کله پزی

اگر به خوردن کله پاچه در طباخی‌های شهر در روزهای سرد سال علاقه دارید، بد نیست بدانید قیمت یک دست کله پاچه در طباخی‌های معروف نصف‌جهان به حوالی یک میلیون تومان رسیده است. البته هزینه مخلفاتی مثل نان، نوشیدنی و ترشی را باید جداگانه حساب کنید. درمقابل با پرداخت نصف این مبلغ می‌توان یک دست کله پاچه خام خرید.

به گزارش خبرنگار ایراسین، کله پاچه، چشم، زبان، سیراب و شیردان؛ واژه‌هایی که دست به دست هم می‌دهند تا یک طباخی را بسازند. طباخی‌هایی که در روزهای سرد سال‌ پاتوق پیر و جوان هستند یا پذیرای مشتریان قابلمه به دستی که برای خرید یک دست کله‌ پاچه و صرف آن در خانه به سراغ این طباخی‌ها می‌آیند.

اگرچه پاییز امسال گرم‌تر از سال قبل است ولی بازار طباخی‌های شهر گرمای چندانی ندارد؛ البته گرانی کله‌ پاچه نیز بی‌تاثیر نیست زیرا قیمت‌های جدید هوس خوردن کله‌پاچه را از سر می‌پراند!

این روزها اگر قصد سرو کله پاچه در طباخی‌های نصف‌جهان را دارید، باید جیب شما پر پول باشد زیرا خوردن یک دست کله پاچه کامل در طباخی‌های معروف شهر ۸۵۰ هزار تومان آب می‌خورد. با یک جست‌وجوی ساده در شهر می‌توان یک دست کله پاچه متشکل از دو بنا گوش، گوشت لخم، یک عدد زبان، یک جفت چشم، یک مغز و چهارعدد پاچه را در دیگر طباخی‌ها با قیمت ۷۰۰ هزار تومان نیز خرید. البته فراموش نکنید هزینه مخلفاتی مثل نان، نوشیدنی و ترشی را باید جداگانه حساب کنید.

وقتی قیمت کله، هوش از سر می پراند!

مغز و زبان گوسفندی پرطرفداران‌ترین بخش منوی طباخی‌ها به حساب می‌آید که سرو یک پرس کامل زبان حوالی ۴۰۰ هزار تومان و مغز بیش از ۱۱۰ هزار تومان هزینه دارد. هر پرس آب مغز گوسفندی نیز با قیمتی حدود ۶۵ هزار تومان عرضه می‌شود و اگر به خوردن آبگوشت ساده رضایت دهید، تهیه هر پرس آن بیشتر از ۱۵ هزار تومان هزینه ندارد. یک دست بناگوش نیز با قیمت ۱۲۰ تا ۱۸۵ هزار تومان عرضه می‌شود. چشم و پاچه گوسفندی هم قیمت زیادی ندارد و با پرداخت حدود ۵۰ هزار تومان می‌توان یک جفت چشم یا یک پاچه میل کرد. سیراب و شیردان نیز گرچه قسمت کم‌طرفدار منوی طباخی‌های شهر به شمار می‌رود ولی از رشد قیمت‌ها بی‌نصیب نمانده و هر دست آن حدود ۲۸۰ هزار تومان و هر پرس آن ۱۳۰ هزار تومان قیمت دارد.

کله پاچه خام نصف قیمت پخته

قیمت یک دست کله‌پاچه در طباخی‌های شهر به مرز یک میلیون تومان نزدیک می‌شود ولی اگر خودتان در خانه حوصله به خرج دهید، می‌توانید یک دست کامل کله پاچه را با قیمتی حدود ۵۰۰ هزار تومان تهیه کنید. مشاهدات میدانی از قصابی‌های اصفهان نشان می‌دهد کله پاچه از یخچال بیشتر قصابی‌ها حذف شده زیرا بهای آن نسبت به سال گذشته بیشتر از دو برابر بالا رفته است. براساس گفته شماری از فعالان این صنف کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تعداد مشتریان کله پاچه و سیرابی در طول ماه کم‌تر از تعداد انگشت‌ دست باشد. از این‌رو بیشتر قصابی‌ها از عرضه آن خودداری می‌کنند، مگر با سفارش قبلی و پرداخت بیعانه.

بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد قیمت یک دست کله پاچه خام در قصابی‌های شهر از ۴۰۰ هزار تومان شروع می‌شود و در بعضی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای کله پاچه به همراه یک‌عدد زبان، یک‌عدد مغز، دو عدد بناگوش، گوشت لخم دو طرف صورت، یک جفت چشم و چهارعدد پاچه با قیمت ۵۰۰ تا ۶۷۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. شماری از شرکت‌ها نیز برای راحتی مصرف‌کننده و کاهش قیمت‌ها کله پاچه را برش زده و به صورت نیم‌دست یعنی متشکل از نصف کله گوسفندی، دوعدد پاچه گوسفندی، یک‌ عدد زبان و نصف مغز با قیمت حداقل ۲۸۵ هزار تومان توزیع می‌کنند. کله گوسفندی بدون مغز و زبان و پاچه نیز حوالی ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. قیمت هر عدد مغر گوسفندی نیز از ۹۰ هزار تومان، زبان گوسفندی از ۱۹۸ هزار تومان و یک دست سیراب و شیردان با پرز و بدون پرز به ترتیب از ۵۰ هزار و ۹۰ هزار تومان شروع می‌شود. خرید چهارعدد پاچه گوسفندی دست کم ۱۰۰ هزار تومان آب می‌خورد که بررسی منوی طباخی‌ها نشان می‌دهد بابت خوردن هر عدد پاچه پخته شده، شما باید دو برابر بیشتر از بهای خام آن هزینه کنید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =