• ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
  • کد خبر: 51890
  • readingTime: ۱ دقیقه
مجلس

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس از راه‌اندازی فاز نخست سامانه‌ای خبر داد که مبتنی بر هوش مصنوعی است و قرار است کار تنقیح و بررسی قوانین را انجام دهد.

به گزارش ایراسین، در بخشی از برنامه کلی تدوین قوانین به شناسایی زوائد و فضولات قوانین و مقررات و پیرایه کردن آن‌ها پرداخته می‌شود که به این عملیات «تنقیح» گفته می‌شود.

بابک نگاهداری از راه‌اندازی سامانه تنقیح قوانین مبتنی بر هوش مصنوعی خبر داد و اظهار کرد: این اقدام برای نخستین بار پس از شش دهه با راستی‌آزمایی ۹۹ درصدی صورت گرفته است.

وی در خصوص الگوی مرکز پژوهش‌های مجلس در امر تنقیح قوانین افزود: با توجه به تعداد زیاد و تراکم قوانین و مقررات در کشور، فصل نوین این مرکز در تنقیح قوانین، استفاده از هوش مصنوعی به عنوان دستیار یا جایگزین هوش انسانی بوده است که این امر صرفه‌جویی قابل توجهی در نیروی انسانی و کارشناسی به همراه داشته است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرد: پروژه هوشمندسازی تنقیح قوانین و مقررات با همکاری معاونت قوانین مجلس و برخی اساتید و پژوهشگران حوزه و دانشگاه به صورت دانش‌بنیان آغاز شده است و این مرکز با ایجاد سامانه‌ای بر مبنای هوش مصنوعی پروژه تنقیح قوانین (تلخیص و اصلاح) را در دستور کار قرار داد که این اقدام با صرفه‌جویی‌هایی چشمگیری در هزینه‌های نیروی انسانی و زمانی همراه بوده است.

نگاهداری این سامانه را دارای ویژگی‌های بومی و مناسب با نظام حقوقی ایران معرفی کرد که در آن از هوش مصنوعی برای تلخیص و اصلاح قوانین استفاده می‌شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس در مورد این سامانه گفت: در فاز نخست این سامانه، بر اساس بانک داده‌های قوانین و مقررات مرکز پژوهش‌های مجلس با وجود چالش‌ها، نواقص و مشکلات متعدد، الگوی استخراج شده در امر تنقیح قوانین و مقررات به صورت آزمایشی اجرا و خروجی‌های آن مورد ارزیابی قرار گرفت.

بر اساس گزارش فارس، وی در پایان با اشاره به هوشمندسازی این سامانه گفت: در مرحله دوم این اقدام، طراحی مدل کدگذاری هوشمند تمام قوانین، ارائه مدل نسخ ضمنی برای همه کدها، طراحی سامانه جامع هوشمند و تعاملی قوانین، تطبیق هوشمند طرح‌ها و لوایح با قوانین و طراحی مدل تنظیم هوشمند قوانین جامع، در دستور کار قرار گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =