• ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۴
  • کد خبر: 49413
  • readingTime: ۵ دقیقه
صادرات

با تلاش و برنامه‌ریزی برای برندسازی، ۷ شرکت ۵ ستاره صادراتی محصولات خود را به ۲۳ کشور صادر کرده‌اند و اکثر محصولات صادراتی این شرکت‌ها در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی بوده است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، جمهوری اسلامی ایران در راستای دستیابی به اهداف سند چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ در حوزه اقتصاد، می‌بایست از تمرکز بر تجارت سنتی بر مبنای خام فروشی و صنایع اولیه به سمت اقتصادی مبتنی بر نوآوری و فناوری‌های پیشرفته درون‌زا حرکت کند. با توجه به محدود بودن بازار داخلی برای بخش‌هایی از محصولات دانش‌بنیان، یکی از راه‌های توسعه بازار این دسته محصولات، کمک به بازاریابی بین‌المللی و صادرات آنها است.

در بازارهای بین‌المللی به‌دلیل وجود برندهای معتبر و با سابقه، رقابتی جدی و نفس‌گیر در حوزه محصولات پیشرفته وجود دارد. این قبیل محصولات عموماً به‌دلیل بهره‌گیری از دانش فنی بالا، از پیچیدگی‌ها و قیمت‌های بالاتری برخوردار بوده و معمولاً خریداران به دلیل ریسک کمتر، به سمت انتخاب برندهای معتبر و صاحب نام می‌روند.

در این میان ایران با توان تولید محصولات های‌تک باکیفیت، برای مواجهه با این بازار جدید نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و فعالانه دارد.

به منظور حضور موفق جمهوری اسلامی ایران در عرصه صادرات، ضروری است علاوه بر شناسایی بهترین محصولات، برنامه‌ریزی جامع و نظیر به نظیر برای مواجهه با رقبای بین‌المللی انجام شود. باشگاه سرآمدان صادرات دانش بنیان ایران(IHTECC) با هدف حمایت فعالانه از شرکت‌های دانش بنیان برتر صادراتی تأسیس شد تا از طریق ارزیابی شاخص‌های صادراتی به تقویت توان صادراتی این شرکت‌ها کمک کند.

برهمین اساس شرکت‌ها در قالب شرکت‌های ۵ ستاره، ۴ ستاره و ۳ ستاره رتبه‌بندی شدند. مقصد صادراتی شرکت‌های ۵ ستاره صادراتی به ۲۳ کشور آسیایی و اروپایی، آفریقا و همچنین کوبا بوده است. شرکت‌های ۵ ستاره با قابلیت صادراتی به این شرح است:

صادرات دارو بیماری‌های خاص

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه سلامت در سال ۱۳۷۳ با تمرکز بر توسعه محصولات در زمینه بیماری‌های خود ایمنی، MS، ناباروری، اختلالات هورمونی مانند کمبود هورمون رشد، دیابت، پوکی استخوان، بیماری‌های کلیوی و سرطان تأسیس شد و طی سال‌های اخیر با دارا بودن پنج سایت تولید به بزرگترین تولید کننده محصولات بیوتکنولوژی پزشکی در خاورمیانه تبدیل شده است.

فعالیت بر تحقیق و توسعه در حوزه بیوتکنولوژی به منظور تأمین نیاز بازار منطقه‌ای اولویت اصلی این شرکت است. این شرکت تولید کننده محصولات دانش‌بنیان در دسته بندی‌های کیت‌های گروه خونی، سرنگ و قلم‌های دارویی آماده تزریق است.

مقاصد صادراتی این شرکت، کشورهای "روسیه"، "قزاقستان"، "مالزی"، "ترکیه"، "ارمنستان"، "لبنان"، "آذربایجان"، "عراق" است. ۱۲ پروژه انتقال فناوری و صادرات بیش از ۶۰ درصد از داروهای صادراتی ایران از دستاوردهای این شرکت در حوزه بین‌الملل است.

صادرات داروهای بیوتک

یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان، از مجموعه‌های برجسته حوزه بیوتکنولوژی در خاورمیانه است. این شرکت با شش محصول بیودارویی نوترکیب به بهبود بیماران داخل کشور کمک می‌کند و از سوی دیگر در تلاش است با توسعه و استفاده از پیشرفته‌ترین قابلیت‌های بیوتکنولوژی به نیازهای پزشکی برآورده نشده نیز بپردازد.

این شرکت با ۳۰۰ پرسنل برای تولید پروتئین‌های درمانی مبتنی بر DNA هورمون‌های درون‌زا و لکوترین‌ها، که کنترل کننده عملکردهای اساسی بدن هستند، فناوری خود را منحصراً از مرکز بین‌المللی مهندسی ژنتیک و بیوتکنولوژی سازمان ملل متحد(ICGEB) به دست آورده است. این شرکت دارویی اولین گروه در ایران است که از این باکتری‌ها و سلول‌های اصلاح شده ژنتیکی برای تولید پروتئین‌های درونی بنیادی استفاده می‌کند.

مقاصد صادراتی این شرکت، کشورهای "پاکستان"، "عراق"، "سوریه" و "آلمان" بوده است.

صادرات تجهیزات صنعتی نانویی

یکی از شرکت‌های فعال در حوزه طراحی و ساخت تجهیزات نانومقیاس محصولات متنوعی چون طراحی و تولید دستگاه‌های الکتروریسی در مقیاس آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی و را تولید می‌کند.

این شرکت همچنین دستگاه الکتروفورز مویینه با کاربرد گسترده در آنالیز پروتئین‌ها، پپتیدها، ترکیبات کایرال، داروها، یون‌های معدنی و به ویژه سایزبندی و مشخصه سازی نانومواد است. تجهیزات جانبی نظیر منابع تأمین اختلاف پتانسیل بالا، پمپ‌های سرنگی و کالکتورها از دیگر تولیدات این شرکت است. تجهیزات ساخت این شرکت آزمایش‌های مورد نیاز را با موفقیت پشت سر گذاشته و گواهینامه‌های برخی مؤسسات مانند انرژی اتمی ایران، فنلاند و آلمان را کسب کرده است.

مقاصد صادراتی آن در کشورهای "چین"، "مالزی"، "اندونزی"، "عراق"، "کره جنوبی"، "پاکستان"، "لبنان"، "نیجریه" و "کوبا" است ضمن آنکه این محققان موفق به صادرات دانش فنی خود به کشور مالزی و صادرات تجهیزات صنعتی الکتروریسی به این کشور شده‌اند.

صادرات خط تولید صنعتی نانو الیاف به کره جنوبی و راه اندازی پنج خط تولید صنعتی نانو الیاف در چین از دیگر موفقیت‌های صادراتی این شرکت به شمار می‌رود. این شرکت همچنین توانست دفاتر نمایندگی خارجی در کشورهای مالزی، چین، ترکیه، پاکستان، نیجریه و انگلستان راه‌اندازی کند.

صادرات داروهای نوترکیب

فناوران یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان با هدف تحقیق، توسعه و تولید داروهای نوترکیب و آنتی بادی‌های مونوکلونال دارویی فعالیت خود را از سال ۸۹ آغاز کرد. این شرکت با استفاده از آخرین استانداردهای اروپایی، برای تولید دارو تلاش می‌کند تا علاوه بر تأمین نیازهای داخلی و منطقه، بخشی از نیازهای بازارهای اروپایی را نیز تأمین کند. این شرکت ۱۷ محصول دانش بنیان تولید می‌کند و مقاصد صادراتی آن به کشورهای "ترکیه"، "مالزی"، "عراق"، "سوریه" و "پرو" است

قرارداد انتقال دانش فنی تولید دو داروی بیولوژیک از دیگر اقدامات بین‌المللی این شرکت است.

صادرات توربین

این شرکت دانش بنیان در زمینه تولید توربین‌های بزرگ گازی با ظرفیت ۴۰ واحد در سال فعال است. تولید و تحویل بیش از ۳۰۰ واحد توربین‌های گاز و بخار نیروگاهی به بازار ایران و خاورمیانه از جمله فعالیت‌های این شرکت است.

مقصد صادراتی این شرکت به کشورهای "اندونزی"، "عراق"، "سوریه" و..است به گونه‌ای که توانسته است دو واحد توربین گاز ۷۰-MGT به نیروگاه الصدر عراق، توربین‌های گازی ۱۸۰ مگاواتی و بخار ۱۶۰ مگاواتی نیروگاه سه هزار مگاواتی سیکل ترکیبی رمیله در حومه شهر بصره عراق را تأمین کند.

صادرات مارکرهای سرطان

فناوران یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان با رعایت الزامات GMP و با کسب استاندارد جهانی ایزو ۹۰۰۱ و CE اتحادیه اروپا اقدام به تولید ۴۰ محصول با تکنولوژی الایزا شامل انواع کیت‌های تشخیص مارکرهای سرطانی، بیماری‌های عفونی، هورمونی و بیش از ۵ نوع کیت بیوشیمی و همچنین کیت مولکولی کرده است.

این شرکت صادرات به ۶۰ کشور از جمله "آلمان"، "ایتالیا"، "بلژیک"، "برزیل"، "کره جنوبی"، "ترکیه"، "مصر"، "مالزی"، "آذربایجان"، "گرجستان"، "مقدونیه" و "تانزانیا" را در کارنامه خود ثبت کرده است و به عنوان صادرکننده نمونه کشور با صادرات به ۴ قاره شناخته می‌شود.

صادرات تجهیزات مونتیتورینگ

یکی دیگر از شرکت‌های دانش بنیان اقدام به تولید تجهیزات مانیتورینگ علائم حیاتی، سانترال مرکزی، الکتروکاردیوگراف، ونتیلاتور کمپرسوری، ماژول ارزیابی عملکرد مغزی کرد. این شرکت در سال ۱۳۸۱ با اخذ استاندارد CE تلاش خود برای دستیابی به بازارهای جهانی را آغاز کرد.

این شرکت با تولید محصولاتی نظیر مانیتور علائم حیاتی بیمار، سیستم‌های الکتروکاردیوگراف، دستگاه ونتیلاتور می‌تواند پاسخگوی بخش‌های اورژانس، اتاق عمل، ICU ،CCU باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =