• ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
  • کد خبر: 51510
  • readingTime: ۲ دقیقه
بورس

قیمت تعدادی از نمادهای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ بیش از چند صد درصد افزایش یافت و با این وجود هنوز با سقف تاریخی خود فاصله دارند. برای مثال قیمت هر سهم ثشرق ۴۴۵ درصد رشد کرد. در لیست صعودی‌ترین نمادها، سهام بازار پایه سهم چشم‌گیری دارد.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شاخص کل بورس تهران در سال ۱۴۰۲ کمتر از ۱۰ درصد رشد کرد ولی قیمت سهام تعداد کمی از شرکت‌ها تا بیش از ۲۰۰ درصد افزایش یافت. اگر نرخ بهره در سال ۱۴۰۲ برابر با ۳۰ درصد در نظر گرفته شود، سهام شرکت‌هایی مانند ثشرق و کرومیت بیش از ۱۰ برابر نرخ بهره رشد کردند. جالب‌تر اینکه در لیست بیشترین رشد قیمت سهام در سال ۱۴۰۲، نمادهای بازار پایه سهم زیادی دارند. صعودی‌ترین نمادها در سال ۱۴۰۲ به قرار نمودار زیر هستند:

پربازده‌ترین نمادهای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

ثشرق و کرومیت به ترتیب با رشد ۴۴۵ درصدی و ۳۷۳ درصدی صعودی‌ترین شرکت‌ها طی سال گذشته بودند. قیمت هر سهم ثشرق در سال ۱۴۰۲ از ۶۲۰ تومان تا ۴ هزار و ۳۰۰ تومان رشد کرد و در هفته‌های پایانی سال به محدوده ۳ هزار تومان بازگشت.

پربازده‌ترین نمادهای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

ثشرق سال ۱۳۹۸ نیز چنین افزایش قیمتی را تجربه کرده بود ولی پس از آن دو سال در رکود معامله می‌شد و نوسانات محدودی داشت. پس از ثشرق نماد کرومیت در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۷۰ درصد رشد کرد. این نماد در اواسط پاییز با قیمتی کمتر از ۶۰۰ تومان عرضه اولیه شد و از آن زمان تاکنون در یک روند صعودی تا ۲ هزار و ۷۰۰ تومان پیش‌روی کرده‌است. کرومیت یکی از صعودی‌ترین عرضه‌اولیه‌ها طی چند سال گذشته بود. در سال ۱۴۰۲ بسیاری از عرضه‌های اولیه بازدهی کمی برای سرمایه‌گذاران داشتند. در مواردی بازدهی عرضه‌های اولیه منفی می‌شد ولی کرومیت خاص‌ترین عرضه اولیه سال و دومین سهام صعودی لقب گرفت.

لازما پس از ثشرق و کرومیت با رشد ۲۹۱ درصدی در رتبه سوم قرار می‌گیرد. این نماد در بازار پایه معامله می‌شود و دامنه نوسان ۳ درصدی دارد. روند صعودی لازما از زمستان ۱۴۰۱ و قیمت هزار و ۶۸۰ تومان آغاز شد و در ابتدای بهار ۱۴۰۲ به ۲ هزار و ۲۵۰ تومان رسید، سپس قیمت هر سهم لازما تا ۹ هزار و ۲۵۰ تومان پیش‌روی کرد. لازما با این رشد صعودی‌ترین نماد بازار پایه در سال ۱۴۰۲ بود.

پربازده‌ترین نمادهای بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲

لازما سال ۱۴۰۲ را فراموش‌نشدنی به پایان رساند و امروز برخی از فعالان بازار سرمایه در شبکه‌های اجتماعی مدعی‌اند روند صعودی لازما هنوز تمام نشده‌است. پس از لازما، فکمند و وثنو نیز با افزایش به ترتیب ۲۷۱ درصد و ۲۵۹ درصدی رتبه چهارم و پنجم صعودی‌ترین نمادهای سال را بدست می‌آورند. این دو نماد نیز در بازار پایه معامله می‌شوند و در تاریخچه هر دو بارها رالی‌های صعودی بزرگ مانند سال گذشته تکرار شده است. برای مثال نماد وثنو در سال ۱۳۹۸ بیش از ۴۵۰ دلار رشد کرد. این دو سهم برخلاف ۳ سهم اول لیست همچنان با سقف تاریخی خود فاصله زیادی دارند. لازم به یادآوری است که نمادهای بازار پایه، شرایط یا امکان پذیرش در فرابورس را ندارند و به این جهت، سرمایه‌گذاری روی این نمادها ریسک بالاتری دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =