• ۲۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۰
  • کد خبر: 49764
  • readingTime: ۵ دقیقه
علی آبادی

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با صندوق توسعه ملی جهت اختصاص وام ارزی به طرح‌های صادرات محورمذاکره کرده ایم، در تلاشیم وام ارزان فراهم کنیم.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، عباس علی آبادی وزیر صنعت معدن و تجارت در چهارمین رویداد ملی صنعت دانش بنیان که با محوریت سلامت برگزار شد، بیان کرد: چشم امید همه مردم به شما دانشمندان و دانش بنیان‌های کشوراست، مردم به شما دل بسته‌اند و ما سعی می‌کنیم با حل مشکلات، مسیر حرکت شما را باز کنیم.

وی افزود: با بانک مرکزی و وزارت اقتصاد مذاکراتی داریم و در جهت کاهش موانع ناشی از رفع تعهد ارزی تمام تلاش خود را خواهیم کرد و از تمام صاحبان صنایع حمایت می‌کنیم.

وزیر صمت با بیان اینکه دولت و رئیس جمهور از شما حمایت می‌کند، گفت: هر کدام از شما شرکت‌ها بدون رانت کالایی صادر کردید، صاحب ارز حاصل از صادرات هستید.

علی آبادی بیان کرد: در افزایش زمان بازگشت ارز مذاکراتی انجام داده ایم و به موفقیت‌هایی رسیده‌ایم و در کنار شرکت‌هایی که به مشکلاتی برخورد کرده اند، هستیم.

وزیر صمت گفت: با صندوق توسعه ملی جهت اختصاص وام ارزی به طراح‌های صادرات‌محور مذاکراتی داریم و به دنبال آن هستیم وام با قیمت پایین‌تری به دست صنایع برسد.

وی عنوان کرد: در اتصال به شرکت‌های بزرگ آن قسمت که به وزارت صمت مربوط می‌شود، ابلاغ شده است. شرکت‌های بزرگ را موظف کرده ایم که شرکت‌های بزرگ، شرکت‌های دانش بنیان کوچک را حمایت کنند.
با کلیه دستگاه‌های اجرایی و حاکمیتی جهت اهرم سازی ابزارهای در اختیار دولت مذاکراتی داریم. این مذاکرات با هدف تشویق و حتی الزام به شرکت‌ها به سمت بکارگیری هر یک از استراتژی‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به کتاب Economic Catch-Up The Art Of گفت: اگر از مسیر نوآوری محصولی را تولید و صادرکنیم، می‌توانیم از بن بست مشکل مالی خارج شویم و به ثروت بزرگ دست پیدا کنیم. به این شکل رشد سریع و جهش اقتصادی اتفاق می‌افتد.

وزیر صمت ادامه داد: رهبر فرزانه انقلاب فرمودند سعی کنید بخشی از وقت خود را برای فکر کردن بگذارید، ما به فکر شما بیشتر نیاز داریم. وی با بیان اینکه نوآوری مسیر اصلی است، گفت: از ایده تا فروش محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به اهمیت صادرات گفت: ایران و کره جنوبی ورود به صنعت خودرو را با هم شروع کردند، اما کره جنوبی هدف خود را صادرات تعریف کرد و امروز شاهد موفقیت این کشور در عرصه خودرو هستیم. وزیر صمت با اشاره به حمایت وزارت صمت از صادرات گفت: اگر شرکت‌های تولیدکننده ایرانی محصولات خود را به اروپا و آمریکا صادر کند، از وزارت صمت مشوق دریافت می‌کنند و در اولویت حمایت ما قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه ارز به شرکت‌هایی داده می‌شود که صادرات بیشتری داشته باشند، گفت: شاخص نوآوری و فناوری در اولویت رتبه بندی صنایع خواهد بود.

وی با اشاره به کتاب از خوب تا عالی گفت: کسانی که به مرتبه عالی می‌رسند، از مرتبه متوسط جهش کرده‌اند، باید تولیدکنندگان از تله مرگ نجات پیدا کنند و با طراحی برند اختصاصی طعم شیرین موفقیت را بچشند و در زنجیره‌های ارزش جهانی مشارکت کنند.

وی با اشاره به تعریف رایج از نوآوری در کشورهای در حال توسعه، گفت: آمریکای لاتین بیشتر بر علم و تحقیقات دانشگاهی تمرکز می‌کند. اگر به سمتی برویم که علم و تحقیقات دانشگاهی را الگو قرار دهیم، روسیه و آمریکای لاتین می‌شویم. در حالی که در آسیای شرقی تمرکز جدی بر فناوری صنعتی_ بنگاهی است.

او بیان کرد: آمریکا و آسیای شرقی سامانه مدیرت دانش را ایجاد کردند و مدیریت دانش را سر لوحه خود قرار دادند. بسیاری از اساتید دانشگاه‌های معتبر کشور و دنیا سال‌های سال گلادیاتور این سامانه هستند. توصیه می‌کنم علاوه بر علم و دانش، به مدیریت دانش بها داده شود تا بتونیم از تمرکز صرف به تولید علم و دانش به سمت علمی کاربردی حرکت کنیم.

وی با اشاره به اهمیت تغییر الگوی تحقیقات کشور بیان کرد. بیان اینکه متأسفانه در کشور ما بیشترین نقش را در تحقیقات به ترتیب دولت، دانشگاه، شرکت‌های دولتی دارد در حالی که در دنیای پیشرفته برعکس است و ما باید به این سمت حرکت کنیم.

او بیان کرد: یکی از اهداف همایش دانش بنیان، گرد هم آمدن شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ و صاحب قدرت در کنار هم است.
علی آبادی رو به شرکت‌های کوچک گفت: شرکت‌های دانش بنیان کوچک به شرکت‌های بزرگ قلاب شوید و با حفظ چابکی، خود را به پایگاه‌های محکم متصل کنید، اگر این کار رو نکنید امکان حذف شما بالا می‌رود.

وی افزود: حذف قیمت گذاری دستوری و خارج کردن دولت از تصدی‌گری دو موضوع با اهمیت است. شرکت‌های دولتی نباید رقیب شرکت‌های خصوصی شوند.

علی آبادی با اشاره به ارزش رقابت در تجارت گفت: اجازه بدهیم شرکت‌های خارجی نیز در صنعت ورود کنند و رقابت سالم و صحیحی داشته باشند. تعرفه کالای وارداتی باید کاملاً هوشمندانه و زمان دار باشد. تعرفه اقلام واسطه‌ای باید کاهش پیدا کند چرا که مواد اولیه تولید هستند.

استراتژی‌های بین المللی شدن و توسعه صادرات

وی با بیان اینکه اولویت در تخصیص ارز به شرکت‌های دانش بنیان داده شود، گفت: موضوع اصلی برای صادرات این است که چطور به سمت بازارهای بین المللی حرکت کنیم. اگر می‌خواهید بین المللی شوید شبکه ای از ارتباطات در سراسر جهان پیدا کنید و اطلاع رسانی و معرفی محصولات خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهید چرا که در بسیاری از موارد محصولات با کیفیت از این موضوع آسیب می‌بینند.

علی آبادی بیان کرد: سعی کنید تا جایی که می‌توانید با شرکت‌های بزرگ دنیا پیوند برقرار کنید و ارتباطات زیادی داشته باشید. شما شرکت‌های دانش بنیان فرصت‌ها را قدر بدانید، از روابط خود استفاده و در جاهای مختلف حضور پیدا کنید.

وزیر صمت گفت: گاهی برای توسعه لازم است نمایندگی در کشورهای دیگه ایجاد کنید، و یا در آن کشور کارخانه ایجاد کنید و یا با شرکت‌های دیگر قرارداد ببندید وآنها فروشنده محصولات شما شوند.
وی بیان کرد: من به عنوان وزیر صمت از یک شرکتی حمایت می‌کنم که در کشور دیگر به عنوان یک شرکت ایرانی، محصولاتی تولید و عرضه می‌کند.

وی با اشاره به ادامه دار بودن همایش ملی صنعت دانش بنیان گفت: ما سرقول خودمان هستیم و ماهی یک بار دور هم جمع می‌شویم.

در چهارمین رویداد ملی همایش صنعت دانش بنیان که در پارک علم و فناوری برگزار شد. توافق نامه همکاری سه جانبه در جهت حمایت از صادرات محصولات دانش بنیان عرصه سلامت بین وزارتخانه‌های بهداشت (هیئت امنای صرفه جویی ارزی)، وزارت صمت و ستاد اقتصاد سلامت معاونت علمی ریاست جمهوری به امضا رسید.

از محصولات جدید دارویی درمان سرطان و برخی تجهیزات پزشکی تولید شرکت‌های دانش بنیان رونمایی شد واز شرکت‌های دانش بنیان برتر در حوزه سلامت تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =