بورس

بورس تهران در بازگشایی معاملات پس از تعطیلات میان هفته‌ای، هیجان فروش نسبتاً سنگینی را تجربه کرد. با این وجود اما با توجه به چشم‌انداز صعودی ارز و پتانسیل رشد دلار نیما، فروشندگان تزلزل بیشتری نسبت به اتفاقات مشابه در گذشته نشان دادند. اما سرنوشت بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته چگونه رقم خواهد خورد؟

به گزارش ایراسین، در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت ۰.۰۷ درصدی، معادل ۱۵ هزار و ۹۰۷ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۴۵ هزار واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن نیز با افت ۱.۳۵ درصدی (معادل ۱۰ هزار و ۳۸۴ واحد)، تا پله ۷۵۹ هزار و ۸۲۴ واحدی پایین رفت.

معاملات بورس تهران در آئینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، چهار هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز ۱۱ میلیارد و ۱۰۰ میلیون برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه شاخص کل در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز حکایت از ورود سرمایه آنها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه حقیقی در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از خروج ۵۵۳ میلیارد تومانی پول حقیقی به سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد.

پیش بینی بورس چهارشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۳

بازار سهام پس از تعطیلات دو روزه میان هفته، در حالی بازگشایی شد که بیش از ۹۰ درصد نقشه بازار سرخپوش بود. با توجه به بالاگرفتن تنش‌های سیاسی در بعد از ظهر روز دوشنبه، واکنش منفی بازار دور از انتظار نبود.

همین موضوع باعث شد تا اسکناس آمریکایی در کانال سوم کریدور ششم قرار گیرد و از سوی دیگر روند خرید در بازار طلا نیز تشدید شود. به نظر می‌رسد در صورت فروکش هیجانات ناشی از افزایش تنش‌های سیاسی و نظامی، روند رو به رشد دلار و طلا با اصلاح همراه شود.

با این وجود در نیمه دوم بازار سهام اما، جریان دادوستدها در نمادهای شاخص‌ساز بهبود یافت و فروشندگان کمی عقب کشیدند. این موضوع باعث شد رفته رفته بازار به سمت تعادل حرکت کند و ارزش سفارش‌های خرید و فروش به سطوح نزدیک برسد.

به طور کلی در رابطه با بازار سه‌شنبه می‌توان بیان کرد، برآیند معاملات، جمع شدن منفی ابتدای وقت و کاهش فشار فروش تدرجی بازار بوده است. رشد قیمت دلار و چشم‌انداز صعودی آن باعث شده است سهامداران احتمال رشد نرخ نیمایی را در قیمت نمادها لحاظ کنند.

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، به همین واسطه، هیجان فروش کمتری نسبت به گذشته در زمان شوک‌های این چنینی به بازار وارد می‌شود. در صورتی که اتفاق غیرمنتظره‌ای در فضای سیاسی مرتبط رخ ندهد، می‌توان انتظار تعادل بازار و تمایل اهالی تالار شیشه‌ای به سمت سبزپوش شدن نیمی از نمادهای نقشه معاملات را داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =