقداماتی همچون تعمیرات و اورهال را انجام دادند و از تعطیلات نیز استفاده کردند. در واقع در یک ماه محدویت ایجاد شده، تعمیر و نگهداری در سیستم‌های موجود در دستور کار مدیران قرار گرفت.

افضلی پور ادامه داد: همچنین واحدهای معدن و صنایع معدنی با کمک توزیع مواد بهداشتی که توسط مراکز بهداشتی استان انجام میشد همه این مواد را تهیه کرده و به صورت روزانه محیط کارگری، غذاخوری و ورود و خروج و... را ضدعفونی میکردند و تب سنجی از پرسنل نیز در دستور کار بود. در نهایت با انجام تمام اقدامات یادشده، شاهد بودیم که آسیب های ناشی از کرونا به حداقل رسید، به گونه ای که حتی آزمایش مثبت کرونا حتی برای یک نفر در حوزه معدن استان یزد ثبت نشد.

وی درباره تاثیرات ناشی از شیوع ویروس کرونا در بخش مصرفی مواد و محصولات معدنی نیز گفت: شیوع ویروس بر بازار مصرف و فروش آن تاثیرگذار بود اما معادن با تمهیداتی که خانه معدن یزد و همچنین تدبیر مدیران معدنی استان اندیشیده بودند، به تعمیر و نگهداری تجهیزات و کارگاه ها و... پرداختند و شیفت ها را به حداقل رساندند؛ گرچه تولید کاهش یافت اما قطع نگردید. البته مصرف سنگ‌های ساختمانی و خاک‌های صنعتی به دلیل اینکه ساخت و ساز در این مدت تعطیل شده بود در فروش محصول دچار مشکل شدند اما در عرضه و تولید مشکلی نداشتند و کماکان کار خود را ادامه دادند.

وی درباره اینکه ادامه فعالیت در سال جاری و همراه بودن کرونا در سال 99 چگونه خواهد بود نیز اینگونه اظهار کرد: متاسفانه این اتفاق کل جامعه را دچار مشکل کرده و بسیاری از گروه‌ها درگیری و مشکلات بیشتری را که ناشی ازشیوع این ویروس بوده متحمل شدند، اما نمیتوان دست روی دست گذاشت و تولید را متوقف کرد. مهم‌ترین بحث دراین زمینه که وجود دارد آموزش است که در این شرایط چگونه می‌توان فعالیت‌های معدنی را ادامه داد تا آسیب ها را به حداقل برسانیم.

وی معتقد است در شرایط فعلی که ویروس کرونا همچنان در کشور وجود دارد و عمده فعالیتهای اقتصادی، صنعتی، معدن و ... را تحت تاثیر قرار داده، نمی توان یک نسخه کلی برای همه آنها جهت مقابله با ویروس و ادامه فعالیتشان تهیه کرد. در واقع پروتکلهایی که از سوی مسئولان کشوری برای مقابله با ویروس ابلاغ می شود به طور کلی نمی تواند نسخه واحدی برای همه واحدها باشد. بنابراین پروتکل‌ها باید به صورت استانی و منطقه ای در نظر گرفته و برنامه ریزی انجام شود تا با رعایت یکسری از ملزومات  از این دوره  بدون آسیب به زنجیره انسانی و تولید عبور کنیم.

انتها/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =