لوازم خانگی

درحالی برآوردها حکایت از گردش مالی بیش از 8 میلیارد دلار در بازار لوازم خانگی ایران دارند که تولیدکنندگان معتقدند درصورت تامین به موقع مواداولیه می‌توانند نه تنها تامین کننده نیازهای داخلی باشند بلکه صادرات قابل توجهی هم خواهند داشت.

به گزارش ایراسین، تنوع بالا در صنعت لوازم خانگی باعث شده تا توان تولیدی ایران با درنظر گرفتن سرمایه‌گذاری‌های انجام قابل توجه باشد و دستاوردهای مناسبی هم ثبت شده باشد، اما برخی مشکلات قانونی و همچنین بی‌توجهی به توانمندی داخلی در سنوات گذشته باعث شده تا امروز شاید سهم لوازم خانگی ایرانی در بازار ایران آنطور که شایسته توانمندی‌های موجود است ثبت نشده باشد.

بررسی کارخانه‌های تولیدی در بخش صنعت لوازم خانگی ایران نشان دهنده این نکته است که با توجه به گستردگی این اقلام در سبد نیازهای جامعه امکان تولید بیش از 90 درصد از مایحتاج خانوار داخل کشور وجود دارد و هستند تولیداتی که می‌توانند با برندهای مطرح جهانی نیز رقابت قابل توجهی داشته باشند.

در این زمینه البته برخی فعالان بازار نیز تاکید می‌کننند اگرچه توانمندی‌های بالایی در این صنعت ثبت شده اما به دلیل برخی سوابق نامناسب و ارایه خدمت ضعیف در گذشته اکنون اعتماد بالایی به برندهای داخلی نیست و حتی برخی تولیدکنندگان مجبور به تغییر نام محصولات به نام‌های خارجی می‌افتند تا بتوانند نظر مخاطبان را جلب کنند.

واردات بی‌رویه ضربه سنگین به صنعت است

محمدرضا مفتاق یکی از فروشندگان لوازم خانگی در تهران به خبرنگار ما گفت: برخی تجارب بد از گذشته باعث شده تا کالای ایران در ذهن بسیاری از مخاطبان خوشنام نباشد و بیشتر به سمت کالاهای خارجی نظر داشته باشند درحالی که بعضا تولیدات ایرانی کیفیت بسیار بالاتری داشته و خدمات پس از فروش مناسب‌تری هم ارایه می‌شود.

مفتاق در ادامه تاکید کرد: شاید در دهه‌های گذشته بی‌توجهی برخی تولیدکنندگان مطرح در بازار لوازم خانگی ایران این مشکل را ایجاد کرده درحالی که اکنون نه تنها توانمندی‌های بالایی در بخش صنایع لوازم خانگی ثبت شده بلکه در بخش‌هایی برندهای مطرح خارجی در داخل ایران مونتاژ و روانه بازار می‌شوند که بیشتر در بخش لوازم برقی هستند.

این فعال بازار لوازم خانگی معتقد است واردات بی‌رویه برخی اقلام لوازم خانگی بخصوص لوازم خانگی کوچک باعث شده تا قدرت رقابت برندهای داخلی کاسته شده و مشکلاتی ایجاد شود، درحالی که اگر مسئولان بگونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که واردات هدفمند صورت پذیرد نه تنها بازار با چالش روبرو نمی‌شود بلکه زمینه ارتقاء سطح تولیدات وطنی هم بالا می‌رود.

به گفته مفتاق البته مشکل از ابتدای دهه 90 شمسی در زمینه رقابت کالاهای خارجی و داخلی زمانی بیشتر شد که سازندگان پاساژها و مراکز خرید بزرگ تسهیلات بیشتری برای برندهای معتبر وارداتی برای رونق پاساژ و مرکز خرید ارایه می‌کردند و به همین دلیل تولیدکنندگان بنام داخلی فرصتی برای خودنمایی نداشتند.

وی به خبرنگار ما گفت: امروز برخی تولیدات ایران در بخش لوازم کوچک و حتی بزرگ مثل ماشین‌لباس‌شویی قدرت رقابت بالایی با تولیدات خارجی دارند اما می‌بینیم صدها و ده‌ها تابلو در سراسر خیابان‌ها با برندهای خارجی در مقابل دیدگان متقاضیان قرار گرفته و از همینجا روند زمینگیر شدن تولیدکنندگان داخلی آغاز می‌شود.

مفتاق معتقد است  مدیریت مسئولان در زمینه کنترل واردات فرصتی در اختیار برندهای معتبر و محصولات با کیفیت آنها قرار می‌دهد که نتیجه آن جهش تولید و اشتغالزایی پایدار می‌شود.

برخی اقلام اصلا نیازی نیست وارد شوند

در همین حال، حبیب ا... انصاری، دبیرکل انجمن لوازم خانگی  اسفندماه سال قبل در جمع خبرنگاران اعلام کرد: با توجه به توانمندی تولید داخل برخی از اقلام خارجی اصلا لازم نیست وارد بازار شوند و بجای تخصیص ارز به این اقلام می‌توانستیم تسهیلات ارزی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار دهیم.

انصاری همچنین گفته بود اکنون تولیدکنندگان ایران برای تامین مواد اولیه مشکلاتی دارند که تنها حاصل آن کاهش تولید و افزایش سهم بازار اقلام وارداتی است بنابراین اگر واقعا این مشکل برطرف شود اصولا تولیدات ایرانی می‌توانند تمام نیاز بازار را تامین کنند.

وی تاکید کرد: گسترده بودن این صنعت فرصتی است که می‌تواند از آن به عنوان موتور محرکه اقتصادی نیز یاد کرد به این دلیل که درصورت رونق تولید میزان صادرات کالاهای یاد شده ارزآوری بالایی برای اقتصاد ایران ایجاد می‌کند که جزو اهداف تعیین شده مقام معظم رهبری است.

دبیرکل انجمن لوازم خانگی تامین مواد اولیه داخلی و خارجی در این صنعت را پاشنه آشیل صنعت دانست و گفت: برای اینه بتوانیم قدرت رقابت بالایی برای تولیدکنندگان ایرانی ایجاد کنیم باید دسترسی آنها به مواد اولیه را تسهیل و درباره مواد اولیه داخلی خدمات ویژه‌ای ارایه کنیم تا با استفاده از این شیوه امکان فعالیت به تولیدکنندگان وطنی و همچنین صادرات کالای تولیدی آنها ایجاد شده باشد.

انصاری از مسئولان خواست تا با استفاده از راهکارهای قانونی میان تولیدکنندگان واقعی و مونتاژکاران تفاوت قائل شوند و فعالیت آنها را محدود کنند به این دلیل که این افراد با  استفاده از تسهیلات تولیدی قطعات منفصله وارد می‌کند و با مونتاژ آن داخل در واقع ارزش افزوده را به تولیدکنندگان خارجی می‌دهند.

تولید لوازم خانگی روند صعودی به خود گرفته

از سوی دیگر سید مرتضی میری، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی به خبرنگار ما گفت: با توجه به اقلام موجود در بازار جهت عرضه کاملا مشهود است که روند صعودی تولید لوازم خانگی ایرانی شروع شده و سهم بازار بالاتری را به خود اختصاص داده‌اند.

میری در ادامه افزود: سیاست‌های بانک مرکزی و همچنین افزایش قیمت اقلام خارجی به نوعی عامل ایجاد جایگاه بالاتر برای تولید کنندگان ایرانی بوده که سهم بالاتری را به‌دست آورند، به عنوان مثال اکنون در اقلامی مثل کولر آبی، یخچال و ماشین ظرفشویی تولیدات ایران تقاضای بالاتری دارند.

به گفته این مقام صنفی درصورت حمایت کامل از تولیدکنندگان و تامین قطعات و مواد اولیه مورد نیاز آنها قطعا این سهم بالاتر رفته و امکان صادرات به بازارهای اطراف ایران نیز ایجاد می‌شود.

وی درباره امکان صادرات محصولات ایرانی در صنعت لوازم خانگی به خبرنگار ما گفت: برخی از اقلام تولیدی ایران مثل پلوپز، کولر آبی، بخاری گازی، ماشین لباس‌شویی هم اکنون در کشورهای منطقه تقاضای بالایی دارد که می‌توانیم با سرمایه‌گذاری قطعا سهم بازار بالاتری را در اختیار گیریم، به صورتی که مثلا درباره ماشین لباس‌شویی اگر مواد اولیه مورد نیاز برای کارخانه‌ها تامین شود می‌توانیم تا 2 میلیون دستگاه سالانه تولید داشته باشیم و مازاد تولید را صادر کنیم.

میری به خبرنگار ما گفت: خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های جدید و مناسبی طی سال‌های اخیر انجام شده که به زودی شاهد ثمردهی آنها هستیم و قطعا نیاز بخش تازه‌ای از محصولات مثل کولرگازی به تولیدات خارجی کاهش خواهد یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی درپایان به موضوع قیمت‌های جدید لوازم خانگی در سال جاری نیز اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان لوازم خانگی تمایلی به افزایش قیمت ندارند، اما بادرنظر گرفتن روند افزایشی هزینه‌های تولید در بخش مواد اولیه، حقوق و دستمزد و .... قطعا این اتفاق خواهد افتاد ولی با توجه به کشش بازار و کاهش قدرت خرید مردم احتمال این افزایش قابل توجه نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =