بازار پوشاک

رضا باطنی، کارشناس بازار پوشاک می‌گوید: بازار پوشاک حتی در آستانه نوروز رنگ رونق را به خود ندیده است و پوشاک فروشان مانند گذشته در وضعیت رکودی به سر می‌برد. از طرفی طرح عید تا عید و تسهیلات ۲۰میلیون تومانی مشابه یک قرص مسکن است که دردی را از کاسبان دوا نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بازار پوشاک هرساله با نزدیک‌شدن به ایام پایانی سال با رونق همراه می‌شد به‌گونه‌ای که بیشتر فروشگاه‌داران تلاش می‌کنند با افزایش عرضه پوشاک متنوع و قیمت مناسب بیشترین سهم را از بازار به‌دست آورند. ولی به نظر می‌رسد وضعیت بازار پوشاک در اسفند ۱۴۰۲ چندان بر وفق مراد پوشاک فروشان نیست و آن‌ها از آب رفتن رونق در آستانه سال جدید می‌گویند. رضا باطنی، کارشناس بازار پوشاک درباره وضعیت بازار پوشاک در آخرین ماه سال به خبرنگار ایراسین می‌گوید: بازار پوشاک در وضعیت رکودی سابق به سر می‌برد و تغییری در شرایط کسب و کار پوشاک فروشان به وجود نیامده است. در حقیقت وضعیت اقتصادی مردم ارتباط مستقیمی با وضعیت بازار پوشاک دارد و به سبب کاهش قدرت خرید مردم، بازار پوشاک حتی در آستانه سال جدید و نوروز نیز رنگ رونق را به خود ندیده است.

طرح عید تا عید دردی را دوا نمی‌کند

وزیر صمت اوایل اسفند ماه سال جاری از طرح عید تا عید خبر داد که طبق جزئیات این طرح ۲۰ میلیون تومان به هر کارمند دولتی و دیگر متقاضیان تعلق خواهد گرفت. این تسهیلات به‌صورت پس‌پرداخت است، یعنی بانک اعتبار را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد تا مایحتاج و کالاهای مورد نیاز خود برای نوروز و ماه رمضان را در اسفندماه ۱۴۰۲ تهیه کند و سپس متقاضی این تسهیلات را باید در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به‌صورت یکجا به بانک بازگرداند.

باطنی در خصوص طرح عید تا عید توضیح می‌دهد: طرح عید تا عید و تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی مشابه یک قرص مسکن است که دردی را از کاسبان دوا نمی‌کند. حتی اعطای این تسهیلات به نفع خریدار هم نیست زیرا فردی که برای خرید مایحتاج و کالاهای مورد نیاز خود در اسفند ماه به تسهیلات بانکی نیاز دارد، چگونه در اردیبهشت ماه قادر به بازپرداخت یکجا آن خواهد بود؟ از طرفی بازپرداخت ۲۰ میلیون تومان به صورت یکجا برای بیشتر اقشار جامعه ممکن نیست.

به اعتقاد این کارشناس بازار پوشاک طرح عید تا عید بیشتر به نفع بانک‌ها است و برای آن‌ها سود به دنبال دارد.

رکود بر تن بازار پوشاک نوروزی

جشنواره‌های فروش نوروزی واقعی نیست

مشاهدات میدانی از بازار پوشاک اصفهان نشان می‌دهد بعضی از کسبه در یک اقدام بی سابقه به برگزاری جشنواره فروش نوروزی در آخرین روزهای اسفند ماه روی آورده‌اند و پوشاک مد سال را با تخفیف‌های ۱۰ تا ۳۰ درصدی عرضه می‌کنند. باطنی با اشاره به غیر واقعی بودن این حراج‌ها بیان می‌دارد: حراج در بازار پوشاک ما واقعی نیست. درواقع حراج واقعی باید مانند فروشگاه‌های خارجی سالی یک یا دو بار به منظور انبار گردانی و تخلیه کامل انبارها صورت گیرد تا اجناس قدیمی یا خارج از فصل زیر قیمت به فروش برسند.

رکود بر تن بازار پوشاک نوروزی

باطنی ادامه می‌دهد: در ایران اتحادیه پوشاک چهار بار در سال اجاره برگزاری جشنواره فروش به کسبه را می‌دهد. ولی مردم تمایل زیادی به خرید این پوشاک حراجی ندارند و به نوعی از حراج‌ها دلسرد شده‌اند زیرا این جشنواره‌های فروش و تخفیف‌ها واقعی نیست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =