• ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۴
  • کد خبر: 49347
  • readingTime: ۲ دقیقه
عباد محمدولی، عضو اتحادیه طلا و جواهر تهران

عباد محمدولی، کارشناس و تحلیل‌گر بازار طلا و جواهر می‌گوید: این روزها خریداری در بازار طلا نیست و تنها عده‌ای با هدف نوسان‌گیری برای خرید طلای آب شده یا سکه اقدام می‌کنند. بازار طلا در مقایسه با سال گذشته وضعیت مناسبی ندارد که این شرایط نسبت به سه تا چهار سال قبل به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت‌ها در بازار طلا و سکه پس از یک دوره صعود پرشتاب، طی هفته جاری وارد فاز اصلاحی شدند و قیمت‌ها تا حدودی عقب‌نشینی کردند. روز گذشته قیمت‌ها در بازار طلا با روند افزایشی بازگشایی شد ولی نوسانات بازار همانند روزهای گذشته، چشمگیر نبود. به اعتقاد شماری از فعالان بازار قیمت طلا و سکه طی روزهای آینده در سقف و کف کانال جدید خود به صورت الاکلنگی نوسان می‌کند و سپس به مدار صعود باز خواهد گشت. با شروع پنجمین روز هفته، قیمت سکه تمام رشد حدود ۸۰۰ هزار تومانی داشت و به کانال ۳۲ هزار تومان صعود کرد تا با بهای حدود ۳۲ میلیون و ۲۲۹ هزار تومان معامله شود. قیمت ربع سکه نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی به کانال ۱۱ میلیون تومان بازگشت. نیم سکه برخلاف دیگر اعضای خانواده خود وارد کانال جدیدی نشد و تنها با رشد حدود ۵۰ هزار تومانی در ایستگاه ۱۷ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان ایستاد. سکه گرمی نیز بدون تغییر و با همان رقم پنج میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی روز دوشنبه معامله شد. قیمت طلا روز گذشته مانند قطعات سکه روند ثابتی نداشت و میزبان صعود و نزول‌های جزئی بود. در لحظه تنظیم این گزارش، هر مثقال طلای ۱۸ عیار با رقم ۱۱ میلیون و ۹۶۳ هزار تومان معامله می‌شود و هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز به حوالی دو میلیون و ۷۶۲ هزار تومان رسیده است.

طلا فروشان چشم انتظار خریدار

کمتر از دو ماه به پایان سال باقیست ولی تغییری در میزان تقاضا در بازار طلا ایجاد نشده است، مشاهدات میدانی از خلوتی این بازار حکایت می‌کند و خبری از خرید و فروش در طلافروشی‌های شهر نیست. عباد محمدولی، کارشناس و تحلیل‌گر بازار طلا و جواهر درباره وضعیت کسب‌وکار طلافروشان به خبرنگار ایراسین می‌گوید: وضعیت بازار طلا با توجه به اینکه در دهه دوم بهمن ماه و نزدیک به بازار سال جدید هستیم، چندان مناسب نیست و انتظار ما به عنوان فعالان این صنف، ورود تقاضا به بازار و خریدار برای طلا و مصنوعات آن است.

محمدولی وضعیت اقتصادی را از عوامل تأثیرگذار بر رکود بازار طلا می‌داند و توضیح می‌دهد: وضعیت مالی و اقتصادی جامعه مساعد نیست و این موضوع بر بازار طلا تأثیر می‌گذارد. این روزها خریداری در بازار طلا نیست و تنها عده‌ای با هدف نوسان‌گیری برای خرید طلای آب شده یا سکه اقدام می‌کنند. بازار طلا در مقایسه با سال گذشته وضعیت مناسبی ندارد که این شرایط نسبت به سه تا چهار سال قبل به مرحله نگران‌کننده‌ای رسیده است.

این فعال صنفی با اشاره به وضعیت نامساعد کارگاه‌های تولید بیان می‌دارد: رونق کسب‌وکار تولیدکنندگان با وضعیت فروش در بازار گره خورده و با رونق بازار، کارگاه‌های تولیدی کشور به شرایط مساعدی دست پیدا می‌کنند. تولیدکنندگان طی ماه‌های اخیر مصنوعات طلا را تولید، به بازار عرضه کرده‌اند و در انتظار فروش انتظار فروش آن‌ها به سر می‌برند تا طرح‌های تولید بعدی را در دست گیرند. ولی مدت‌هاست این اتفاق در بازار طلا رخ نمی‌دهد و گویی خریداران آب شده و به داخل زمین رفته‌اند.

محمد ولی درانتها اضافه می‌کند: کسادی بازار طلا نه‌تنها برای ما بلکه برای کارگاه‌های تولیدی کشور بسیار نگران کننده است تا جایی که فعالان این صنف دست به دعا شده‌اند تا وضعیت بازار طلا و سکه بهبود یابد و تقاضا تقویت شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =