• ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۵
  • کد خبر: 45663
  • readingTime: ۱ دقیقه
صادرات

بر اساس آمارها در ۷ ماهه امسال صادرات ایران به تاجیکستان نسبت به مدت مشابه سال قبل با رشد ۷۵ درصدی همراه بوده و ۳ قلم کالای اول صادراتی به این کشور شامل مقاطع فولادی، پسته و سایر رنگ‌ها و ورنی‌ها است.

به گزارش ایراسین به نقل از ایسنا، اواخر هفته گذشته رئیس جمهور در راستای گسترش و تعمیق تعاملات اقتصادی و سیاسی با کشورهای همسایه، عازم تاجیکستان شد. در جریان این سفر رؤسای جمهور و مقامات عالی‌رتبه ایران و تاجیکستان یک بیانیه مشترک و ۱۸ سند و تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

یادداشت تفاهم نقشه راه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بلندمدت برای سال‌های ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰، لغو رویداد، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، حمل و نقل و ترانزیت، مدیریت بحران، ایجاد منطقه آزاد مشترک، فرهنگ و هنر، آموزش عالی، تحقیقات فناوری و نوآوری، خدمات پستی، امور ورزشی و خواهر خوانندگی میان شهرهای یزد و خجند تاجیکستان از جمله اسناد و تفاهم‌نامه‌های همکاری میان جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بود که توسط مقامات دو کشور به امضا رسید.

بر اساس آمارها در هفت ماهه اول امسال بیش از ۱۵۹ هزار تن کالا به ارزش ۱۳۳ میلیون دلار از ایران به تاجیکستان صادر شده است. این رقم در مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۷ هزار تن به ارزش ۷۶ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد ارزش صادرات ایران به تاجیکستان در هفته ماهه امسال حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است.

پنج قلم کالای اول صادراتی ایران به تاجیکستان نیز شامل میله‌های آهنی یا فولادی گرم نورد شده، پسته با پوست تازه و خشک، سایر رنگ‌ها و ورنی‌ها، کامپاند پلی اتیلن ویژه روکش سیم و کابل و کف‌پوش‌های غیرمخملی باف است.

همچنین در هفت ماهه امسال بیش از ۱۳ هزار و ۵۳۳ تن کالا به ارزش ۳۵ میلیون دلار از تاجیکستان به کشور وارد شده است. این رقم‌ها در مدت مشابه سال قبل ۱۳ هزار و ۲۹۳ تن به ارزش ۳۸ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد ارزش واردات ایران از تاجیکستان در هفت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷.۹ درصد کاهش یافته است.

بررسی مجموع این آمارها نشان می‌دهد تراز تجاری ایران ۹۸ میلیون دلار به نفع ایران است.

پنج قلم کالای اول وارداتی ایران از تاجیکستان نیز شامل سایر پنبه حلاجی نشده، صفحه، ورق و نوار از نیکل غیرممزوج، نخ یک‌لا از الیاف شانه‌زده، سایر مواد دباغی غیر آلی و صفحه و ورق از پلیمرهای اتیلن بوده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =