پنل خورشیدی انرژی تجدید پذیر

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر با کمک هوشمندسازی شبکه برق، به کاهش تلفات برق منجر می‌شود.

به گزارش ایراسین به نقل از ایرنا، مجتبی گیلوانژاد رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو، سه‌شنبه در حاشیه سیزدهمین همایش بین‌المللی شبکه‌های هوشمند انرژی در محل پژوهشگاه نیرو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: توسعه شبکه‌های هوشمند این امکان را فراهم می‌کند تا از انرژی‌های تجدیدپذیر به نحو موثرتری بتوانیم استفاده کنیم.

وی ادامه‌داد: انرژی‌های تجدیدپذیر خوبی‌های زیادی دارند، اما یک محدودیت بزرگ برای صنعت برق دارند و آن غیرقابل‌پیش‌بینی بودن آنها است.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو درباره این محدودیت، خاطرنشان‌کرد: پنل خورشیدی درست است که برق خوبی تولید می‌کند، اما ایجاد سایه بر روی آن امکان تولید برق را متوقف می‌سازد و این امر سبب می‌شود مصرف‌کننده بدون برق بماند.

گیلوانژاد گفت: برای صنعت برق بسیار اهمیت دارد که منابع تولید برق آن پیش‌بینی‌پذیر و قابل‌برنامه‌ریزی باشد و اگر نتوانیم از تک‌تک منابع تولید برق اطلاع درستی داشته باشیم، نمی‌توانیم برنامه‌ریزی درستی هم داشته باشیم.

وی اضافه‌کرد: هنگامی که شبکه هوشمند داشته باشیم، به‌راحتی می‌توانیم تجدیدپذیرها را نیز وارد شبکه کرده و از مزیت‌های این نوع انرژی بهره‌برداری کنیم.

بهره‌برداری از ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر، مستلزم داشتن شبکه هوشمند

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو به برنامه وزارت نیرو برای بهره‌برداری از ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دو سال آینده اشاره کرد و گفت: این امر مستلزم داشتن شبکه هوشمند است که اکنون زیرساخت‌های لازم آن فراهم شده است.

گیلوانژاد درباره کمک تجدیدپذیرها به کاهش تلفات برق، خاطرنشان کرد: شبکه هوشمند به کمک توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر می‌آید و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر کاهش تلفات به همراه دارد.

وی ادامه داد: انرژی‌های تجدیدپذیر در محل مصرف، نصب و راه‌اندازی می‌شوند و دیگر برای انتقال برق تولیدی نیاز به توسعه گسترده شبکه‌های انتقال ندارند.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: این در حالی است که برای استفاده از برق نیروگاه‌های سوخت فسیلی به دلیل آنکه نمی‌توان از آنها در شهرها استفاده کرد (زیرا موجب افزایش آلودگی می‌شوند) به شبکه‌های انتقال نیاز است.

گیلوانژاد ادامه‌داد: توسعه شبکه‌های انتقال، تلفات برق را به همراه دارد، درحالی‌که نیروگاه‌های تجدیدپذیر در محل مصرف نصب شده و دیگر تلفاتی ندارند.

برگزاری رویداد فناورانه شبکه‌های هوشمند

وی به برگزاری سیزدهمین کنفرانس بین‌المللی شبکه‌های هوشمند انرژی اشاره کرد و گفت: ۱۲ دوره قبلی این کنفرانس با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز علمی برگزار شده است.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو ادامه‌داد: دوره سیزدهم این کنفرانس چند ویژگی متمایز دارد که یکی از آنها برگزاری رویداد فناورانه شبکه‌های هوشمند برای نخستین‌بار است.

گیلوانژاد درباره هدف اصلی برگزاری این کنفرانس افزود: برطرف‌کردن مشکلات صنعت برق از اصلی‌ترین اهداف این کنفرانس و مورد تأکید وزارت نیرو است.

وی خاطرنشان‌کرد: بر همین اساس از چند ماه پیش فراخوان‌های زیادی برای اعلام نیازها به صنعت ارسال شد و در حوزه صنعت برق ۳۴ نیاز دریافت شد.

رئیس پژوهشکده توزیع برق پژوهشگاه نیرو گفت: این نیازها به دانشگاه‌ها اعلام و از آنها راهکارهای متناسب با نیازهای هوشمندسازی دریافت شد.

گیلوانژاد ادامه‌داد: براین‌اساس ۴۴ ایده دریافت و در نهایت ۹ ایده منتخب بر اساس نیاز صنعت بررسی شد.

وی افزود: تلاش می‌شود با حمایت‌هایی که از این ایده‌ها انجام می شود، بتوان نیازهای صنعت را برطرف کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =