کانتینر

فولادسازان چینی در سال۲۰۲۴ میزان تولید فولاد خود را افزایش نخواهند داد و هدف اصلی آن‌ها تامین نیاز داخلی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین میزان تقاضا برای فولاد در چین به حوزه ساخت کانتینرها اختصاص دارد و تولید کانتینر در این کشور حدود دوبرابر در سال جدید بالا خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، شعار سال فولادسازان چینی "تولید جهت تثبیت تقاضای فولاد چین " است چراکه دولت چین تولید با تمرکز بر حوزه‌های کلیدی صنایع نوظهور، انرژی، حمل‌ونقل و حفاظت از محیط زیست را هدف فعالان این حوزه برای سال ۲۰۲۴ تعیین کرده است. همچنین حرکت به سمت توسعه فولاد پاک و کم کربن در اولویت چینی‌ها قرار دارد و به دنبال این موضوع میزان استفاده خود از انرژی‌های تجدید ناپذیر را در سال جاری افزایش نخواهد داد. از آنجایی که هدف فولادسازان چینی در سال جدید تأمین نیاز داخلی این کشور است، مطابق جدول زیر پیش‌بینی می‌شود مصرف فولاد خام چین در بسیاری از بخش‌ها از جمله خودرو، مسکن و… در مقایسه با سال گذشته کاهش پیدا کند.

تولید کانتینر محرک تقاضا برای فولاد در سال ۲۰۲۴

افزایش قابل توجه مصرف فولاد در حوزه کانتینرها

فولادسازان چینی معتقدند مصرف فولاد خام در میان صنایع پایین دستی برای ساخت کانتینرها و سازه‌های فولادی در سال جاری افزایش قابل توجهی خواهد یافت زیرا انتظار می‌رود تقاضا برای کانتینر با بهبود تجارت جهانی و شروع چرخه نوسازی کانتینرها، ۷.۷ درصد در سال جاری بیشتر شود. مطابق پیش‌بینی‌ها فروش کانتینر در چین در سال ۲۰۲۴ به ۲.۵ تا ۳ میلیون TEU(معادل بیست فوت) می‌رسد در حالی که این رقم برای سال ۲۰۲۳ معادل ۱.۷ میلیون TEU بود. البته تمرکز چینی‌ها بر بروز رسانی کانتینرهای قدیمی است و حدود ۷۰ درصد از نیاز محصولات فولادی به بروزرسانی و تعمیر کانتینرهای قدیمی در سال ۲۰۲۴ اختصاص دارد.

کاهش مصرف فولاد به دنبال ریزش تقاضا برای خودرو

مطابق پیش‌بینی چینی‌ها تقاضا برای محصولات فولادی از سوی صنعت خودرو در سال میلادی جاری روند کاهشی پیدا خواهد کرد و از ۹/۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۱/۳ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید. به اعتقاد فعالان این حوزه میزان صادرات خودرو در این کشور به دلیل ریزش تقاضا، افت محسوسی پیدا می‌کند و به تبع تولید خودرو و استفاده از محصولات فولادی کمتر از سال قبل خواهد بود.

لوازم خانگی بر سر دو راهی افزایش و کاهش

طبق آخرین وضعیت بازار داخلی و خارجی لوازم خانگی چینی پیش‌بینی می‌شود مصرف فولاد خام در صنعت لوازم خانگی در سال ۲۰۲۴ به لطف توسعه لوازم خانگی هوشمند و سبز رشد چشمگیری پیدا کند. در مقابل عده‌ای دیگر مدعی‌اند میزان استفاده از فولاد خام در حوزه لوازم خانگی در سال جاری به دلیل افزایش چالش‌های صادراتی نه تنها افزایش نمی‌یابد بلکه از ۸.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۳.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ خواهد رسید.

توسعه پایدار در صنعت کشتیرانی

صنعت کشتی سازی چین به لطف بهبود تدریجی تقاضای کشتیرانی در سراسر جهان توسعه پایدار خود را حفظ خواهد کرد. البته پیش‌بینی‌ها از کاهش ۴.۸ درصدی تقاضای فولاد برای صنعت کشتی‌سازی حکایت می‌کند زیرا تمرکز فعالان این حوزه به تکمیل سفارشات سابق است و احتمال کاهش تعداد سفارشات برای کشتی‌های جدید در سال ۲۰۲۴ در مقایسه با سال گذشته وجود دارد.

ماندگاری رکود در بازار املاک چینی

رکود در بازار املاک و مستغلات چین به عنوان مصرف‌کننده عمده فولاد در این کشور باقی خواهد ماند. از این‌رو استفاده از فولاد خام در این بخش با ۴.۳ درصد کاهش در سال به حدود ۲۸۶ میلیون تن خواهد رسید.

ریزش تقاضا در بخش زیرساختی با بدهی دولت‌های محلی

اگرچه بخش زیرساخت همچنان به عنوان سنگ بنای بازار فولاد چین به حساب می‌آید. ولی مطابق گزارش‌های منتشر شده مصرف سالانه فولاد خام در این بخش به دلیل بدهی دولت‌های محلی از ۶.۳ درصد در سال قبل به ۵.۶ درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش می‌یابد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =