بورس

ترس بازار از تنش‌های احتمالی، باعث شد تا بیش از هزار میلیارد تومان پول از سوی حقیقی‌ها از سهام و حق تقدم‌ها خارج شود. با این حال، دلایلی برای سهامداران وجود دارد که می‌تواند ورق معاملات را برگرداند!

به گزارش ایراسین، در پایان معاملات اولین روز کاری هفته جاری، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۸۸ درصدی، ۱۹ هزار و ۸۸۴ واحد از ارتفاع این شاخص در سطح دو میلیون و ۲۳۱ هزار و ۲۲ واحدی قرار گرفت.

افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت اندک ۲.۱۴ درصدی (معادل ۱۶ هزار و ۲۶۳ واحد) در پله ۷۴۳ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آئینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز شنبه، پنج هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین، حجم معاملات روز شنبه را ۱۳.۹ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

از سوی دیگر بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آن‌ها به بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز شنبه بورس از خروج هزار و ۹۶ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۳

بیش از نصف نمادهای بازار در جریان معاملات روز شنبه، در صف فروش قرار گرفتند. از سوی دیگر ۷۵ درصد نمادها در حالی که دقایق ابتدایی پس از بازگشایی معاملات در سوی مثبت دامنه نوسان قرار داشتند، به صف فروش نشستند.

رنج منفی گسترده در بازار سهام، فروش سنگین و با چاشنی تنفر را از سمت فعالان بازار تداعی می‌کند. این در حالی است که هنوز هیچ اتفاق تازه‌ای در فضای سیاسی کشور رخ نداده است و صرفاً احتمال آن وجود دارد. به نظر می‌رسد، مانند تجربه‌های مشابه گذشته در ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۲، بیش از واقعیت به جو منفی سیاسی وزن داده شده است.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، با این حال، خبری که انتظار می‌رود تأثیر زیادی بر جریان معاملات روز یکشنبه داشته باشد، از سوی روابط عمومی بانک مرکزی اعلام شد. طبق اعلام آن، نرخ تسعیر ارز اقلام پولی سیستم بانکی برای پایان سال نرخ ETS در ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ یعنی ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر دلار خواهد بود. بر این اساس می‌توان گفت نمادهای گروه بانکی در سال مالی گذشته، سود تسعیر ارز مطلوبی را شناسایی کنند. همچنین پتانسیل رشد نرخ نیمایی دلار به تدریج افزایش یابد.

از این رو به نظر می‌رسد جو کلی معاملات بازار سرمایه در روز یکشنبه، با نقش محوری گروه بانکی مثبت و متعادل باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =