• ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۶
  • کد خبر: 51653
  • readingTime: ۲ دقیقه
کاکائو

قیمت کاکائو با رشد خیره‌کننده‌ای به سطح تاریخی ۹ هزار و ۹۰۰ دلار به ازای رسید. اکنون یک تن کاکائو قیمت بالاتری از یک تن مس دارد. تغییر الگوی بارندگی و بیماری‌های مختلف در دو کشور غنا و ساحل عاج به عنوان اصلی‌ترین دلیل کاهش تولید و افزایش قیمت کاکائو بیان می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روز گذشته قیمت کاکائو به ۹ هزار و ۹۰۰ دلار به ازای هر تن رسید و سپس تا محدوده ۹۴۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. با وجود این کاهش، قیمت کاکائو طی ماه‌های گذشته روند صعودی بی‌سابقه‌ای داشته است. کاکائو در سال ۱۹۷۷ به سقف قیمتی ۴۷۰۰ دلار رسید و پس از آن هرگز به این سطح نزدیک نشد. تنها یک مرتبه در سال ۲۰۱۱ کاکائو با قیمتی بالاتر از ۳۷۰۰ دلار به ازای هر تن معامله شد و سپس به محدوده کمتر از ۲ هزار دلار برگشت تا اینکه در سال ۲۰۲۳ نه تنها سقف تاریخی خود را شکست بلکه تا دو برابر بیشتر از سقف تاریخی پیش‌روی کرد و به قول تحلیل‌گران کاکائو همچنان به انفجار قیمتی خود ادامه می‌دهد.

یک تن کاکائو ارزشمندتر از یک تن مس

با رشد روز گذشته قیمت کاکائو در طول ۱ ماه و ۱ سال گذشته به ترتیب ۴۸ درصد و ۲۲۵ درصد افزایش یافته است. دلیل عمده رشد قیمت کاکائو نیز کاهش تولید به خصوص در کشورهای ساحل عاج و غنا عنوان می‌شود. تغییر الگوی بارندگی‌ها در این دو کشور طی سال‌های گذشته سطح تولیدات را کاهش داده بود ولی شرایط در سال ۲۰۲۳ وخامت بیشتری پیدا کرد. دسامبر ۲۰۲۳ بارندگی‌های سنگین و خارج از برنامه آسیب زیادی به محصولات زد ضمن اینکه مزارع زیر کشت نیز پس از این بارندگی‌ها دچار بیماری سختی به نام غلاف سیاه شدند. این پایان ماجرا نبود، زیرا پس از بارندگی‌ها و پشت سرگذاشتن بیماری غلاف سیاه گرمای بی‌سابقه در ساحل عاج و غنا منجر به پیری درختان کاکائو شد و اکنون چشم‌انداز بسیاری ضعیفی از برداشت محصول در ماه‌های آینده وجود دارد.

تحلیل‌گران رشد قیمت کاکائو پس از این وقایع را به عنوان انفجار قیمت کاکائو یاد می‌کنند و معتقدند این روند صعودی شاید در ماه‌های آینده نیز ادامه‌دار باشد. اکنون موجودی کاکائو در بنادر کلیدی این محصول به کف تاریخی خود نزدیک شده است و بهای یک تن کاکائو از فلزات ارزشمندی مانند فلز مس نیز فراتر رفته است.

یک تن کاکائو ارزشمندتر از یک تن مس

اکنون یک تن کاکائو قیمت به مراتب بالاتری نسبت به یک تن فلز مس دارد، یا قیمت یک تن کاکائو از قیمت ۴ تن فلز آلومینیوم نیز فراتر رفته است در حالی که در بیشتر بازه‌های زمانی قیمت کاکائو به مراتب کمتر از فلزات اساسی بود. امروز با قیمت ۱ تن کاکائو امکان خرید ۱ تن آلومینیوم، ۲ تن فلز روی و ۱ تن فلز سرب وجود دارد در حالی که بیش از ۵۰۰ دلار نیز پول اضافه می‌آورید. با این رشد قیمت کاکائو به یکی از گران‌بهاترین مواد غذایی تبدیل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =