فردین آقا بزرگی

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه گفت: جبران عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها، تطبیق بورس با نرخ ارز و تورم، بازگشت متغیر و شاخص‌های این بازار به سطح سابق و اشباع بازارهای موازی پتانسیل لازم برای رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ را فراهم خواهد ساخت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، نماگرهای بازار سهام در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۳ در بی‌رمق‌ترین شرایط نوسان کردند. نوسانی که درنهایت تغییر چشم‌گیری در شاخص کل بورس ایجاد نکرد و این شاخص در سال جدید مانند آخرین ماه‌های سال گذشته در محدوده دو هزار و ۱۰۰ واحد تا دو هزار و ۳۰۰ واحد در رفت و آمد است. با این حال در اولین روز کاری این هفته، شاخص کل بیش از ۵۳ هزار واحد کاهش داشت و احتمال افت بیشتر بورس سهامداران را نگران کرده است. لازم به ذکر است که دامنه نوسان نمادها در معاملات روز جاری (یکشنبه) به مثبت و منفی یک درصد تغییر کرده است.

اهالی بازار سرمایه بر این باورند جو متعادل بازار سهام در روزهای معاملاتی آتی ادامه خواهد یافت و ارزش معاملات تغییر چندانی نمی‌کند چراکه بورس هنوز پویایی مدنظر را در سال ۱۴۰۳ به دست نیاورده است. با این حال کارشناسان بسیاری معتقدند بازار سرمایه به فاز صعودی خود نزدیک بوده و بزودی این بازار عقب ماندگی خود را نسبت به دیگر بازارها جبران خواهد کرد. فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه دراین‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: بازار سرمایه از حیث مقایسه آن با دیگر بازارها، نقدینگی و بازدهی پتانسیل بالایی برای رشد دارد. این بازار پایین‌ترین سطح بازدهی را در طول سه و حتی چهار سال گذشته نسبت به دیگر بازارها داشته و یکی از پتانسیل‌های رشد آن جبران عقب ماندگی است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: نکته دیگر شکاف قابل توجه بین نرخ ارز در بازار غیررسمی و نرخ ارز نیمایی است و با توجه به این موضوع در کنار تطبیق ارزش سهام با تورم انتظار رشد بورس وجود دارد. در حقیقت در اثر تورم پیش‌رو و افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر قیمت تمام شده کالاها بالا خواهد رفت و این یکی از پتانسیل‌های اصلی رشد بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳ محسوب می‌شود.

آقا بزرگی با اشاره به متغیر و شاخص‌ها بازار سرمایه به عنوان عاملی دیگر برای صعودی شدن این بازار اظهار کرد: نسبت متغیر و شاخص‌ها این بازار در طول سال‌های گذشته افت چشمگیری داشته است، برای نمونه P/B بازار سرمایه در سال ۹۹ حوالی ۳۸ مرتبه بود ولی اکنون کمتر از شش است و یا نسبت ارزش دلاری بورس در سال ۹۹ حدود ۳۳۰ میلیارد تومان بود در مقابل اکنون کمتر از ۱۲۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود. درمجموع جبران عقب ماندگی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها، تطبیق بورس با نرخ ارز و تورم و بازگشت متغیر و شاخص‌ها این بازار به سطح سابق شرایط لازم برای رشد بازار سرمایه را در سال ۱۴۰۳ فراهم خواهد ساخت.

حرکت نقدینگی از بازارهای موازی به سمت بورس

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه بازارهایی مانند خودرو و مسکن در شرایط فعلی اشباع شده‌اند و حتی قیمت‌ها در این دو بازار چهار و پنج برابر بیشتر از سطح قیمت‌ها در دنیا است که همین موضوع سبب حرکت نقدینگی از بازارهای موازی به بازار سرمایه خواهد شد. آقابزرگی در این خصوص توضیح می‌دهد: علاوه بر اینکه بازار خودرو و مسکن اشباع شده‌اند، قیمت‌ها در بازار ارز، سکه و طلا از لحاظ مدیریتی و امنیتی سرکوب می‌شود. از این رو پتانسیل ورود بخشی از نقدینگی هشت هزار همتی به سمت بورس علی‌رغم تصمیمات غیر کارشناسی و ذی‌نفعانه علیه بازار سرمایه وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: من اطمینان دارم هرچه بگذرد ما به نقطه سریع بازگشت بازار سرمایه از حیث جبران بازدهی نزدیک‌تر خواهیم داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =