• ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۹
  • کد خبر: 51932
  • readingTime: ۲ دقیقه
اجاره بها

آگهی‌های رهن و اجاره در پلت‌فرم‌های آنلاین با آغاز فصل بهار افزایش پیدا کرد و بررسی‌ها نشان می‌دهد در تعدادی از آگهی‌ها قیمت درج شده به مراتب بالاتر از قیمت واقعی بازار است، نوروزانی فعال بازار مسکن اصفهان در این‌باره می‌گوید: برخی از مالکان می‌خواهند بازار را محک بزنند، مردم فریب قیمت‌های نامتعارف را نخورند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آگهی‌های رهن و اجاره خانه و آپارتمان در پلت‌فرم‌های آنلاین طی یک هفته گذشته افزایش یافته است با این حال گفت‌وگو با ثبت‌کنندگان آگهی نشان می‌دهد بخشی از آنها تنها با هدف بررسی ظرفیت افزایش قیمت‌ها آگهی ثبت کرده‌اند. طی ماه‌های گذشته با افزایش نرخ ارز در بازار غیررسمی گاهی فروشندگان قیمت املاک خود را بالا و به صورت غیرواقعی درج می‌کردند تا توان خریداران را محک بزنند و امروز برخی با همین ترفند به بازار رهن و اجاره وارد شده‌اند. یکی از آگهی دهندگان در تماس تلفنی به خبرنگار ایراسین گفت: آگهی قطعی نیست زیرا واحد تا مرداد مستأجر دارد، فقط می‌خواستم قبل از تمدید یا اجاره مجدد قیمت‌ها را در بازار بررسی کنم.

یک مالک در محله ولیعصر که قیمت درج شده در آگهی را نسبت به آپارتمان‌های همجوار بالاتر ثبت کرده بود، گفت: عکس ارسال می‌کنم تا ببینید ولی اگر با مستأجر فعلی توافق نکردم، خانه شهریورماه خالی می‌شود. گفت‌وگوها نشان می‌دهد آپارتمان‌های آگهی شده در بیشتر موارد آماده برای اجاره نیست و از چند ماه دیگر خالی می‌شود. یک مالک در محدوده دکتر حسابی دراین‌باره گفت: آگهی را ثبت کردم تا اگر مستأجر در تیرماه خالی کرد بدون مستأجر نمانم وگرنه تا آن زمان آپارتمان برای اجاره آماده نیست.

اعداد درج شده در آگهی رهن و اجاره نشان می‌دهد قیمت پیشنهادی مالکان بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد افزایش یافته‌است ولی بسیاری از آنها تخفیف می‌دهند. در تعدادی از آگهی‌ها مالک زیر مشخصات می‌نویسد: "پای معامله تخفیف داده می‌شود." مالکی در محدوده باغ‌غدیر که آپارتمان ۱۱۰ متری خود را با رهن ۲۰۰ میلیون و اجاره ۲۵ میلیون تومان آگهی کرده بود در گفت‌وگوی تلفنی گفت: پای معامله اجاره را تا ۲۰ میلیون تومان کاهش می‌دهم. بنابراین بسیاری از مالکان حاضرند نسبت به قیمت درج شده در آگهی‌ها تخفیف ارائه دهند با این حال قیمت‌ها نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

نوروزانی یکی از فعالان بازار مسکن اصفهان در مورد قیمت‌های درج شده در آگهی‌های فعلی رهن و اجاره گفت: ما گاهی برای خنده قیمت آگهی‌ها را نگاه می‌کنیم، بعضی از مالک‌ها فقط می‌خواهند توان مستأجر را محک بزنند. این فعال بازار مسکن عقیده دارد اگر رهن و اجاره برای سال پیش‌روی ۳۰ درصد افزایش پیدا کند باز هم قیمت‌ها به این سطح نمی‌رسد. نوروزانی ادامه داد: مالکی را دیدم که آپارتمانش را ۳۰۰ میلیون ماهی ۱۰ میلیون اجاره داده بود و امسال برای اجاره ۱۵ میلیون هم راضی بود ولی آگهی با اجاره ۳۰ میلیونی ثبت کرده بود و می‌گفت هزینه‌ای که ندارد شانسم را امتحان کردم. سال گذشته در بازار مسکن نیز آگهی‌های رهن و اجاره ابتدا نجومی ثبت شد ولی خیلی زود با واقعیت بازار مسکن سازگار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =