• ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۳
  • کد خبر: 49988
  • readingTime: ۲ دقیقه
پوشاک

"فروش اقساطی پوشاک" خدمتی که پیش از این در فروشگاه‌های اینترنتی عرضه می‌شد در بازار نوروزی امسال به صورت گسترده‌ای توسط فروشگاه‌های سطح شهر به خصوص فروشگاه‌های بزرگ ارائه می‌شود. حداکثر تعداد اقساط به ۶ ماه می‌رسد و فروشگاه‌دار بابت هر قسط نیز ماهانه ۱ تا ۵ درصد سود دریافت می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایراسین، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد با آغاز نیمه دوم زمستان فروش اقساطی پوشاک در بازارهای مختلف اصفهان افزایش یافته است. امروز پوشاک‌فروشان به ویژه فروشگاه‌های بزرگ با عناوین مختلفی برای فروش اقساطی پوشاک تبلیغ می‌کنند. فروشگاه‌های اینترنتی از چند سال قبل عرضه چنین خدماتی را آغاز کردند و اکنون در سطح شهر فروشگاه‌های بسیاری از فروش اقساطی لباس یا کفش تبلیغ می‌کنند. این نوع فروش اقساطی بیشتر توسط فروشگاه‌های بزرگ و تعاونی‌ها انجام می‌شود. تعدادی از این فروشگاه‌ها طرف قرارداد صنایع یا شرکت‌های مختلف هستند و با معرفی‌نامه‌های کارگزینی به کارمندان نهادهای مختلف لباس قسطی می‌فروشند و بخشی از فروشگاه‌ها نیز با دریافت چک‌های صیادی به تمام اقشار جامعه پوشاک قسطی می‌فروشند.

سود این نوع فروش ماهانه ۱ تا ۵ درصد است و اقساط در موارد مشاهده شده به ندرت تا ۶ ماه افزایش می‌یابند. بیشتر لباس‌فروشان تمایل دارند تمام وجه پوشاک را در مدتی کمتر از ۳ ماه دریافت کنند. یکی از پوشاک فروشان محدوده چهارباغ‌عباسی در این‌باره به خبرنگار ایراسین گفت: قسط اول را همین امروز به عنوان پیش پرداخت دریافت می‌کنیم، قسط دوم آخر اسفند و قسط سوم اواخر فروردین ماه، در نهایت اگر مشتری زیاد اصرار کند یک قسط دیگر برای پایان اردیبهشت اضافه می‌کنیم.

اگرچه طی هفته‌های گذشته بعضی از رسانه‌ها فروش اقساطی پوشاک را با تعابیر منفی توصیف می‌کنند ولی مدیر یک فروشگاه بزرگ در محدوده خیابان نظر در این‌باره گفت: فروش اقساطی پوشاک یک ترفند برای جذب تمام اعضای یک خانواده است. این مدیر فروشگاه معتقد است با فروش اقساطی تمام اعضای یک خانواده پوشاک مورد نیاز خود را از یک فروشگاه می‌خرند. وی ادامه داد: مثلاً خانواده چهار نفره به جای گشت و گذار در بازار و خرید از فروشگاه‌های مختلف تمام آنچه نیاز دارند را از یک فروشگاه می‌خرند تا اقساطی بپردازند، این یک سیاست افزایش فروش است. از طرفی وقتی تمام اعضای یک خانواده پوشاک خود را از یک فروشگاه می‌خرند جمع خریدها به فراتر از ۱۰ میلیون تومان می‌رسد.

فدوی یکی از پوشاک فروشان سیتی‌سنتر در این‌باره گفت: به طور متوسط هزینه یک دست لباس برای یک نفر بیش از ۲ میلیون تومان است که این هزینه با کفش و اکسسوری‌ها به بیش از ۵ میلیون تومان می‌رسد، در نتیجه خرید پوشاک برای یک خانواده ۴ نفره ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت کفش‌های های‌کپی از دو میلیون تومان آغاز می‌شود، قیمت شلوار لی بالاتر از ۵۰۰ هزار تومان و به مرز یک میلیون و پانصد هزار تومان نیز می‌رسد، تی‌شرت و پیراهن نیز بالاتر از ۵۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند و اکسسوری‌ها گاهی بیشتر از یک تکه لباس قیمت دارند. برای مثال قیمت یک کمربند در فروشگاه‌های شهر از ۲۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود.

متوسط قیمت یک دست لباس کامل همراه با کفش برای هر نفر به حدود ۵ میلیون تومان می‌رسد. فدوی پوشاک فروش اصفهانی در این‌باره گفت: پرداخت این مبلغ برای افراد زیادی دشوار است در نتیجه قسطی خرید می‌کنند و پول پوشاک را ۳ تا ۶ ماهه می‌پردازند. با این حال فروش اقساطی انتخاب خریداران را محدود می‌کند و آنها مجبورند تمام لباس مورد نیاز خود را تنها از یک فروشگاه بخرند. بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد امسال فروشگاه‌های بیشتری نسبت به سال گذشته خدمت فروش اقساطی پوشاک ارائه می‌دهند ولی بسیاری از آنها مدعی‌اند کمتر از ۱۰ درصد از مشتری‌ها حاضر به خرید پوشاک از طریق اقساط هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =