• ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
  • کد خبر: 51881
  • readingTime: ۴ دقیقه
بورس کالا

قیمت ارز به بالای ۶۳ هزار تومان رسیده است. با توجه به اینکه اختلاف آن با قیمت ارز آزاد افزایش پیدا کرده بانک مرکزی مجبور به پذیرش رشد قیمت دلار نیمایی می‌شود و این زمینه ساز موج جدید رشد بورس است

به گزارش ایراسین، هرچند روز چهارشنبه بازار وضعیت نسبتاً بهتری را نسبت به روز سه‌شنبه داشت و تا حدودی زهر فروش بسیاری از سهم‌ها و قیمت‌های منفی گرفته شده بود، اما هنوز سایه ترس وجود دارد تا جریان تقاضا بیشتر تماشاچی بازار باشد. همین جریان در بازار وجود داشت و شاهد بودیم که بسیاری معتقدند تا وقتی این ماجرا به پایان نرسیده شاید فروش هم منطقی نداشته باشد اما برای خرید صبر گزینه مهمترین برای سرمایه گذاران است.

حمید میرمعینی معتقد است که رشد بورس ایران زمانی که نرخ دلار افزایش می‌یابد تحت تأثیر ارزش جایگزینی و تورم رخ می‌دهد. هرچند این اتفاق با تأخیر انجام می‌شود و شرکت‌های صادراتی محرک اصلی رشد بازار می‌شوند. اما در ادامه روی رشد سهام شرکت‌های ریالی نیز تأثیر می‌گذارد

در حال حاضر بازار با ابهامات جدی درباره نرخ ارز مواجه است و شاید حضور حقوقی‌ها با موج‌های خرید در بازار کمی شرایط بهتر شود، اما قاعدتاً فضای فعلی فضای امیدوارکننده‌ای نیست.

حمید میرمعینی کارشناس بازار سهام درباره تأثیر رشد قیمت دلار بر بازار سهام گفت: رشد قیمت دلار همواره بر بازار سرمایه ایران تأثیر گذاشته است. به عبارتی رشد بورس ایران زمانی که نرخ دلار افزایش می‌یابد تحت تأثیر ارزش جایگزینی و تورم رخ می‌دهد. هرچند این اتفاق با تأخیر انجام می‌شود و شرکت‌های صادراتی محرک اصلی رشد بازار می شون، اما در ادامه روی رشد سهام شرکت‌های ریالی نیز تأثیر می‌گذارد.

او با تاکید بر اینکه رشد دلار به دلیل اینکه منجر به افزایش هزینه تمام شده شرکت‌ها می‌شود خیلی در بهبود سود عملیاتی کمک نمی‌کند، تصریح کرد: به طور کلی عامل تورمی دلار باعث رشد ارزش سهام می‌شوند و از نظر بنیادی نه تنها تأثیر مثبتی بر حاشیه سود شرکت‌ها ندارد، بلکه به دلیل اینکه دولت اجازه نمی‌دهد قیمت ارز نیمایی به سطح واقعی آن برسد همیشه شرکت‌های بورسی نمی‌توانند ارزش واقعی صادرات خود را به دست بیاورند. بنابراین سودآوری آنها خیلی بالا نمی‌رود.

میرمعینی با تاکید بر اینکه بهترین مسیر برای رشد بازار سهام ایجاد بستر مناسب برای سودآوری واقعی شرکت‌هاست، گفت: برای نمونه وقتی قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد و شرکت‌ها می‌توانند با هزینه پایین تأمین مالی و صادرات کنند حاشیه سود آنها بهبود پیدا می‌کند و در این وضعیت رشد بازدهی سهام هم واقعی خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه رشد بورس بر اساس سود واقعی شرکت‌ها پایدارتر است، اظهار کرد: زمانی که تورم عامل رشد بازار سرمایه باشد به دلیل اینکه بنیادی نیست می‌تواند به صورت نوسانی اتفاق بیفتد، زیرا سهامداران نسبت به ارزش واقعی سهام مطلع نیستند اما زمانی که نماد بورسی بر اساس سود عملیاتی رشد می‌کند سهامداران نسبت ارزندگی نماد آگاهی دارند، به همین دلیل در معاملات دچار نوسانات نمی‌شود.

در حال حاضر کسری تراز تجاری به عدد باورنکردنی و بی‌سابقه ۱۷ میلیارد دلار رسیده است. در حالی که آن طرف دلار نیما تغییر نکرده و برای واردات فراهم است. در چنین شرایطی صادرکننده ضرر می‌کند. در مقابل شاهدیم که در جریان افزایش نرخ ارز بازنده اصلی جریان فعالان واقعی اقتصاد و سهامداران و شرکت‌ها هستند و برنده واقعی دلالان و کسانی که در بازارهای موازی سرمایه‌گذاری کردند.

دو سناریو برای تغییر قیمت دلار نیمایی

فرایند رشد قیمت دلار در دو سناریو اتفاق می‌افتد؛ یا دلار نیما با فرایند تدریجی اختلاف خود را با بازار آزاد کم می‌کند که این فرصت از دست رفت یا به شکل ناگهانی این موضوع تغییر می‌کند. به عبارت دیگر وقتی اختلاف ارز آزاد و نیمایی شدت می‌گیرد سیاستگذار نرخ دلار نیما را یک شبه و بخشنامه‌ای تغییر داده و یک پله بالاتر می‌آورد.

محسن اسلامی گفت: در حال حاضر بازار در موقعیت ارزنده‌ای قرار دارد، قیمت دلار بالای ۶۲ هزار تومان رفته و نوسانات منفی بورس هم ناشی از ریسک‌های سیستماتیک اتفاق افتاده که چندان پایدار نیست. در این موقعیت توقف رشد بورس مانند یک استراحت برای بازار محسوب می‌شود

بسیاری معتقدند در حال حاضر فضا برای این موضوع در حال فراهم شدن است و نمودار و روند تاریخی و اختلاف‌های ایجاد شده در نرخ دلار آزاد و نیما این موضوع را اثبات می‌کند. از آنجایی که یکی از قوی‌ترین و خاص‌ترین موج‌هایی که می‌تواند در سال ۱۴۰۳ برای بازار ایجاد شود موج حرکت دلار نیما خواهد بود. این اتفاق مستقیماً به سود و زیان شرکت‌ها برمی‌گردد و آنها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

محسن اسلامی کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار در موقعیت ارزنده‌ای قرار دارد، گفت: قیمت دلار بالای ۶۲ هزار تومان رفته و نوسانات منفی بورس هم ناشی از ریسک‌های سیستماتیک اتفاق افتاده که چندان پایدار نیست. در این موقعیت توقف رشد بورس مانند یک استراحت برای بازار محسوب می‌شود. از این رو می‌توان گفت در این موقعیت فروش سهام توجیه ندارد و به زودی با تصمیمات جدید دولت درباره نرخ ارز نیمایی می‌تواند شرایط جدیدی در بازار رقم بزند.

البته این موضوع مستقیماً به تصمیمات سیاستگذار ارتباط دارد و اگر زودتر شاهد کاهش فاصله نرخ ارز نیما و بازار آزاد باشیم شاهد اتفاق مثبتی در بورس خواهیم بود. هرچند در حال حاضر دولت سیاست خود را بر کنترل نرخ ارز متمرکز کرده است و تاکنون در برابر افزایش نرخ ارز نیمایی مقاومت کرده است.

بر اساس گزارش تجارت نیوز، اختلاف تاریخی نرخ بازار آزاد و نیما، صف نزدیک به ۵۰ میلیارد دلاری پشت نرخ دلار نیما و ارز ترجیحی و… به خوبی نشان دهنده این است که احتمالاً سیاستگذار دوباره مجوز افزایش قیمت دلار نیمایی را صادر می‌کند. در این وضعیت شرکت‌های صادراتی بورس می‌توانند حداکثر بهره را ببرند. همان‌طوری که پیش از این در موج رشد قیمت دلار ارزش سهام شرکت‌های معدنی، فولادی و پتروشیمی رشد قابل توجهی داشت و در مقابل شرکت‌های ریالی با افت حاشیه سود مواجه شدند در نتیجه آن سهامداران شرکت‌های ریالی آسیب دیدند. با این وضعیت به نظر می‌رسد که نوبت بازگشت زیان سهامداران شرکت‌های ریالی هنوز نرسیده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =