صنعت

سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های بخش تولید در استان، موضوع تأمین تسهیلات بانکی برای تولید و تجاری سازی محصولات است. بر همین اساس و با توجه به مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان، تخصیص تسهیلات مورد نیاز به واحدهای صنعتی دارای مشکل نقدینگی در حال انجام است.

به گزارش ایراسین، شاهین آذری با اشاره به سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به اصفهان و مصوبات آن، اظهار کرد: پیگیری مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در سال‌های گذشته و فعالیت دولت سیزدهم با توجه به شعار سال یکی از دغدغه‌های دولت بوده و مصوبات سفر استانی رئیس جمهور نشان از این موضوع دارد. به همین دلیل همواره در ادارات دولتی به ویژه اداره کل صمت استان اصفهان پیگیری این چالش‌ها دنبال می‌شده است. البته با تفویض اختیار به استاندار در حوزه تولید کنندگان بخش خصوصی نیز جلسات متعددی با تولیدکنندگان جهت بررسی و رفع مشکلات آن‌ها نیز برگزار شده است.

سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان گفت: یکی از دغدغه‌های بخش تولید در استان، موضوع تأمین تسهیلات بانکی برای تولید و تجاری سازی محصولات است. بر همین اساس و با توجه به مصوبات سفر رئیس جمهور به اصفهان، تخصیص تسهیلات مورد نیاز به واحدهای صنعتی دارای مشکل نقدینگی در حال انجام است.

آذری با اشاره به سفر رئیس جمهور دولت سیزدهم به اصفهان و مصوبات آن، اظهار کرد: پیگیری مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی در سال‌های گذشته و فعالیت دولت سیزدهم با توجه به شعار سال یکی از دغدغه‌های دولت بوده و مصوبات سفر استانی رئیس جمهور نشان از این موضوع دارد. به همین دلیل همواره در ادارات دولتی به ویژه اداره کل صمت استان اصفهان پیگیری این چالش‌ها دنبال می‌شده است. البته با تفویض اختیار به استاندار در حوزه تولید کنندگان بخش خصوصی نیز جلسات متعددی با تولیدکنندگان جهت بررسی و رفع مشکلات آن‌ها نیز برگزار شده است.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های بخش تولید در استان، موضوع تأمین تسهیلات بانکی برای تولید و تجاری سازی محصولات است که پس از سفر رئیس جمهور با جدیت بیشتری دنبال شد و با ابلاغ طرح رونق از تیرماه ۱۴۰۱ جلسات لازم مجدد آغاز و به موازات آن نیز تخصیص تسهیلات مورد نیاز به واحدهای صنعتی دارای مشکل نقدینگی در حال انجام است. در صورت ابلاغ اعتبارات تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ واحدهای دارای شرایط به بانک معرفی خواهند شد. با توجه به اجرای طرح رونق در صورت تخصیص تسهیلات از محل اعتبار مزبور بانک‌های استان برای واحدهای تولیدی امکان پذیر می‌باشد

سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان گفت: در بخش تسهیلات ارزی نیز با توجه به اینکه در روند تخصیص این تسهیلات، دیگر نیاز به تأیید دستگاه‌های اجرایی نیست، واحدهای متقاضی با مجوز معتبر خود باید به بانک‌های عامل طرف قرارداد صندوق توسعه ملی مراجعه کنند.

آذری تصریح کرد: همچنین در راستای حمایت از تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین در حوزه صنعت، معدن و تجارت به منظور زمینه تحقق اهداف جهش و اقتصاد دانش بنیان، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها برای سفارش و خرید تولیدات شرکت‌های دانش بنیان ملزم هستند. به بیان دیگر با توجه به موضوع یاد شده و بر اساس قوانین و دستورالعمل‌های ابلاغی قانون حداکثر استفاده از توان داخل، در حال حاضر همه دستگاه‌های دولتی مکلف هستند که کالای مورد نیاز خود را در صورت وجود مشابه داخلی، از تولیدکنندگان داخلی تأمین کنند.

وی درباره هزینه کرد درآمدهای استانی هم گفت: به منظور استانی کردن درآمدهای صنایع ملی استان اصفهان، با مد نظر قرار دادن اجرای کامل مقررات و در راستای نظام درآمد، درآمدهای استانی همه صنایع تولیدی در استان محل استقرار هزینه می‌شود. طبیعتاً اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و درآمدهای استان در داخل استان هزینه می‌شود.

امکان تهاتر دولت با واحدهای صنعتی و تولیدی

سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود اظهار کرد: از سوی دیگر در صورت مشخص شدن و تأیید مطالبه در سامانه سماد ثبت، مطالبات واحدهای اقتصادی توسط سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی می‌تواند با روش‌هایی مانند تهاتر از طریق اسناد خزانه یا سایر منابع تهاتر، پرداخت شود که امتیاز جدیدی برای این واحدها به شمار می‌رود.

آذری با اشاره به لزوم استفاده واحدهای صنعتی از ظرفیت بازار سرمایه نیز گفت: ورود واحدهای تولیدی به بورس بر اساس قیمت تمام شده با سود متعارف و حذف سقف رقابت که یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور به استان اصفهان هم هست، از سه جنبه قابل بیان است. اول، اختصاص سهمیه مواد اولیه واحدهای تولیدی (فلزی و غیر فلزی) در بورس است که به صورت پیوسته از طریق معاونت امور صنایع تولید انجام می‌شود.

وی ادامه داد: مورد دوم، الزام واحدهای تولیدی به ارائه محصولات تولیدی در بورس است از سوی معاونت بازرسی و نظارت انجام می‌شود. سومین جنبه استفاده از ظرفیت بازار سرمایه برای واحدهای تولیدی، ورود آن‌ها به بورس است که نیاز به ایجاد زیر ساخت‌های صنعتی و حسابداری لازم توسط واحد تولیدی و صنعتی متقاضی دارد. در صورت ایجاد این زیرساخت‌ها، مانعی برای ورود آنها به بازار سرمایه وجود ندارد و اداره کل صمت استان هم تلاش می‌کند تا این ورود تسهیل شود.

مجوز تأسیس برای واحدهای صنعتی نزدیک به اصفهان صادر نمی‌شود

سرپرست اداره کل صمت استان اصفهان با اشاره به لزوم حفظ محیط زیست و رعایت الزامات زیست محیطی در توسعه صنایع نیز گفت: جلوگیری از توسعه غیراصولی صنعت که منجر به خسارات محیط زیستی نظیر آلودگی هوا می‌شود به جد در این سازمان دنبال می‌شود.

آذری گفت: بر این اساس و با توجه به مصوبه سفر رئیس جمهور به استان، مقرر شده است از استقرار صنایع در شعاع ۵۰ کیلومتری شهر همانند تهران جلوگیری شود ودر همین راستا مجوز برای واحدهای صنعتی با فاصله کمتر از ۵۰ کیلومتر تا اصفهان، صادر نمی‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =