روی آلومینیوم

قیمت مس و آلومینیوم در بازارهای جهانی طی دو سال گذشته ریزشی بود. قیمت مس از سطح ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار تا کانال ۷ هزار دلار ریزش کرد، آلومینیوم نیز از ۳ هزار و ۹۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۲۰۰ دلار ریخت تا روزهای سیاهی برای مس و آلومینیوم رقم بخورد، با این حال این ریزش قیمت‌ها تاثیری بر صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی مس و آلومینیوم نداشت.

به گزارش خبرنگار ایراسین، قیمت مس و آلومینیوم در بازارهای جهانی طی دو سال گذشته ریزشی بود. قیمت مس از سطح ۱۰ هزار و ۷۰۰ دلار تا کانال ۷ هزار دلار ریزش کرد، آلومینیوم نیز از ۳ هزار و ۹۰۰ دلار تا ۲ هزار و ۲۰۰ دلار ریخت تا روزهای سیاهی برای مس و آلومینیوم رقم بخورد با این حال این ریزش قیمت‌ها تاثیری بر صورت‌های مالی تولیدکنندگان داخلی مس و آلومینیوم نداشت. به خصوص در سال جاری با آغاز موج جدید ریزشی قیمت مس و آلومینیوم در بازارهای جهانی، تولیدکنندگان داخلی فروش بالایی داشتند. فروش فباهنر و فایرا به عنوان دو تولیدکنندگان مس و آلومینیوم در سال جاری بدین قرار است:

تاثیر ریزش قیمت مس و آلومینیوم بر سودآوری شرکت‌های بورسی

فروش فصلی بیش از ۳ هزار میلیارد تومن فایرا و فروش بالاتر از ۲ هزار میلیارد تومان فباهنر با حاشیه سود بالایی اتفاق افتاد. سود خالص این دو به صورت نمودار زیر است:

تاثیر ریزش قیمت مس و آلومینیوم بر سودآوری شرکت‌های بورسی

سود خالص فایرا در بهار ۸۵۵ میلیارد و در تابستان هزار و ۲۸۹ میلیارد بود. سود خالص فایرا در تابستان بیشتر از بهار بود ولی فباهنر در تابستان سود خالص کمتری شناسایی کرد. نتیجه این سود خالص، ثبت سود بالاتر از 100 ریال برای هم سهم بود. سود هر سهم این دو تولیدکننده به قرار نمودار زیر است:

تاثیر ریزش قیمت مس و آلومینیوم بر سودآوری شرکت‌های بورسی

سود هر سهم فایرا در بهار ۲۲۵ ریال و در تابستان ۳۳۹ ریال بود و سود فباهنر از ۱۸۱ ریال در بهار به ۱۰۰ ریال در تابستان رسید. روند سودآوری فایرا و فبهنر فقط مربوط به ۶ ماه اول سل ۱۴۰۲ نیست بلکه این دو شرکت روند مثبتی در سودآوری طی ۱۰ فصل اخیر ثبت کرده‌اند.

تاثیر ریزش قیمت مس و آلومینیوم بر سودآوری شرکت‌های بورسی

برآیند سود هر سهم فایرا در طول ۱۰ فصل اخیر مثبت بود. بهار ۱۴۰۰ سود هر سهم فایرا ۱۶۸ ریال بود و تابستان ۱۴۰۲ با رشد ۱۰۱ درصدی به ۳۳۹ ریال رسید. فایرا در طول ۳ فصل آخر سود بالاتر از ۲۰۰ ریال شناسایی کرده‌ است. از طرفی فباهنر نیز با وجود ریزش مس روند مثبتی داشت. بهار ۱۴۰۰ فباهنر برای هر سهم ۹۰ ریال سود ساخت و این عدد در تابستان ۱۴۰۲ به ۱۰۰ ریال رسید. پس از آغاز ریزش قیمت مس در بازارهای جهانی، سود هر سهم فباهنر بالاتر از ۱۰۰ ریال بود و همین روند را در طول ۱۰ فصل اخیر حفظ کرد.

سود فایرا نسبت به تابستان ۱۴۰۱ نیز رشد کرده‌است. سود هر سهم فایرا در تابستان ۱۴۰۲ حدود ۱۷۳ درصد بالاتر از تابستان ۱۴۰۱ بود. فباهنر در تابستان ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سود بیشتری نساخت ولی بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ حدود ۳۶ درصد سود بیشتری شناسایی کرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =