چای

درحالی آمارها بیانگر این نکته است امسال برداشت چای نسبت به سال‌های گذشته بیشتر خواهد شد که برخی از فعالان و کارشناسان معتقدند درصورت حمایت اصولی از کل صنعت حجم قابل توجهی صرفه‌جویی ارزی سالانه خواهیم داشت.

به گزارش ایراسین؛ بررسی‌های انجام شده حکایت از این دارد که ایرانیان سالانه چیزی حدود 100 تا 110 هزار تن چای خشک مصرف می‌کنند و از این میزان با توجه به بهبود شرایط اخیر تقریبا 30 درصد از طریق مزارع داخلی تامین می‌شود و باقی وارداتی است.

این درحالی است که اگر بتوانیم برنامه‌ریزی اصولی و حمایت منطقی از زنجیره تولید در کشور داشته باشیم پتانسیل‌های ایران می‌تواند سالانه حداقل رقمی معادل 100 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشد.

افزایش 20 درصدی تولید دور از دسترس نیست

حبیب جهانساز؛ رئیس سازمان چای کشور در این زمینه به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه سیاست‌گذاری‌ها و حمایت‌های دولتی از چایکاران در سنوات اخیر باعث شده تا روند احیای باغ‌های متروکه بهبود یافته و پیش بینی می‌کنم امسال برداشت بیشتری نسبت به سال قبل داشته باشیم.

جهانساز در ادامه افزود: برخی مشکلات چایکاران در گذشته‌ و همچنین سودجودیی گروهی خاص در این زمینه باعث شده بود کشت چای دستخوش تغییراتی شده و بعضا چایکاران مزارع را به حال خود رها کنند اما همانطور که قبلا اشاره شد برنامه‌های حمایتی تقریبا به ثمر نشسته و اکنون روند افزایشی تولید تجربه می‌شود.

رئیس سازمان چای کشور تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد با توجه به توان تولید داخل چای سالانه به 70 هزار تن چای وارداتی یعنی 70 درصد نیاز بازار احتیاج داریم درصورتی که اگر حمایت‌ها ادامه یابد قطعا در میان مدت می‌توانیم 20 درصد از میزان واردات کاهش دهیم.

وی درباره میزان ارزبری چای وارداتی به خبرنگار ما گفت: اگرچه قیمت چای در بازارهای بین المللی متفاوت است و هر سال میزان ارزبری تامین این کالا در بازار ایران نیز تغییر می‌کنند اما مستندات نشان می‌دهد سالانه بین 300 تا 400 میلیون دلار از خارج چای وارد می‌کنیم که اگر بتوانیم روند افزایش تولید را ادامه دهیم در همان دوره میان مدت حداقل صرفه‌جویی 100 میلیون دلاری در دسترس است.

به گفته این مقام مسئول هم اکنون نزدیک به 20 هزار هکتار باغ فعال در دو استان اصلی تولید یعنی گیلان و مازندران وجود دارد که می‌توانیم سالانه نزدیک به 600 هکتار از باغات متروکه را دوباره احیاء و به چرخه تولید بازگردانیم.

برنامه‌ریزی کنیم؛ اشتغال مناسبی خواهیم داشت

علی وقفچی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت نوسازی و بهسازی باغات چای کشور به خبرنگار ما گفت: آمارهایی که در اختیار داریم سال 1383 ایران در دو استان تولید کننده اصلی چیزی حدود 35 هزار هکتار باغ چای فعال داشته که به دلیل سوء مدیریت رفته رفته باغ‌ها متروکه و رها رشدند تاجایی که پس دوره‌ای حمایت به‌تازگی توانسته‌ایم به سطح زیرکشت 20 هزار هکتار برسیم.

وقف‌چی در ادامه افزود: صنعت چای ایران یکی از پویاترین و فعالیترین‌ صنایع بوده که تولیدکنندگان در گذشته‌ای نچندان دور وضعیت مناسبی داشتند و با درنظر گرفتن عادات ما ایرانیان این صنعت می‌تواند علاوه بر اشتغالزایی مناسب صرفه‌جویی ارزی مناسبی هم در اختیار کشورمان قرار دهد.

به گفته این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بسیاری از باغات چای ایران اکنون در دهه چهارم زندگی خود قرار دارند و باید روند نوسازی و بهسازی آنها نه تنها در خود بوته‌ها بلکه در تجهیزات نیز صورت پذیرد.

این نماینده مجلس درباره تعداد فعالان صنعت چای نیز به خبرنگار ما گفت: آمارهایی که از سازمان چای در اختیار داریم تقریبا در کل صنعت چای ایران نزدیک به 400 هزار نفر فعالیت می‌کنند که از این تعداد 55 هزار خانوار یعنی تقریبا نیمی از تعداد کل فقط چایکار بوده و باقی در زنجیره تولید هستند.

وقف‌چی تصریح کرد: سیاست‌های منطقی و حمایت واقعی از زنجیره تولید چایکاران می‌تواند سطوح بالایی را زیر کشت برده که همین موضوع فرصت‌های شغلی بسیار بالایی در کشور ایجاد می‌کند و تاجایی که برآورد کرده‌ایم درصورت اجرای سیاست‌های منطقی تعداد مشاغل ایجاد شده حتی می‌تواند به بیش از 500 هزار نفر نیز افزایش یابد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اینکه برخی افراد بهانه می‌گیرند که به دلیل کمبود منابع آب سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی منطقی نیست کاملا اشتباه است چون سوء مدیریت اکنون بلای جان بخش کشاورزی شده نه کمبود آب.

وی اظهار کرد: امروز صنعت چای فقط محصول سنتی یا همان چای تولید نمی‌کند بلکه در بخش‌های آرایشی و بهداشتی و همچنین سلامت و تندرستی نیز وارد شده از این رو جای تردید نیست که کیفیت بالای چای ایرانی می‌تواند در این زنجیره تولید نیز ارزش افزوده مناسبی به کشور هدیه دهد که باید از آن استفاده کنیم.

وقف‌چی همچنین افزود: اگرچه برخی فعالیت‌های حمایتی هدفمند در این صنعت از سوی مسئولان انجام شده است اما همانطور که قبلا اشاره کردم پتانسیل‌های بالایی داریم که اگر بتوانیم برای آنها برنامه‌ریزی کنیم قطعا طعم خوش چای ایرانی به اشتغال ایران جان تازه می‌دهد.

استفاده از فناوری‌های نوین ایجاد ارزش‌افزوده می‌کند

قاسم جواد زاده، مدیر صنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین در این زمینه گفت: صنایع غذایی بطور کلی در ایران دارای پتانسیل بالایی است که می‌توانیم از آن استفاده بهینه داشته باشیم اما درباره چای شاید بتوان گفت این فرصت‌ها بیشتر و بالقوه‌تر است.

جوادزاده در ادامه افزود: طی سنوات گذشته به هر دلیل ذائقه ایرانیان نسبت به چای وطنی تغییر کرده و بعضا همین امر باعث شده تا استقبال مناسبی از چای با کیفیت ایران که اتفاقا در سایر نقاط جهان خواستار زیادی دارد نداشته باشیم، به همین دلیل اگر بتوانیم در این زمینه فرهنگسازی و برنامه‌ریزی کنیم قطعا دستاوردهای مناسبی خواهیم داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: آنطور که برآورد کرده‌ایم زنجیره تولید چای در ایران نیازمند نوسازی و بهسازی است که از تجهیزات باغبانی و سر باغ‌ها شروع می‌شود و در نهایت به دستگاه‌های بسته‌بندی و فرآوری ختم خواهد شد از این رو اگر بتوانیم کل زنجیره را با استفاده از سیاست‌های حمایتی تقویت کنیم در دوره‌ای کاملا منطقی شاهد رشد و ایجاد ارزش افزوده مناسبی در صنعت چای می‌شویم.

مدیرصنایع غذایی و تبدیلی سازمان جهاد کشاورزی گیلان همچنین اظهار کرد: در کل بخش کشاورزی ایران فرسودگی ماشین‌آلات و همچنین نا آشنایی برخی کشاورزان باعث شده تا ضایعات بالایی ثبت شود که محصول چای نیز از این قاعده مستثنی نیست درحالی که می‌دانیم فناوری‌های نوین حتی دورریز و بخشی از ضایعات قابل استفاده را در تمامی محصولات کشاورزی  از جمله چای تبدیل به ارزش افزوده‌ای قابل ملاحظه می‌کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =