دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران

علیرضا شریف، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: ۱۴۰۲ به لحاظ میزان تولید، عرضه و قیمت‌گذاری محصولات در بازار سال بسیار خوبی بود. ما تا انتهای سال ۱۴۰۲ حوالی یک میلیون و ۹۲۰ هزار تا یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن روغن تولید خواهیم کرد. در کل ۱۴۰۲ سالی ایده آل برای صنعت روغن نباتی کشور بود.

به گزارش خبرنگار ایراسین، روغن خوراکی یکی از اقلام اساسی در صنعت مواد غذایی و سبد خرید خانوار به شمار می‌رود که بازار این کالا حدود دو سال قبل به دلیل مسائل موجود در زمینه تخصیص ارز ترجیحی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو بود و قیمت‌ها به صورت روزانه افزایش پیدا می‌کرد. از طرفی مشکلات موجود در بازار روغن خوراکی سبب واردات دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن روغن در سال ۱۴۰۰ به کشور شد تا رکورد واردات این محصول شکسته شود. با این حال پس از اصلاح ارز ترجیحی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ وضعیت بازار روغن خوراکی تغییر کرد و این روزها انواع روغن جامد و مایع طبق قیمت‌های مصوب سازمان حمایت و گاهی کم‌تر از نرخ‌های مصوب با ۱۰ تا ۳۰ درصد تخفیف در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد. همچنین مطابق آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران در بهمن ماه سال جاری، بهای روغن نباتی جامد ۱.۵ درصد و روغن مایع ۰.۷ درصد کاهش یافت.

با توجه به اتمام سال ۱۴۰۲ گفت‌وگویی با علیرضا شریف، دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در خصوص وضعیت این صنعت با خبرنگار ایراسین صورت گرفته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

*وضعیت صنایع روغن نباتی و فعالان این حوزه در سال جاری چگونه بود؟

مشکلات زیادی در این حوزه وجود داشت و نمی‌توان منکر این موضوع شد. با این حال سال ۱۴۰۲ سال بسیار خوبی بود. به اعتقاد بنده رضایت نسبی است و در سال جاری نه‌تنها تولیدکنندگان بلکه هم مصرف کنندگان و هم دولت از صنعت روغن نباتی رضایت نسبی داشتند. به لطف خدا سالی را که پشت سر می‌گذاریم به لحاظ میزان تولید، عرضه و قیمت‌گذاری در بازار سال بسیار خوبی بوده است.

*سال جاری نوسانات ارزی زیادی صورت گرفت، آیا این نوسانات تأثیری بر تولید و عرضه روغن خوراکی داشت؟

خیر، دولت در سال جاری ارز ترجیحی با نرخ ثابت به صنعت ما اختصاص داد تا علاوه بر کمک به صنعت روغن نباتی، نیاز مردم به این کالا به موقع و با قیمت مناسب تأمین شود. در مقابل متغیرهای دیگری با اثرگذاری بیشتر نسبت به نوسانات ارزی صنعت ما را تحت تأثیر قرار داد، برای نمونه باید به دوره انتظار تخصیص ارز اشاره کرد که حدود پنج ماه زمان برد. با این حال همکاری متقابل صنعت روغن نباتی با دولت از بروز التهابات در بازار جلوگیری کرد.

*تخصیص ارز ترجیحی به صنعت روغن نباتی با انتقادات بسیاری همراه است و عده‌ای معتقدند این اقدام دولت زمینه‌های بروز قاچاق این کالا را فراهم می‌سازد. آیا قاچاقی در این زمینه صورت می‌گیرد؟

آمار رسمی در خصوص قاچاق روغن نباتی در کشور ما وجود ندارد. ولی در هرنقطه‌ای از دنیا زمانی که سوبسید به کالایی تعلق می‌گیرد، تبعات مثبت و منفی به همراه دارد. از نگاه مثبت اعمال سوبسید سبب حمایت از قشر تولیدکنندگان و مصرف کننده می‌شود. در مقابل این سوبسید دو اثر منفی یعنی افزایش مصرف و قاچاق کالا را به همراه دارد. بدون تردید در حوزه روغن خوراکی نیز قاچاق صورت می‌گیرد ولی آمار رسمی در دسترس نیست.

*چشم‌انداز صنعت روغن نباتی برای سال ۱۴۰۳ چیست؟

ما در یازده ماه سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۷۶۴ هزار تن روغن تولید کردیم که این رقم در سال جاری فراتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن خواهد بود. متأسفانه هنوز چشم‌انداز سیاست‌های ارزی دولت برای صنایع در سال آتی مشخص نیست و پیش‌بینی میزان تولید و قیمت‌ها بستگی به سیاست‌های ارزی دولت دارد. اگر سیاست‌های ارزی دولت در تداوم تخصیص ارز ترجیحی ادامه پیدا کند، صنعت ما به غیر از اثرات تورمی به ویژه ناشی از تغییرات دستمزد با مشکلات دیگری مواجه نخواهد شد.

*در مورد میزان تولید روغن و آمار موجود در سال جاری توضیح دهید؟

من فکر می‌کنم ما تا انتهای سال ۱۴۰۲ حوالی یک میلیون و ۹۲۰ هزار تا یک میلیون و ۹۳۰ هزار تن روغن تولید کنیم. البته تولیدات این صنعت تنها شامل حال محصولات خانوار نیست و حدود یک سوم از روغن تولیدی ما روغن جامد و یک سوم روغن مایع است که بخشی از آن نیز به مصرف صنایع مانند صنایع مواد غذایی اختصاص دارد. در کل ۱۴۰۲ سالی ایده آل برای صنعت روغن نباتی کشور بود و با توجه به همکاری متقابل دولت و صنعت احتمال بروز هرگونه التهابی در بازار روغن خوراکی کم است.

*صنعت روغن نباتی در سال جاری پیشرفت‌های چشمگیری داشته و خواهد داشت. آیا پیامی برای ذی‌نفعان یا فعالان دارید؟

دولت در سال جاری نهایت همکاری با صنعت ما را داشته است و اقدامات مؤثری به ویژه توسط جهاد کشاورزی و بانک مرکزی در راستای منافع ملی و تأمین نیاز مردم صورت گرفت. امیدواریم این همکاری متقابل نه‌تنها میان ما و دولت بلکه تمامی ارکان صنعت شکل گیرد و سال آینده شرایط بهتری در صنعت روغن نباتی داشته باشیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =