• ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۷:۵۶
  • کد خبر: 51261
  • readingTime: ۲ دقیقه
فولاد چین

افت تقاضا برای محصولات فولادی کاهش چشمگیر قیمت میلگرد، مفتول، ورق گرم و ورق سرد در بازار داخلی چین را به دنبال داشته است تا جایی که فولادسازان چینی بیش از همیشه برای تامین نقدینگی مورد نیاز در سال ۲۰۲۴ نگران هستند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، آخرین بررسی‌ها از بازار محصولات فولادی و سهام شرکت‌های چینی نشان می‌دهد ارزش معاملات خرد شرکت‌ها در این کشور پس از رشد سه ماهه، هفته گذشته روندی نزولی به خود گرفت. بر این اساس ارزش معاملات خرد این شرکت‌ها از اواسط دسامبر سال گذشته تا اوایل مارس ۲۰۲۴ روند صعودی داشت ولی این روند طی ۸ تا ۱۴ مارس به نزولی تغییر پیدا کرد. فولادسازان چینی مدعی‌اند ۰.۴ درصد در هفته ارزش معاملات خرد شرکت‌های فولادی کاهش پیدا کرده که علت اصلی این موضوع به شرایط نامساعد بازارهای داخلی و افت تقاضا باز می‌گردد.

بنا بر اعلام بازرگانان در ۱۳۲ شهر چین ذخایر پنج محصول عمده فولاد ساختمانی شامل میلگرد، مفتول، ورق گرم، ورق سرد و صفحات فولادی با ضخامت متوسط در هفته گذشته ۱۱۷۴۰۰ تن کاهش یافت و تا ۱۴ مارس به ۲۹.۱ میلیون تن رسید، برای نمونه موجودی میلگرد با ۶۳ هزار تن کاهش در هفته به ۱۴.۴ میلیون تن افت پیدا کرد که این میزان بسیار چشمگیر و فراتر از انتظار بود. در همین حال، ذخایر ورق گرم چینی با افت ۳۲۵۰۰ تنی در هفته به ۴.۹ میلیون تن رسید.

چالش فولادسازان چینی برای تامین نقدینگی

اگرچه طبق گزارش‌های منتشر شده حجم معاملات روزانه محصولات فولاد ساختمانی مانند میلگرد، مفتول و… در بین ۲۳۷ معامله‌گر در سراسر چین ۲۴.۶ درصد در هفته افزایش و به میانگین ۱۱۰۶۱۶ تن در روز طی ۷ تا ۱۳ مارس رسید. ولی به گفته فعالان بازار نرخ بهره‌برداری در میان شرکت‌های ساختمانی پس از سال نو چینی کمتر از سال گذشته برآورد شده و تقاضا برای محصولات فولادی برخلاف انتظار افزایش نیافته است. در مقابل مصرف داخلی فولاد در این کشور هرساله در ماه مارس بالا می‌رفت زیرا شرایط آب و هوایی در این زمان از سال برای فعالیت‌های ساختمانی مساعد است.

افت تقاضا برای محصولات فولادی به ویژه در حوزه ساختمان سازی سبب نگرانی فولادسازان چینی برای تأمین نقدینگی مورد نیاز خود شده است. به اعتقاد آن‌ها بودجه در حوزه ساختمان سازی در چین در سال جاری محدود بوده و تعداد کمی پروژه ملکی راه اندازی شده است که این بدان معناست مصرف فولاد در بازار املاک و مستغلات افت پیدا خواهد کرد. همچنین افت تقاضا برای محصولات فولادی با کاهش قیمت‌ها همراه شده، برای نمونه قیمت میلگرد ۲۰ میلی‌متری در ۱۳ مارس در بازار داخلی چین با احتساب مالیات بر ارزش افزوده ۱۳ درصدی به ۳۷۶۱ یوان در تن معادل ۵۲۳ دلار در تن رسد که بیانگر کاهش ۱۲۹ یوان در هر تن طی یک هفته است. یا قیمت سنگ آهن در این کشور ۱۰.۵۵ دلار در هر تن کاهش یافت و به ۱۰۶.۴۵ دلار در هر تن رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =