قطعات خودرو

درحالی که تقریبا بعد از گذشت نزدیک به یک ماه روز گذشته دوباره بازار خودرو شروع به کار کرد خریداران با روند افزایشی قیمت این کالا مواجه شدند.

به گزارش ایراسین، روز گذشته اولین معاملات خودرویی رسما آغاز شد و خریداران و فروشندگان در این بازار بعد از گذشت نزدیک به یک ماه تعطیلی دوباره شروع به معامله کردند، این درحالی است که علی‌رغم برخی وعده‌ها روند افزایشی قیمت بین 10 تا 70 میلیون تومان برای خودروهای وطنی و وارداتی در این بازار تجربه شد و کارشناسان معتقدند قیمت‌گذاری دستوری، مشکلات کرونا و تقاضای کاذب اصلی‌ترین عوامل این شرایط هستند.

قیمت‌ها هیجانی و بعضا غیرواقعی است

سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران اتومبیل در این زمینه به خبرنگار ما گفت: التهاب روز اول بازار بیشتر به دلیل توقف طولانی مدت و آغاز بکار نمایندگی‌های خودروسازان یک هفته زودتر از بازار رسمی بوده است.

مؤتمنی در ادامه افزود: قبل از بروز بحران کرونا در بازار برخی کارشناسان پیش‌بینی افزایشی قیمت را برای بازار خودرو داشتند که همین امر عامل افزایش تقاضا در روزهای پایانی سال شد که ناگهان به دلیل اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی مراکز تعویض پلاک تعطیل شدند و این التهاب جان تازه گرفت.

وی معتقد است با تعطیل شدن بازارهای رسمی معاملات خودرو همه فعالیت‌ها و سفته‌بازی‌های موجود به سمت بازارهای مجازی و سایت‌های اینترنتی رفت و همین روند قیمت‌ها را در سطوح بالایی ثابت کرد.

این مقام صنفی معتقد است، بازار روز گذشته در واقع ادامه همان التهاب‌های هفته‌های پایانی اسفند بوده و به زودی بازار شرایط عادی به خود خواهد گرفت، اما نکته مهم در عملکرد خودروسازان است که می‌تواند شرایط آینده را تعیین کند.

به گفته مؤتمنی خودروسازان با درنظر گرفتن مشکلاتی که دارند و کاهش تولیدی که به دلیل تعطیلی‌های رسمی تجربه‌کرده‌اند اگرنتوانند جریان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده یا فروش فوری خود را در بازار مدیریت کنند قطعا شوک تازه‌ای اوایل خردادماه به بازار القاء خواهد شد.

بازار تابستان را دریابیم

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران تاکیدکرد: با توجه به اینکه هفته آینده ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود و براساس عرف همیشگی تقریبا معاملات در این دوره آرام می‌گیرد روند آرامی خواهیم داشت اما به مجرد پایان ماه مبارک و آغاز فصل تابستان یکباره تقاضای تازه‌ای به بازار وارد می‌شود که باید برای آن برنامه داشته باشیم.

وی معتقد است برخی از خریداران با توجه به شرایط نا متعارف فعلی تا تثبیت بازار دست از خرید کشیده‌اند و بدون تردید برای دوره یاد شده وارد بازار می‌شوند تا مایحتاج خود را تامین کنند.

مؤتمنی درباره سفته‌بازی و بازارسازی در این زمینه نیز به خبرنگار ما گفت: جهش قابل توجه قیمت خودرو در سال گذشته باعث شد تا برخی از سرمایه‌های سرگردان به سمت بازار خودرو وارد شود که ادامه روند ممنوعیت واردات هم به این موضوع دامن زد، به همین دلیل سفته‌بازی و بازارسازی برای برخی از محصولات ایجاد شد که مسئولان مربوطه باید برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی وارد عمل شوند.

وی موضوع تعیین قیمت محصولات از سوی شورای رقابت را اثرگذار ندانست و تصریح کرد: قیمت خودرو دستوری امکان‌پذیر نیست چون حتی اگر قیمت‌های پایین از سوی این شورا برای حفظ منافع خریداران تعیین شوند شیوه‌هایی وجود دارد که ممکن است از آن برای دور زدن این قیمت‌ها بکارگرفته شود و قبلا هم تجربه آن را داشته‌ایم.

مؤتمنی معتقد است بهترین شیوه این است نظارت دقیق بر روند تولید و تحویل خودروها از سوی مقامات دولتی وجود داشته باشد تا به این ترتیب عرضه و تقاضا مشخص کننده قیمت‌ها باشد چیزی که در تمام دنیا وجود دارد.

این مقام صنفی درباره آینده قیمتی خودرو نیز تصریح کرد: همه چیز به روند تولید بستگی دارد اما آنچه مسلم است افزایش قیمت خواهیم داشت چون بسیاری از هزینه‌های تولید برای خودروسازان افزایش داشته و جای تردید نیست که قیمت‌ها بالا بروند فقط مهم عملکرد مسئولان و نظارات در جریان خروج خودرو از در کارخانه‌هاست که درصد این تغییر قیمت را تعیین می‌کند.

بدون عجله خرید کنید

مؤتمنی درباره هیجان ایجاد شده در بازار خودرو نیز گفت: توصیه اصلی به خریداران و متقاضیان خودرو این است که به هیچ عنوان هیجانی وارد بازار نشوند چون ممکن است خرید نا مناسبی داشته باشند و زیان کنند.

به گفته این مقام صنفی آن گروه از مصرف‌کنندگان واقعی که برای تامین نیازهای خود به بازار مراجعه می‌کنند بهتر است یک هفته تحمل کنند تا هیجان فعلی از بازار خارج شده و قیمت‌های واقعی مشخص شوند.

وی معتقد است طی ده روز آینده بازار تقریبا آرام گرفته و قیمت‌های بازار به نرخ‌های منطقی‌تر نزدیک می‌شود که آن زمان شاید برای ورود به بازار و تامین نیاز مناسب باشد.

قیمت‌گذاری دستوری عامل همه مشکلات

در همین حال، حسن کریمی سنجری، کارشناس حوزه به ایراسین گفت: شرایط فعلی بازار خودروی ایران اگرچه بخشی مربوط به سوء مدیریت‌ها و تصمیم‌گیری‌های گذشته است اما بطور کلی ناشی از سیاست‌های دستوری و مداخله‌های دولتی است.

سنجری در ادامه افزود: سالیان سال است که قیمت‌ها به صورت دستوری به خودروسازان ابلاغ می‌شود، تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت ندارند و در عین حال موضوع تعدیل نیرو منتفی است، به همین دلیل زیان در این مجموعه‌ها ایجاد شده است و آشفته شدن بازار دستاوردی بوده که اکنون تجربه می‌کنیم.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: تمام این عوامل و نابسامانی‌های بازار در ایران موجی از تقاضای کاذب و سفته‌بازی را در بازار خودرو ایجاد کرده که تاکنون اجازه آرام گرفته به این بازار نداده علی‌رغم اینکه امکانات، فرصت و توانمندی وجود دارد.

وی معتقد است این شرایط و سودآوری کاذب ایجاد شده در بازار عاملی بوده تا هم اکنون 60 درصد از تقاضای فعلی غیرواقعی و تنها برای سودآوری ایجاد شده باشد که همین امر خود به خود روند افزایشی قیمت را ایجاد می‌کند.

سنجری به خبرنگار ماگفت: اگر موضوع قیمت‌گذاری دستوری حذف شود و تنها دولت ناظر بازار باشد تا شفافیت همواره وجود داشته باشد، واقعی شدن قیمت‌ها و همچنین کاهش سودآوری سفته‌بازی یا دلالی 60 درصد از فشار تقاضا در بازار کاسته و قیمت‌ها را متعادل می‌کند.

 وی ضمن تاکید بر ساماندهی روند عرضه و تولید در بازار اظهار کرد: وقتی بازار واقعی باشد هیچ تقاضای کاذبی نداریم، سفته‌بازی نداریم، سوء‌استفاده نداریم و تنها خریداران واقعی حضور خواهند داشت اینجاست که آرامش و شفافیت همه چیز را مدیریت کرده و دیگر شاهد چین بازار نا بسامان یا غیرواقعی قیمت‌ها نخواهیم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =