• ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵
  • کد خبر: 47834
  • readingTime: ۲ دقیقه
مسکن

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص زمین‌های جوار شهرک‌های صنعتی و برخی زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگران خبر داد.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، بر اساس قانون اساسی کشورمان داشتن مسکن حق هر فرد و خانواده ایرانی است و دولت‌ها طبق این اصل موظف به تامین مسکن شده‌اند. در اصل ۳۱ قانون اساسی دولت موظف شده با رعایت اولویت برای کسانی که نیازمندترند به ویژه کارگران و روستانشینان زمینه اجرای این اصل را فراهم کند.

در راستای تامین مسکن برای خانوارها طرح‌های مختلفی برای خانه‌دار کردن اقشار جامعه پیش‌بینی شده که از جمله آنها طرح مسکن مهر و طرح مسکن ملی است. به موازات اجرای طرح مسکن ملی طرح مسکن کارگری و ساخت مسکن در شهرک‌های صنعتی نیز در دستور کار قرار گرفت. دولت سیزدهم نیز با هدفگذاری ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال و ساخت ۴ میلیون واحد تا پایان دولت، طرح نهضت ملی مسکن را کلید زد.

دی ماه سال ۱۳۹۸ تفاهم‌نامه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در جوار شهرک‌های صنعتی میان اتاق تعاون و وزارت راه و شهرسازی به امضا رسید. طبق گزارش‌ها در قالب صنعت‌شهرها و نواحی و شهرک‌های صنعتی برای بیش از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در سراسر کشور زمین تامین شده است.

در همین راستا علی حسین رعیتی فرد ـ معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مسکن کارگری و حل مشکلات این بخش را مهم دانست و از اختصاص زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی برای ساخت مسکن کارگری خبر داد.

آنطور که وی گفته در حال حاضر بسیاری از شهرک‌های صنعتی دنبال نیروی کار هستند و نرخ بیکاری کاهشی شده و به حدود ۸ درصد رسیده است لذا با دستور رئیس جمهور جلسات حوزه کار به طور منظم برگزار می‌شود تا دغدغه‌های جامعه کارگری و تولیدکنندگان کاهش یابد.

به گفته معاون وزیر کار با تدابیر صورت گرفته زمین‌های اطراف شهرک‌های صنعتی و برخی از زمین‌های داخل شهرها به ساخت مسکن کارگران اختصاص پیدا کرده است تا گام موثری در رفع مشکلات بزرگ جامعه کارگری برداشته شود.

در همین راستا مهدی مسکنی - مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری نیز اعلام کرده در صندوق از تعاونی‌های مسکن در راستای ایجاد رفاه کارگران حمایت می‌شود و بر اساس دستور وزیر تعاون کلیه شرکتهای عضو صندوق باید بخش مسکن کارگری را ساماندهی کنند.

طبق آمارها بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ تعاونی مسکن در کشور وجود دارد که بستر خانه‌دار شدن آحاد جامعه را فراهم کرده‌اند.به اعتقاد کارشناسان نگاه سودآوری در تعاونی‌های مسکن حاکم نیست و مسکن با قیمت تمام شده و کیفیت قابل قبول ساخته و در اختیار متقاضیان قرار داده می‌شود.

پیشتر بسیاری از فعالان حوزه کار، احیای تعاونی‌های مسکن کارگری و واگذاری زمین ارزان قیمت را به جهت خانه‌دار شدن کارگران پیشنهاد کرده بودند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =