سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر پاسخ مناسبی به ناترازی انرژی، حفظ محیط زیست و ناترازی در آب و ضعف منابع آبی به شمار می‌رود.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در آئین افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی و همچنین نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تأسیسات فاضلاب اظهار داشت: آب مترادف است با زندگی و تأمین آب به معنی رشد و توسعه زندگی است. مهم‌ترین کار مهندسین و متخصصین ما این است که شرایط اقلیمی را با شرایط زندگی تطبیق بدهند.

وی افزود: سرانه مصرف سالانه هر فرد در گذشته ۶ هزار و ۵۰۰ متر مکعب بوده، این در حالی است که این عدد امروز به حدود یک هزار و ۳۰۰ متر مکعب کاهش یافته است. نیازهای ایرانیان به تأمین آب یه تأمین آب در طول این ۴۰ سال به مراتب افزایش پیدا کرده است. طی این سال‌ها با رشد جمعیت و شرایط اقلیمی و کاهش بارش‌ها یه ویژه در منطقه جغرافیایی و رشد فزاینده مصارف ناشی از کشاورزی روبرو بوده‌ایم. آمار تولیدات کشاورزی در این ۴۰ سال از حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون تن تولید به بیش از ۱۳۰ میلیون تن در سال رسیده است که این حجم نیازمند منابع آبی بسیار است.

وزیر نیرو ادامه داد: باید کاهش چشم گیر سرانه آب را با مدیریت از طریق احداث و اجرای سازه‌ها و همچنین مصرف را در بخش توزیع مدیریت کنیم. جا دارد از همه فعالان که نیازهای کشور را به خوبی شناختند تقدیر و تشکر کنیم که در طول این ده‌ها سال به خوبی این نیازها را مرتفع کردند.

او سپس عنوان کرد: حدود ۴ هفته پیش وقتی از بلندترین سد جهان شدراهون در تاجیکستان بازید داشتم دیدم که اغلب شرکت‌های فعال در ساخت این سد شرکت‌های ایرانی هستند. ۵ یا ۶ شرکت ایرانی در احداث ابرسازه و بزرگترین سد جهان مشارکت فعال دارند. جای خوشحالی دارد سدی با حدود همین ارتفاع و اندکی بیشتر در جمهوری اسلامی ایران در حال ساخت است. طرح احداث سد بختیاری که در سال‌های قبل طراحی شد اما در طول ۱۰ سال متوقف شده بود با تأمین مالی خوبی صورت گرفته به اجرا درآمد. به کارگیری فناوری‌ها و یافته‌های علمی باید برای مدیریت منابع آبی کشور که یکی از ابعاد آن بازچرخانی است به ما کمک کنند. بازچرخانی به ما کمک می‌کند حداکثر استفاده از منابع آبی را داشته باشیم.

وی در ادامه بیان کرد: گزارشات سال‌های گذشته حاکی از پایان سوخت فسیلی و آینده‌ای سخت برای ایران بود. موضوع انرژی‌های تجدیدپذیر افق‌های توسعه را دچار تحول کرد و نوع زندگی و فناوری‌های دنیا را به شدت تحت تأثیر خود رشد و تعالی بخشید. انرژی‌های تجدیدپذیر امروز در جهان به عنوان یک انرژی لوکس و انتخابی نیست، بلکه یک ضرورت تبدیل شده است که دنیا باید در آن جهت حرکت کند. انرژی‌های تجدیدپذیر پاسخ مناسبی به ناترازی انرژی، حفظ محیط زیست و ناترازی در آب و ضعف منابع آبی به شمار می‌رود. همچنین امروز نیروگاه‌داری در صنعت تجدیدپذیر به عنوان شغلی پرسود تعریف می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =