• ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۲
  • کد خبر: 51353
  • readingTime: ۲ دقیقه
برق

تلاش برای تامین برق پایدار و بدون اعمال خاموشی در روزهای گرم سال، سبب شد وزارت نیرو از سال ۱۴۰۲ تدوین ۱۸۰ برنامه را در دستور کار قرار دهد تا سومین تابستان بدون خاموشی را هم رقم بزند.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، وزارت نیرو در دولت سیزدهم با هدف تأمین برق پایدار برای همه، تمام تلاش خود را به کار گرفت تا مردم تجربه تلخ خاموشی را نداشته باشند.

بر این اساس وزارت نیرو در سال ۱۴۰۱ اقدام‌های گسترده‌ای را عملیاتی کرد و توانست در نهایت تابستانی بدون خاموشی برای مردم رقم بزند.

وجود ناترازی در تولید و مصرف برق گرچه در تابستان ۱۴۰۱ اثری در تأمین برق پایدار نداشت، اما نگرانی از تابستان ۱۴۰۲ را برای فعالان صنعت برق به همراه داشت. همین نگرانی سبب شد وزارت نیرو مجدد همه تلاش خود را به کار گیرد تا تابستان ۱۴۰۲ هم بدون خاموشی سپری شود و برای این امر ۱۴۲ برنامه عملیاتی تدوین کرد که در نهایت منجر به آن شد که تابستان ۱۴۰۲ هم بدون اعمال خاموشی پشت سر گذاشته شود.

ویژگی مهم این سال آن بود که به گفته "علی‌اکبر محرابیان" وزیر نیرو، نه‌تنها خاموشی اعمال نشد بلکه بخش صنعت برق خیلی خوبی دریافت کرد.

همین امر با وجود ناترازی در تولید و مصرف برق سبب شد وزارت نیرو از مهرماه ۱۴۰۲ تلاش خود را برای تأمین برق پایدار روزهای گرم ۱۴۰۳ به کار گیرد.

۲۶ دی‌ماه ۱۴۰۲ وزیر نیرو از تدوین ۱۸۰ پروژه و برنامه برای مدیریت مصرف برق تابستان ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: امروز برای رفع ناترازی صنعت برق، باید نسبت به بهره‌مندی از روش‌های مفید با فناوری‌های جدید اقدام شود.

محرابیان افزود: ۱۸۰ پروژه و برنامه در گروه‌های مختلف تدوین شده است که یکایک این برنامه‌ها ضامن موفقیت ماست، به عبارتی تکمیل حلقه‌های این زنجیره بزرگ می‌تواند ضامن موفقیت باشد و اگر در هر بخشی، هر شرکتی یا هر استانی حلقه‌های مفقوده داشته باشیم، بدون شک از آن نقطه لطمه می‌خوریم.

وی ادامه داد: پنج کمیته برای اجرایی‌کردن این برنامه‌ها طراحی شده است که تاکنون بیش از ۴۲۴ مصوبه در این کمیته‌ها داشتیم، ۴۸ جلسه اصلی و ۲۳ جلسه فرعی تشکیل شده است. جلسات برگزار شده نیز کاملاً عملیاتی و تصمیم‌ها کاملاً اجرایی است.

وزیر نیرو گفت: مهمترین نگرانی بنده این است که کل صنعت مشتمل بر حدود ۱۰۰ هزار نفر نیروی همکار، آیا همراه حرکت می‌کنند یا خیر؟ به‌طور قطع همراهی این خیل عظیم در گرو توجه مدیر و حرکت مدیر با کل صنعت است.

محرابیان ادامه‌داد: یکی از مهم‌ترین کمیته‌های ما کمیته مدیریت و بهینه‌سازی مصرف است، در این کمیته مجموعه تصمیم‌ها در قالب دستورالعمل‌های بهینه‌سازی مصرف ابلاغ شده است. یک دستورالعمل در حوزه اداری، یک دستورالعمل در حوزه خانگی، یک دستورالعمل در حوزه کشاورزی و یک دستورالعمل در حوزه صنعتی تهیه شده است که اگر تک‌تک این دستورالعمل‌ها گام‌به‌گام اجرا شود، به‌طور قطع ما می‌توانیم صنعت را اداره کنیم.

وزیر نیرو گفت: موضوع رفع ناترازی، محدودیت یا یک بحران نیست؛ بلکه استفاده از علم و فناوری برای مدیریت درست، عالمانه و اقتصادی صنعت است.

وی افزود: به‌هیچ‌وجه اقتصادی نیست برای مصرف اوج خود در تولید، انتقال و شبکه ظرفیت‌سازی کنیم و در هیچ کشور پیشرفته‌ای نیز چنین تصوری وجود ندارد، لذا مدیریت صنعت برق در شرایط موجود یک مدیریت کاملاً علمی است.

همچنین مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران گفت: به‌منظور عبور مطمئن و بدون خاموشی برق از تابستان سال آینده ۱۸۰ اقدام طراحی و تدوین شده است.

«مصطفی رجبی مشهدی» در گفت‌وگویی افزود: برنامه‌ریزی‌ها به این منظور از شهریورماه امسال آغاز شده که در قالب ۱۸۰ اقدام در ۶ محور طراحی شده است.

سخنگوی صنعت برق محورهای اقدام‌ها را شامل تأمین برق، رفع محدودیت‌های شبکه انتقال و فوق توزیع، برنامه‌های مدیریت سمت تقاضا، مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف، مدیریت و کنترل شبکه و اطلاع‌رسانی، آگاه‌سازی و آموزش و برنامه‌های مدیریتی و ستادی اعلام کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =